Mustafa Kemal Ataturk | Kematian Yang Menginsafkan

Kisah Mustafa Kemal Ataturk bukanlah kisah yang asing kerana dia adalah bapa kemodenan di Turki. Kejayaannya dalam membangunkan negara Turki menjadi sebuah negara yang mempunyai ekonomi yang kukuh serta membawa arus kemodenan telah mengangkat beliau menjadi seorang tokoh yang disayangi oleh rakyat Turki hingga ke hari ini. Malah sehingga kini rakyat Turki menggelarnya sebagai hero.




Kehidupan Awal Mustafa Kemal Ataturk 


Mustafa dilahirkan pada tahun 1881 di Selânik, Empayar Uthmaniyah (hari ini Thessaloniki, Yunani). Bapanya, Ali Rıza Efendi mula bekerja sebagai pegawai kastam dan kemudiannya membuka perniagaan kayu balak. Mustafa berusia 7 tahun ketika bapanya meninggal dunia. Dia kemudian dibesarkan oleh ibunya, Zübeyde Hanım. Ibunya, seorang wanita yang taat dan kuat, membesarkan dia dan kakaknya. Pertama mendaftar di sekolah agama tradisional, dia tidak lama lagi beralih ke sebuah sekolah moden. Pada tahun 1893, beliau memasuki sebuah sekolah tinggi tentera di mana guru matematiknya memberinya nama kedua Kemal (bermaksud kesempurnaan) sebagai pengiktirafan pencapaian unggul Mustafa muda. Beliau kemudiannya dikenali sebagai Mustafa Kemal. Jadi, apabila berusia 12 tahun, dia dihantar ke sekolah tentera Selânik dan Manastır (kini Bitola, Republik Makedonia Utara). 


Mustafa Kemal menyertai Akademi Tentera Uthmaniyah di Manastır pada tahun 1895 dan ditugaskan di Damsyik. Dia kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai leftenan dan mula membabitkan dirinya di dalam gerakan reformasi sulit yang dipanggil 'Vatan ve Hürriyet' (Tanah air dan Kebebasan). Gerakan sulit ini aktif menentang Empayar Uthmaniyah yang dipimpin oleh autoritarian Abdul Hamid II.

 

Pada tahun 1908, beliau membantu kumpulan pegawai yang menggulingkan Sultan. Kerjaya Mustafa Kemal berkembang ketika ia memenangi kepahlawanannya di sudut-sudut jauh Empayar Uthmaniyah, termasuk Albania dan Tripoli. Beliau juga secara ringkas berkhidmat sebagai pegawai kakitangan di Salonica dan Istanbul dan sebagai atase ketenteraan di Sofia.



Mustafa Kemal Ataturk Sebagai Pengasas Republik


29 Oktober 1923 adalah tarikh yang sangat pantas dalam sejarah Turki. Pada tarikh itu Mustafa Kemal Pasha (gelarannya ketika itu), pembebasan negaranya, mengisytiharkan Republik Turki. Negara bangsa yang homogen baru berdiri jauh berbeza dengan Empayar Uthmaniyah multi-etnik dari abu yang muncul. Dinasti dan sistem Uthmaniyah teokratik, dengan Kesultanan dan Kekhalifahannya, sehingga akhirnya berakhir. Turki Atatürk mendedikasikan dirinya kepada kedaulatan kehendak negara - untuk mewujudkan, dalam kata-kata Presiden, "keadaan rakyat".

 

Republik itu dengan cepat berpindah untuk mengakhiri apa yang dipanggil "Capitulasi", hak-hak istimewa dan keistimewaan yang diberikan oleh Uthmaniyah kepada beberapa kuasa Eropah.

 

Ideologi Turki yang baru adalah, dan kekal, "Kemalisme", yang kemudiannya dikenali sebagai "Atatürkisme". Prinsip asasnya menekankan bentuk kerajaan republik yang mewakili kuasa pemilih, pentadbiran sekular, nasionalisme, ekonomi campuran dengan penyertaan negara dalam banyak sektor penting, dan pemodenan. Atatürkisme memperkenalkan kepada Turki proses demokrasi parlimen dan penyertaan.

 

Salah satu negara Islam awal untuk menjadi republik, Turki telah berkhidmat sejak awal 1920-an sebagai model bagi negara-negara Islam dan bukan Islam di dunia yang baru muncul.



Mustafa Kemal Ataturk Sebagai Musuh Islam


Meskipun bergelar Islam namun sayangnya pengasas republik ini menjadikan Islam sebagi musuhnya. Malah mungkin tidak keterlaluan jika menggelarkan beliau sebagai 'Firaun Moden' kerana pada suatu ketika dikhabarkan beliau menyamakan dirinya dengan Tuhan (wallahua'lam).


Kenapakah Mustafa Kemal Ataturk dianggap sebagai musuh Islam? Ini kerana beliau telah merombak dan mewujudkan undang-undang yang bertentangan dengan syariat Islam.

Di antara pembaharuan dan pemodenan besar yang dilakukan selain daripada menghapuskan sistem kekhalifahan Islamiah ialah :


 a) Menandatangani Perjanjian Luzan

Pada awal abad ke-20 masihi, Mustafa Kemal Atartuk menandatangani satu perjanjian dengan Inggeris dan kuasa bersekutu barat. Dalam perjanjian tersebut, terdapat empat syarat penting yang perlu di patuhi oleh beliau iaitu:


Sistem Khalifah Islamiah mesti dihapuskan

Mengeluarkan atau menghapus sesiapa sahaja penyokong Khalifah dan pejuang Islam dari bumi Turki .Mengguna pakai perlembagaan Turki baru (yang sekular) sebagai ganti kepada perlembagaan Turki lama (yang mengikut syariat Islam).

Jika dilihat kepada syarat-syarat perjanjian di atas jelas sekali beliau adalah anti ajaran Islam. Beliau cuba menghapuskan sistem Khalifah Islamiah yang telah wujud sejak dari zaman Khulafa Ar-Rasyidin lagi dan tidak mahu melaksanakan syariat Islam dalam urusan pemerintahan Negara dan sekaligus mahu melaksanakan sistem pemerintahan sekular ciptaan barat Kristian dan akhirnya daulah Islamiah yang tegak berdiri akhirnya runtuh.


b) Menukar Peraturan Syariat Islam Dengan Undang-undang Barat

Setelah berkuasa, Mustafa Kemal menukar undang-undang syariat Islam dengan undang-undang Barat sedikit demi sedikit, iaitu diambil undang-undang sivil dari Switzerland, undang-undang jenayah dari Itali, undang-undang perundangan dari Jerman dan lain-lain lagi. Apa yang dilakukan adalah satu usaha kearah mahu melaksanakan kehendak perjanjian Luzan dan bagi menghalang syariat Islam dari dilaksanakan di dalam system pemerintahan Turki.


 c) Memisah Dan Mengasingkan Urusan Agama Dengan Politik Dan Negara

Mustafa Kemal Ataturk merupakan seorang pemimpin Negara Islam pertama yang melakukan pemisahan antara agama dan politik. Bagi menjayakan pemisahan itu, beliau pernah menyebut “Tidak ada politik dalam agama dan tidak ada agama dalam politik” Ini bererti beliau telah menerima dan melaksanakan fahaman sekular yang di ambil dari barat dalam sistem pemerintahannya. 

Sistem itu memang bercanggah dengan ajaran Islam. Islam satu-satunya agama yang lengkap dan sempurna, ajarannya meliputi segala urusan hidup manusia di dunia dan akhirat. Ajarannya meliputi perkara-perkara akidah, syariat dan akhlak. Ajaran Islam tidak ada pemisahan antara agama dan politik Nabi S.A.W, para sahabat, para ulama dan lain-lain lagi. Semuanya menghayati keseluruhan ajaran agama yang merangkumi ketiga-tiga perkara pokok diatas. Mereka juga kuat beribadat, berpolitik, berniaga, belajar, bersukan dan lain-lain lagi.


d) Azan ditukarkan ke dalam Bahasa Turki

Setelah Mustafa Kemal Atartuk berkuasa di Turki, beliau mengeluarkan perintah kepada semua rakyat Turki Islam supaya azan dilakukan dalam bahasa Turki, iaitu ditukar azan dari bahasa Arab kepada bahasa Turki. Sedangkan azan disyariatkan oleh Rasullah S.A.W dalam bahasa Arab sebagaimana yang kita ketahui. Syariat ini berjalan semenjak dahulu sampai sekarang dan seterusnya sampai ke hari kiamat. Azan tidak boleh digunakan dalam bahasa lain selain bahasa Arab. Walaupun begitu Mustafa memaksa rakyat melakukan azan dalam bahasa Turki. Namun begitu dibeberapa tempat pedalaman umat Islam yang yakin kepada Islam tetap melakukan azan dalam bahasa Arab secara senyap-senyap bagi mengelak dari di ketahui oleh pihak berkuasa.


e) Al-Quran Dicetak Dalam Bahasa Turki

Bukan sahaja azan dipaksa supaya dilakukan dalam bahasa Turki, bahkan dipaksa supaya al-Quran dicetak dalam bahasa Turki dengan mengguna tulisan rumi. Beliau tidak mahu al-Quran ditulis dan dicetak dalam bahasa Arab sebagaimana ia diturunkan. Tindakan beliau ini merupakan satu jenayah besar dilakukan oleh beliau. Ulama Islam dahulu dan sekarang sepakat mengharamkan al-Quran ditulis dalam tulisan selain bahasa Arab.


f) Memaksa Perempuan Membuka Atau Mendedahkan Aurat

Bagi membaratkan muslimat Turki dan menjauhkan mereka dari ajaran Islam yang sebenar, Mustafa Kamal memaksa mereka membuka hijab, mengharamkan pemakaian tudung. tetapi beliau mengalakkan wanita islam mendedahkan aurat, mendedahkan kepala dan menggalakkan memakai pakaian ala wanita barat. Wanita dibenarkan bertudung namun harus memakai skirt.

Manakala kaum lelaki dilarang memakai tarbus, serban dan dipaksa memakai topi keras seperti yang dipakai oleh orang barat Kristian. Dengan lama kelamaan rakyat Turki terus memakai pakaian seperti itu sehingga mereka seolah-olah orang barat.


g) Ditukar Hari Cuti Umum Kepada Hari Ahad

Kalau sebelum itu seluruh Negara Islam menjadikan cuti umum pada hari Jumaat, Mustafa Kamal merupakan pemimpin Islam pertama yang menukarkan cuti tersebut kepada hari Ahad sama seperti cuti di negera-negera barat Kristian. Perubahan yang dilakukan ini jelas kepada kita bahawa beliau ingin mengikut barat dan anti Islam. Itu adanya agenda beliau yang tersendiri yang sedikit sebanyak cuba menarik umat Islam Turki meniru gaya barat.

Selain itu beliau juga menukar kalendar tahun Hijrah kepada kelendar tahun Masihi seperti yang diamalkan di barat. Kemudian lama-kelamaan umat Islam Turki lupa tahun Hijrah dan lupa cuti umum hari Jumaat. Akhirnya mereka lebih mesra dengan menggunakan cuti hari Ahad dan mengikut kalendar tahun Masihi sehingga ke hari ini.

Lain-lain pembaharuan  yang dilakukan Mustafa Kemal Ataturk;


  • Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin
  • Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat
  • Menghapuskan Kementerian Wakaf dan menghapuskan kementerian Perundangan Syariah.
  • Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
  • Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
  • Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
  • Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan
  • Agama Islam telah digugurkan sebagai agama rasmi negara.
  • Menganjurkan pesta dan meminum arak dibenarkan
  • Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan hingga membawa kepada penzinaan
  • Melarang poligami dan membenarkan perkahwinan berlainan agama
  • Melarang orang Islam mengerjakan ibadah Haji



Setelah Ataturk berjaya mensekularkan bumi Othmaniyah , banyak pula ulamak yang masih teguh dengan amalan-amalan mereka dibunuh terutama ulamak –ulamak sufi dari pelbagai tareqat contohnya, halaqah-halaqah tareqat Naqsyabandiah, Qadiriyah dan Ghazaliah, mereka dianggap seperti kumpulan rahsia yang merancang untuk menjatuhkannya daripada tampuk pemerintahan.


Ini dapat dilihat sepertimana kata-kata beliau di dalam sebuah buku yang bertajuk “Ataturk’s Republic of Culture" yang boleh didapati di mana-mana kedutaan Turki yang mana beliau telah menyatakan bahawa republik Turki tidak akan didiami oleh sheikh-sheikh dan ahli-ahli tareqat yang bersangkut paut dengan alam kerohanian. Dengan kuasa yang ada, Ataturk telah membuat dasar pelaksanaan negara melalui ideologi Kemalismanya yang jauh menyimpang dari ajaran Islam.


Ternyata segala kebencian Ataturk kepada Islam adalah kerana sebahagian mengatakan bahawa asal keturunan Ataturk adalah dari Yahudi (Wallahua'lam). Ini dibuktikan melalui H.S. Armstrong, antara salah seorang pembantu Ataturk dalam bukunya yang berjudul Al-Zi’bu Al-Aghbar atau Al-Hayah Al- Khasah Li Taghiyyah telah menulis:

‘Sesungguhnya Ataturk adalah daripada keturunan Yahudi. nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika.’



Golongan Yahudi ini dinamakan dengan Yahudi Daunamah yang terdiri daripada 600 buah keluaga. Mereka mendakwa memeluk Islam pada tahun 1095H (1683M), tetapi masih menganut agama Yahudi secara senyap-senyap. Ini diakui sendiri oleh bekas Presiden Israel, Yitzak Zifi, dalam bukunya Daunamah terbitan tahun 1377H (1957M).Ada kumpulan-kumpulan agama yang masih menganggap diri mereka sebahagian daripada Bani Israel.Antara mereka ada satu kumpulan iaitu kumpulan Daunamah yang Islam hanya pada zahir tetapi mengamalkan ajaran Yahudi secara senyap-senyap.

 

Kematian Yang Menginsafkan


Sehebat mana pun seorang manusia itu, kita tetap hanya hamba Allah. Tiada satu pun kuasa di dunia ini yang mampu menandingi kuasa Allah S.W.T.


Begitu juga dengan Mustafa Kemal Ataturk Laknatullah ini. Kerana diakhir usianya dia menerima balasan Allah (walau ada beberapa artikel yang aku baca seolah-olah menidakkan balasan Allah tetapi dari konteks Islam kita wajib mengambil kisah ini sebagai iktibar)


Mustafa Kemal Ataturk dikhabarkan menghidap penyakit kulit yang sangat teruk hingga ke kaki yang menyebabkan badannya merasa sangat gatal seluruh badan. Menurut Syeikh Dr. Abdullah 'Azzam di dalam bukunya yang berjudul 'Al Manaratul Mafqudah' Mustafa Kemal Ataturk diserang penyakit dalaman iaitu Psirosis Hepatitis disebakan oleh alkohol. 


Cecair berkumpul didalam perutnya dengan teruk, ingatannya menjadi lemah dan darah mengalir keluar dari hidung tanpa henti. Dia juga juga menghidap penyakit kelamin akibat perbuatan maksiat. Untuk mengeluarkan cecair yang terkumpul, doktor menggunakan jarum lalu disedut cecair tersebut dari dalam perutnya. Perutnya membusung dan kakinya membengkak. 




Mukanya mengecil dan darahnya berkurang sehingga pucat seputih tulang. Dikhabarkan juga giginya banyak yang tertanggal dan badannya menderita demam yang sangat kuat sehingga tidak boleh tidur dan badannya mengeluarkan bau busuk seperti bangkai. Masih dalam kekufuran, Ataturk ketika itu mewasiatkan agar jenazahnya tidak disolatkan jika dia meninggal (Nauzubillah..)


Kerana keadaan panas yang dialaminya keterlaluan, pihak bomba diarahkan untuk menyiram air ke atas rumahnya selama 24 jam manakala pembantu-pembantunya diarahkan untuk meletakkan ketula-ketulan ais di dalam selimut yang menyelubungi Ataturk. Namun sedikit pun ketulan-ketulan ais itu tidak mengurangkan panas yang dialami Ataturk hingga dia dikhabarkan menjerit dan jeritannya didengari seluruh istana kediamannya.




Sampai satu tahap kerana tidak tahan menahan kepanasan yang melampau, Mustafa Kemal Ataturk telah dibawa ke tengah lautan dengan bot untuk tujuan menyejukkan badan namun semuanya sia-sia kerana panas yang dirasa tidak berkurangan.


Pada 26 September 1938, Ataturk telah pengsan selama 2 hari kerana terlalu panas dan kemudiannya dia sedar seketika dari pengsan namun mengalami hilang ingatan. Walau bagaimana pun, selepas itu Ataturk kembali pengsan selama 36 jam dan kemudiannya menghembuskan nafasnya yang terakhir.


Namun penderitaan Ataturk tidak terhenti hanya di situ, malah jenazahnya tidak ada seorang pun yang ingin mandikan atau sempurnakan jenazahnya sebagaimana selayaknya jenazah seorang Islam disempurnakan. Para ulamak di Turki ketika itu enggan menyempurnakan jenazah Ataturk sehingga kemudian jenazahnya telah diawetkan selama 9 hari sebelum ahli keluarga merayu untuk jenazah itu disempurnakan mengikut cara Islam.


Selepas itu terjadi pula kejadian lain dimana mayatnya tidak diterima bumi walau berkali cubaan untuk menanamnya (ada artikel yang menafikan dakwaan ini namun sebagai Islam aku percaya tentang balasan Allah dan iktibar serta pengajaran yang Allah ingin tunjukkan kepada kita). Akhirnya mayat Ataturk diawetkan sekali lagi dan mayatnya disimpan ke dalam Muzium Etnografi Ankara selama 15 tahun sehingga 10 November 1953.


Diceritakan bahawa perubaan terakhir untuk menanam mayat musuh Islam ini masih tidak berjaya selepas 15 tahun dan akhirnya mayatnya dibawa ke suatu tempat berbukit , ditanam di dalam binaan marmar seberat 40,000 kilogram (dijadikan makam) dan makam tersebut dinamakan Anitkabir.





Sehingga kini ada dakwaan bahawa bagi sesetengah pengunjung akan terhidu bau busuk seakan bau bangkai dari makam pengkhianat agama ini. Menurut beberapa kenalan aku yang memang mengunjungi makam Ataturk, mereka mengakui terhidu bau seakan bangkai sepanjang berada di makam namun berlainan untuk sesetengah mereka yang tidak menghidu sebarang bau. Apa pun kebenarannya semoga kejadian ini menginsafkan kita.


Ingatlah bahawa kita hanya hamba yang menumpang di dunia ini. Tidak ada sebarang kuasa yang mampu melawan kuasa pencipta dan jika kita berada di atas tetaplah untuk terus berpegang pada agama suci Allah ini. 

Post a Comment

3 Comments

  1. Saya pernah baca juga kisah Kamal Ataturk ni. Sampai sekarang bumi tak terima dia

    ReplyDelete
  2. Ada tonton kisah ni di YT. Masa mati tiada imam yang nak solatkan. Semoga dijadikan iktibar.

    ReplyDelete
  3. Cerita ni memang famous dalam 10 tahun lepas, banyak dibukukan dan masa tu memang banyak jenis buku indie kisah-kisah misteri dan sebagainya yang ala-ala mastika cover cerita ini.

    ReplyDelete