Cegah Sebelum Parah | New Normal Same Cancer Menyeru Tindakan Awal Saringan Kanser Semasa Covid-19

Sejak Covid-19 melanda dunia, boleh dikatakan kehidupan kita hampir berubah sepenuhnya. Kita tidak lagi bebas bergerak seperti dahulu dan kerana perubahan yang mendadak inilah menyebabkan ramai yang beranggapan hospital bukanlah tempat yang selamat untuk pergi walaupun untuk melakukan saringan kesihatan.


Namun tahukah anda bahawa stigma begitu adalah salah dan tanggapan yang salah itu mampu meragut nyawa kerana kelewatan dalam mengesan penyakit kanser dari peringkat awal. Kanser merupakan satu kebimbangan di kalangan rakyat Malaysia kerana ia merupakan punca kematian kedua utama di dunia dan di Malaysia  . Menurut penyelidikan yang diterbitkan baru-baru ini, Covid-19 Impact on Cancer Care oleh IQVIA, terdapat penurunan drastik sebanyak 74% dalam diagnosis kanser sejak dunia diserang pandemik  . 


Walaupun dunia dilanda dengan pandemik yang dahsyat, penyakit kanser tetap tiada penghujungnya. Dengan saringan awal sahaja yang mampu membantu mencegah kanser merebak dengan lebih teruk. Atas sebab ini, Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM) dan Persatuan Jaringan Kanser Paru-Paru Malaysia (LCNM) telah bekerjasama untuk melancarkan kempen New Normal, Same Cancer dengan sokongan AstraZeneca Malaysia untuk menangani kesan berterusan akibat pandemik COVID-19 mengenai penjagaan kanser sambil menggalakkan orang ramai untuk bertindak awal lalu menjalankan pemeriksaan penjagaan kesihatan yang sesuai.


Dilancarkan sempena bulan kesedaran kanser payudara, paru-paru dan prostat, kempen New Normal, Same Cancer’ ini telah dirasmikan oleh Dato Dr. Haji Noor Azmi Bin Ghazali, Timbalan Menteri Kesihatan, bersama Dato Dr. Saunthari Somasundaram, Presiden NCSM, Dr. Murallitharan Munisamy, Pengarah Urusan NCSM, Dr. Anand Sachithanandan, Pengasas Bersama dan Presiden LCNM, dan Dr. Sanjeev Panchal, Presiden Negara AstraZeneca Malaysia.


Cegah Sebelum Parah | New Normal Same Cancer Menyeru Tindakan Awal Saringan Kanser Semasa Covid-19


Ramai doktor telah berkongsi bahawa mereka mengalami kelewatan dalam susulan untuk pengesanan, pemeriksaan, dan rawatan untuk pesakit kanser dan kumpulan berisiko tinggi. Dengan penurunan drastik dalam kadar diagnosis dan kadar saringan para pesakit, ketiga-tiga organisasi ini telah bekerjasama untuk meningkatkan kesedaran di kalangan populasi pesakit yang belum lagi didiagnosis atau dirawat. 


Selain daripada pendidikan mengenai penjagaan kanser yang betul melalui media sosial dan laman mikro kempen, New Normal,Same Cancer bertujuan menggalakkan para pesakit untuk kembali menerima rawatan pada waktu norma baharu ini dengan menyediakan baucar saringan dan konsultasi bagi kanser payudara, paru-paru dan prostat di hospital di seluruh negara yang mengambil bahagian dalam kempen ini.



"COVID-19 boleh meragut nyawa, begitu juga kanser. Sejak satu setengah tahun yang lalu,penjagaan kanser mungkin tidak diutamakan kerana sistem penjagaan kesihatan kita telah menghadapi jumlah kes COVID-19 yang tinggi. Kanser adalah pembunuh senyap dan tanpa disedari ramai, penyakit ini mungkin sudah pun menjejaskan kesihatan mereka. Sambil kita menyesuaikan diri dengan norma baharu ini, kita tidak boleh lagi mengabaikan masalah yang besar ini. Diagnosis kanser yang lewat akan merendahkan peluang hidup dan meningkatkan kos rawatan dan penjagaan. Kita perlu mempertingkatkan kepentingan pengesanan awal, dan masa untuk kita bertindak adalah sekarang,” kata Dato Dr. Saunthari Somasundaram, Presiden Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia.


Menurut Dato’ Dr. Saunthari, kempen bersama LCNM yang disokong oleh AstraZeneca ini bertujuan untuk mencapai tiga matlamat: meningkatkan kesedaran kanser di kalangan orang ramai, menyerlahkan kepentingan pengesanan awal, dan menggalakkan orang ramai untuk menjalani saringan.


“Kanser paru-paru adalah salah satu kanser yang paling biasa dengan kadar kelangsungan hidup yang paling rendah di Malaysia kerana sebahagian besarnya dikesan terlalu lewat pada peringkat 3 dan 4. Jika dikesan awal, ia adalah penyakit yang boleh disembuhkan dengan hasil yang baik. Wabak dan sekatan COVID-19 telah memburukkan lagi keadaan dengan kelewatan dan gangguan untuk pemeriksaan berjadual dan saringan kanser. Ini langsung mengakibatkan lebih banyak diagnosis dibuat pada peringkat lanjut,”


 kata Dr.Anand Sachithanandan.

“Kami memahami keengganan orang ramai untuk datang menjalani pemeriksaan kanser semasa pandemik. Atas sebab ini, LCNM berbesar hati untuk memainkan peranan dalam kempen ini demi meningkatkan kesedaran bahawa saringan kanser paru-paru untuk individu yang berisiko boleh dilakukan dengan selamat dengan mengambil langkah berjaga-jaga yang sepatutnya. Matlamat kami adalah untuk mencapai peralihan peringkat dan mengesan lebih banyak penyakit pada peringkat awal yang boleh dirawat dengan lebih berkesan,”


Jelas Dr.Anand 


“Di AstraZeneca, kami komited untuk melampaui pil dengan penyelesaian inovatif untuk meningkatkan hasil rawatan. Aspek ini termasuk pendidikan dan kerjasama awam-swasta untuk memacu diagnosis awal bagi pencegahan kanser. Kempen ‘New Normal, Same Cancer’ ini merupakan inisiatif global sejak 2020 dimana kami telah bekerjasama dengan organisasi profesional dari beberapa negara untuk membawa pesakit kanser kembali ke penjagaan kesihatan,” kata Dr Sanjeev.


Cegah Sebelum Parah | New Normal Same Cancer Menyeru Tindakan Awal Saringan Kanser Semasa Covid-19


“Kerjasama dengan NCSM dan LCNM membantu memastikan kemajuan dicapai dalam rawatan kanser untuk memastikan kelangsungan hidup. Selaras dengan peralihan negara ke fasa endemik, kami berhasrat untuk memberi inspirasi untuk melakukan tindakan awal, menggalakkan orang ramai untuk menghubungi doktor mereka jika mereka mempunyai sebarang tanda atau gejala kanser,” kata Dr. Sanjeev lagi.


Untuk menggalakkan pesakit dan orang ramai meneruskan rawatan berjadual dan saringan awal, baucar saringan boleh dimuat turun dari laman mikro kempen. Untuk kemudahan tambahan, tempahan untuk saringan boleh dilakukan dengan 18 hospital yang mengambil bahagian di pelbagai wilayah di Malaysia.


Berikut adalah senarai hospital yang mengambil bahagian;


  • Bagan Specialist Centre
  • Beacon Hospital
  • Borneo Medical Centre
  • Darul Makmur Medical Centre
  • Gleneagles Hospital Kuala Lumpur
  • KPJ Puteri Specialist Hospital
  • Mahkota Medical Centre
  • National Cancer Society Malaysia Cancer & Health Screening Clinic
  • Nilai Medical Centre
  • Pantai Hospital Ayer Keroh
  • Pantai Hospital Kuala Lumpur
  • Penang Adventist Hospital
  • Putra Medical Centre Alor Setar
  • Putra Specialist Hospital Melaka
  • SALAM Specialist Hospital Kuala Terengganu
  • Sri Kota Specialist Medical Centre
  • Subang Jaya Medical Centre
  • Sunway Medical Centre


Untuk maklumat lanjut mengenai kempen ‘New Normal, Same Cancer’ dan baucar saringan, sila rujuk: www.newnormalsamecancer.org

Post a Comment

4 Comments

  1. Setuju, kadang2 kita fokus pada covid-19, tetapi alpa tentang penyakit2 lain. Kesedaran dalam diri tu memang kena ada :)

    ReplyDelete
  2. banyak lagi penyakit lain selain daripada Covid-19

    ReplyDelete
  3. Cegah sebelum parah. Banyak dah kes kanser yang meragut nyawa. Tak kira lelaki atau perempuan. Jom tingkatkan kesedaran

    ReplyDelete
  4. stuju jugak tu..patutnya memang kena alert dgn smua perkara tp ramai xde kesedaran. amik xkisah je

    ReplyDelete