5 Manfaat Minyak Pati Frankincense Yang Disokong Oleh Sains Yang Wajib Diketahui

Minyak pati Frankincense bukanlah asing lagi terutama bagi kegunaan kecantikan. Malah Frankincense adalah dianggap sebagai 'Queen' kerana kegunaanya yang sangat menyeluruh untuk kesihatan, kerohanian dan juga kecantikan. Juga dikenali sebagai kemenyan Arab, Frankinsence sangat popular sejak zaman berzaman malah dikatakan antara bahan yang paling disukai oleh Cleopatra untuk digunakan di dalam alat kosmestiknya.



Kata Inggeris frankincense berasal dari franc encens Old French franc, yang bermaksud "kemenyan berkualiti tinggi". Perkataan franc dalam Bahasa Perancis Lama bermaksud "mulia" atau "suci". 

 




Sejarah Frankincense


Frankincense telah diperdagangkan di Semenanjung Arab selama lebih dari 6,000 tahun.  Frankincense diperkenalkan semula ke Eropah Barat oleh tentera Salib Frank, dan orang Eropah Barat yang lain dalam perjalanan mereka ke Empayar Rom Timur di mana ia biasa digunakan dalam kebaktian gereja. Walaupun diberi nama Frankincense, namanya merujuk kepada kualiti kemenyan yang dibawa ke Eropah Barat, bukan untuk orang-orang Frank sendiri. 

 

Sejarawan Yunani Herodotus biasa dengan kemenyan dan tahu ia dituai dari pokok di Arab Selatan. Dia melaporkan bahawa gusi pokok Frankincense itu berbahaya untuk dituai kerana ular berbisa yang tinggal di pokok. Dia melanjutkan untuk menerangkan kaedah yang digunakan oleh orang Somalia untuk mengatasi masalah ini, iaitu pembakaran gusi pokok styrax yang asapnya akan mengusir ular. 

 

Arab Selatan adalah pengeksport kemenyan pada zaman dahulu, dengan sebahagiannya diperdagangkan hingga ke China. Penulis China dan pemeriksa kastam abad ke-13 Zhao Rugua menulis tentang asal-usul kemenyan, dan yang diperdagangkan ke China:

 

"Ruxiang atau xunluxiang (Bahasa Cina: 乳香 rǔ xiāng / 薰 陸 香 xūn lù xiāng) berasal dari tiga negara Dashi [Bahasa Cina: 大 食 dàshí - istilah yang digunakan dalam Dinasti Song untuk menangani Muslim Arab] Murbat (Maloba), Shihr (Shihe), dan Dhofar (Nufa), dari kedalaman pergunungan terpencil.  Pokok yang menghasilkan ubat ini umumnya dapat dibandingkan dengan pohon pinus. Batangnya dilekatkan dengan kapak, di mana resin mengalir keluar , dan, ketika dikeraskan, berubah menjadi kemenyan, yang dikumpulkan dan dijadikan gumpalan. Ia diangkut dengan gajah ke Dashi (negara-negara Muslim Teluk Parsi di pesisir), yang kemudian memuatkannya ke kapal mereka untuk menukarnya dengan komoditi lain di Sanfoqi. Inilah sebab mengapa ia biasanya dikumpulkan dan dikenali sebagai produk Sanfoqi. 



5 Manfaat Minyak Pati Frankincense Yang Di Sokong Oleh Sains Yang Wajib Diketahui


Berikut adalah 5 manfaat minyak pati Frankincense yang disokong oleh Sains

 

1. Boleh Mengurangkan Artritis


Frankincense mempunyai kesan anti-radang yang dapat membantu mengurangkan keradangan sendi yang disebabkan oleh osteoartritis dan rheumatoid arthritis. Para penyelidik percaya bahawa Frankincense dapat mencegah pembebasan leukotrien, yang merupakan sebatian yang boleh menyebabkan keradangan.

 

Terpenes dan asid boswellic merupakan sebatian anti-radang terkuat dalam Frankincense. Kajian tabung uji dan haiwan menunjukkan bahawa asid boswellic mungkin sama berkesannya dengan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID)

 

Manakala pada manusia, ekstrak Frankincense dapat membantu mengurangkan gejala osteoartritis dan rheumatoid arthritis. Dalam satu tinjauan , Frankincense secara konsisten lebih berkesan daripada plasebo untuk mengurangkan kesakitan dan meningkatkan mobiliti 

 

Dalam satu kajian, peserta diberi 1 gram ekstrak Frankincense selama lapan minggu melaporkan pembengkakan dan sakit sendi yang lebih sedikit daripada yang diberi plasebo. Mereka juga mempunyai pergerakan yang lebih baik dan dapat berjalan lebih jauh daripada kumpulan plasebo. 

 

RINGKASAN

Kesan anti-radang Frankincense dapat membantu mengurangkan gejala osteoartritis dan rheumatoid arthritis. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian berkualiti tinggi diperlukan untuk mengesahkan kesan ini.


2. Boleh Meningkatkan Fungsi usus


Sifat anti-radang Frankincense juga dapat membantu usus anda berfungsi dengan baik.Resin ini kelihatan sangat berkesan untuk mengurangkan gejala penyakit Crohn dan kolitis ulseratif, dua penyakit usus radang.

 

Dalam satu kajian kecil pada orang dengan penyakit Crohn, ekstrak Frankincense sama efektifnya dengan ubat farmasi mesalazine untuk mengurangkan gejala. Kajian lain memberi orang dengan cirit-birit kronik 1,200 mg boswellia - kemenyan resin pokok terbuat dari - atau plasebo setiap hari. Selepas enam minggu, lebih banyak peserta dalam kumpulan boswellia telah menyembuhkan cirit-birit mereka berbanding dengan yang diberi plasebo.

 

Lebih-lebih lagi, 900-1,050 mg Frankincense setiap hari selama enam minggu terbukti berkesan seperti farmaseutikal dalam merawat kolitis ulseratif kronik - dan dengan sedikit kesan sampingan.

 

Walau bagaimanapun, kebanyakan kajian kecil atau tidak dirancang dengan baik. Oleh itu, lebih banyak kajian diperlukan sebelum kesimpulan yang kuat dapat dibuat.

 

RINGKASAN

Frankincense dapat membantu mengurangkan gejala kolitis Crohn dan ulseratif dengan mengurangkan keradangan pada usus anda. Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan diperlukan.


3. Memperbaiki Asma


Perubatan tradisional telah menggunakan Frankincense untuk merawat bronkitis dan asma selama berabad-abad. Penyelidikan menunjukkan bahawa sebatiannya dapat mencegah pengeluaran leukotrien, yang menyebabkan otot bronkus anda mengempis pada asma.

 

Dalam satu kajian kecil pada orang yang menghidap asma, 70% peserta melaporkan peningkatan gejala, seperti sesak nafas dan mengi, setelah menerima 300 mg Frankincense tiga kali sehari selama enam minggu.

 

Begitu juga, dos Frankincense harian sebanyak 1.4 mg per paun berat badan (3 mg per kg) meningkatkan keupayaan paru-paru dan membantu mengurangkan serangan asma pada orang yang menghidap asma kronik.

 

Terakhir, ketika para penyelidik memberi orang 200 mg suplemen yang dibuat dari Frankincense dan bael buah Asia Selatan ( Aegle marmelos ), mereka mendapati bahawa suplemen itu lebih berkesan daripada plasebo untuk mengurangkan gejala asma.

 

RINGKASAN

Frankincense dapat membantu mengurangkan kemungkinan serangan asma pada orang yang rentan. Ia juga dapat melegakan simptom asma, seperti sesak nafas.



4. Menjaga Kesihatan Mulut


Wangian boleh membantu mencegah bau mulut, sakit gigi, rongga dan luka mulut. Asid boswellic yang disediakan mempunyai sifat antibakteria yang kuat, yang dapat membantu mencegah dan merawat jangkitan mulut.

 

Dalam satu kajian tabung uji, ekstrak Frankincense berkesan terhadap Aggregatibacter actinomycetemcomitans , bakteria yang menyebabkan penyakit gusi yang agresif .

 

RINGKASAN

Ekstrak atau serbuk Frankincense dapat membantu melawan penyakit gusi dan menjaga kesihatan mulut. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian diperlukan.


5. Boleh Melawan Barah Tertentu


Frankincense juga dapat membantu melawan barah tertentu. Asid boswellic yang dikandungnya dapat mencegah sel barah merebak. 

 

Tinjauan kajian tabung uji menyatakan bahawa asid boswellic juga dapat mencegah pembentukan DNA pada sel barah, yang dapat membantu membatasi pertumbuhan barah. Lebih-lebih lagi, beberapa penyelidikan tabung uji menunjukkan bahawa minyak Frankincense mungkin dapat membezakan sel barah dengan sel normal, ianya hanya membunuh sel barah .

 

Setakat ini, kajian tabung uji menunjukkan bahawa Frankincense boleh melawan sel barah payudara, prostat, pankreas, kulit dan usus besar. Satu kajian kecil menunjukkan bahawa ia juga dapat membantu mengurangkan kesan sampingan barah.

 

Apabila orang yang mendapat rawatan tumor otak mengambil 4.2 gram Frankincense atau plasebo setiap hari, 60% kumpulan Frankincense mengalami edema otak yang berkurang - pengumpulan cecair di otak - berbanding dengan 26% daripada mereka yang diberi plasebo.

 

RINGKASAN

Sebatian dalam  Frankincense dapat membantu membunuh sel barah dan mencegah tumor merebak. Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan manusia diperlukan.


Frankincense Untuk Kecantikan


Frankincense dikatakan terlalu banyak kebaikan untuk kesihatan kulit. Frankincense bukan hanya mampu menghilangkan jerawat malah mampu melawan penuaan.



Aku sendiri sudah hampir sebulan menggunakan Frankincense untuk tujuan kecantikan. Bagi mereka yang mengenali aku pasti tahu aku agak obses dengan produk kecantikan dan rutin penjagaan kulit harian. Jadi tidak hairanlah aku mempunyai banyak koleksi produk penjagaan kulit. Namun sejak mengenali Frankincense, aku akan campurkan 1-2 titis Frankincense ke dalam serum mahupun pelembap muka yang aku gunakan.




Selepas penggunaan selama seminggu perubahan yang aku rasa sendiri ialah kulit muka sudah tidak terlalu berminyak dan jerawat cepat kecut. Untuk video bagaimana aku menggunakan campuran Frankincense kedalam pelambap muka, boleh klik di sini https://vt.tiktok.com/ZSJ8kYMQa/


Namun kadangkala aku juga akan memakai secara terus ke muka dengan cara menitiskan Frankincense ke atas tapak tangan, aktifkan dengan menggosok kedua-dua tapak tangan dan kemudian terus sapu ke muka. Frankincense sangat mudah meresap terus ke dalam kulit dan sangat sesuai dipakai.


Bukan hanya menggunakan di dalam produk kecantikan tetapi kadangkala aku turut akan diffuse minyak pati Frankincense untuk kegunaan lain. Bukankah Frankincense dianggap sebagai 'queen' jadi terlalu banyak manfaat Frankincense ini untuk kesihatan.




Untuk sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut mengenai Frankincense atau produk Young Living anda boleh terus menghubungi aku dipautan ini ya! https://bit.ly/3d6cjrN


Post a Comment

3 Comments

  1. Pertama kali dengar tentang frankincense ni. Banyak rupanya herba yang dapat mencantikkan kulit

    ReplyDelete
  2. ayooo...baca sebab pertama terus jadi macam nak beli...hmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete