Natrah : Kisah Lara 3 Jiwa Part 10

by - November 29, 2017

Perkahwinan Natrah dengan J.G Wolkenfelt telah menjadi passport kebebasan Natrah untuk menentang keluarganya terang-terangan. Natrah mula membuat kenyataan balas diakhbar tentang betapa tidak gembiranya dia berada disamping keluarga kandungnya.


Pertelingakahan Natrah dengan ibunya mula menjadi isu masyarakat. Beberapa pihak pernah cuba meleraikan pertelingkahan yang tidak berkesudahan itu namun tidak menemui jalan penyelesaian. Natrah seolah-olah membalas dendam terhadap keluarganya terutama ibunya.

Kehidupan Natrah bersama suami barunya agak tenang. Dia mula menerima hakikat tentang kehidupan barunya. Anak-anak menjadi penyeri hidup mereka.

Namun.....


Kehidupan Natrah Selepas 1975

Kehidupan aman Natrah tidak berpanjangan. Pada 25 November 1975, stesen television Belanda NRVC telah mengeluarkan filem dokumentari bertajuk 'The Time Just Stood Still' dimana Natrah diundang untuk diwawancara.
Pertemuan pihak NRVC sebelum ini ke rumah Natrah di sambut baik cuma Natrah memerlukan keizinan suaminya. Selepas berbincang dengan Wolkenfelt, mereka bersetuju ditemuramah namun pihak NRVC tidak memaklumkan terlebih dahulu tentang kehadiran Mansor Adabi dalam rancangan tersebut (tidak secara langsung bersiaran).
Natrah ke studio bersama anak-anak dan suaminya. Ketika rancangan ke udara, tiba-tiba pihak NRVC menyiarkan wawancara pihak mereka bersama Mansor Adabi yang dibuat di rumah Mansor Adabi di Singapura dengan kehadiran anak dan isterinya.
Wawancara dilakukan dalam bahasa Inggeris dan diterjemahkan ke bahasa Belanda. Natrah cuma terpaku dan sesekali menundukkan kepalanya mengesat takungan air mata. Keadaan menjadi haru seketika..malah ketika wawancara yang tidak sampai 5 minit bersama Mansor Adabi itu berakhir, Natrah mengambil masa beberapa saat untuk menjawab pertanyaan pengacara.
Dia cuma kembali tersenyum bila ditanya berapa anaknya..dengan senyuman yang kembali menguntum dia memberitahu bahawa dia kini mempunyai 10 orang anak.
Natrah Mula Berubah
Selepas pulang daripada rancangan 'The Time Just Stood Still' Natrah mula berubah. Menurut anaknya 2 hari Natrah berkurung di dalam bilik..hanya menangis. Makan minum tidak dihiraukan.
Selepas 2 hari baru dia keluar tapi dia kemurungan. Rumah itu tidak lagi aman..saban hari Natrah akan bertengkar dengan suaminya.
Rancangan 'The Time Just Stood Still' benar-benar merubah hidupnya. Ibarat luka lama berdarah kembali. Jiwanya tidak lagi tenteram. Mungkin dia membandingkan kehidupannya dengan kehidupan Mansor Adabi yang kini nampak senang dan mewah sedangkan hidupnya agak susah dengan anak yang ramai.
Mungkin juga dia cemburu..mungkin hatinya hancur memikirkan kenapa Mansor Adabi tidak cuba mendapatkannya semula di Belanda seperti pesanan terakhirnya kepada Mansor semasa dia menggenggam erat tangan Mansor hingga terpaksa disuntik. Pesan supaya dapatkan dia kembali tidak kira apa caranya.
Kemurungan Natrah berterusan..jiwanya mula terganggu. 7 bulan kemudian pada 16 Ogos 1976 Natrah ditangkap dan dituduh cuba membunuh suaminya..kenapa? bagaimana?..aku akan sambung pada entri seterusnya
Gambar Ihsan dari Google



You May Also Like

6 comments

  1. Kesiannya dia. Media ni mmg jahat... saja nak rating tinggi buat mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat..media ni la penyebab..nyampah kan?

      Delete
  2. First time baca kisah Natrah ni..bila free nanti nak marathon dari part 1.

    ReplyDelete
  3. kemurungun smpai macam tu..sedihnya..

    ReplyDelete