Kepentingan Vitamin B Untuk Kesihatan

Vitamin B merupakan kumpulan vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam metabolisme sel. Walaupun vitamin ini mempunyai nama yang sama, kajian oleh pakar perubatan telah menunjukkan bahawa vitamin ini berbeza dari segi penghasilan kimianya serta wujud bersama dalam makanan. Secara umumnya, makanan tambahan sebanyak lapan buah dirujuk kepada vitamin B kompleks. Makanan tambahan vitamin B tunggal merujuk kepada setiap nama yang tersendiri untuk setiap vitamin (contohnya, B1, B2, B3, dan sebagainya).




Senarai dan Jenis Vitamin B


Vitamin B1 (Tiamina)

Vitamin B1 (Thiamine atau thiamin) ialah satu jenis vitamin B. Ia merupakan satu sebatian tidak berwarna dengan formula kimia C12H17N4OS. Ia boleh larut dalam air tetapi tidak larutan organik seperti alkohol. Thiamine boleh melerai jika dipanaskan. Struktur kimianya mengandungi cincin pyrimidine dan cincin thiazole.


Thiamine dijumpai pada 1910 oleh Umetaro Suzuki di Jepun apabila dia membuat kajian tentang cara nasi bran mengubati penyakit beri-beri. Beliau menamakannya asid aberik. Dia tidak mencari komposisi kimianya, juga tidak mengkaji jika ia merupakan amine. Komposisi kimianya dan sintesis dilaporkan oleh Robert R. Williams pada 1935. Dia menamakannya "thiamin".

 


Kini terdapat empat terbitan thiamin fosfat yang diketahui iaitu thiamin monofosfat (ThMP), thiamin difosfat (ThDP), thiamine trifosfat (ThTP) dan terbaru adenin thiamin trifosfat (AThTP). 

Pada mamalia, thiamin difosfat (ThDP) atau thiamin purofosfat (TPP) merupakan koenzim untuk pyruvate dehidrogenas, a(alpha)-ketoglutarat dehidrogenas, cincin bercabang alpha-keto asid dehidrogenas dan transketolas. Dua enzim yang pertama berfungsi dalam metabolisme karbohidrat, manakala transketolas berfungsi di laluan pentos fosfat untuk sintesis NADPH dan gula pentos deoksiribos dan ribos. Secara umumnya, TPP berfungsi sebagai kofaktor untuk enzim yang memangkinkan asid dehidrogenasi alpha-keto. TPP disintesis oleh enzim thiamin pyrofosfokinas yang memerlukan thiamin bebas, magnesium (Mg) dan adenosin trifosfat (ATP).

ThTP telah lama dikenali sebagai bentuk aktif-neuro thiamin. Akan tetapi, ia ditunjukkan baru-baru ini bahawa ThTP juga ada pada bakteria, fungus, tanaman dan haiwan, yang menunjukkan peranan sel yang lebih umum. Terutamanya dalam E. coli ia kelihatan memainkan tindak balas terhadap kekurangan asid amino. Nasi putih, Kacang hitam dan kacang hijau, Ikan tuna, Makaroni


Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B2, yang juga dikenali sebagai riboflavin (E101), merupakan mikronutrien yang mudah diserap. Vitamin B2 mempunyai peranan penting dalam menjamin kesihatan. Ia merupakan komponen utama kofaktor FAD dan FMN, dan ini merupakan sebab diperlukan oleh protein flavo (flavoprotein). Oleh itu, vitamin B2 diperlukan untuk pelbagai proses sel. Seperti vitamin B yang lain, ia sangat penting dalam tenaga metabolisme dan diperlukan untuk metabolisme lemak, karbohidrat dan protein.

Pendedahan kepada cahaya memusnahkan riboflavin. Riboflavin tidak berbahaya apabila dimakan melalui mulut kerana keterlarutannya yang rendah menjauhkannya daripada diserap dalam kuantiti yang banyak oleh usus.

Kerana riboflavin ialah lutcahaya di bawah pancaran UV, larutan yang tidak pekat digunakan untuk mencari kebocoran atau untuk menunjukkan kebersihannya di sistem industri seperti bioreaktor.

Sumber : susu, keju, sayuran hijau, hti, kekacang, telur, asparagus



Vitamin B3 (niasin atau niasinamida)

Niasin (juga dikenali sebagai vitamin B3 dan asid nikotinik) ialah suatu sebatian organik dengan formula C6H5NO2 dan, bergantung kepada takrifan yang digunakan, salah satu daripada 20 hingga 80 nutrien manusia perlu.

 


Kekurangan niasin dalam diet boleh menyebabkan rasa mual,lesi kulit dan mulut, anemia, pening dan keletihan. kekurangan niasin teruk boleh menyebabkan penyakit yang dipanggil pelagra. Kekurangan niasin juga dapat dilihat dalam penyakit kurang zat pandemik yang disebabkan oleh ketidakcukupan lima vitamin penting: niasin, vitamin C, tiamina, vitamin D dan vitamin A, dan biasanya terjadi di kawasan yang banyak kemiskinan dan pemakanan tak seimbang.

Niasin telah digunakan selama lebih 50 tahun untuk meningkatkan aras HDL dalam darah dan telah didapati mengurangkan risiko kejadian kardiovaskular sederhana dalam beberapa ujian manusia terkawal.

Sumber : dada ayam, tuna, salmon

 


Vitamin B5 (Asid Pantotenik)

Asid pantotenik, juga dipanggil pantotenat atau vitamin B5 (sejenis vitamin B), ialah sejenis vitamin larut-air. Bagi kebanyakan haiwan, asid pantotenik ialah suatu nutrien perlu. Ia diperlukan bagi mensintesis koenzim A (CoA), selain daripada mensintesis dan memetabolismekan protein, karbohidrat dan lemak.

 


Asid pantotenik ditemui oleh Roger J. Williams pada 1933.

Sumber : Daging lembu, hati, Gandum keseluruhan, sayuran hijau  terutamanya salad dan kubis, Produk tenusu, telur. Ikan laut, kaviar merah dan hitam. Pisang, oren, epal, plum, pear. Strawberi, raspberi, gooseberries.

 


Vitamin B6 (piridoksin, piridoksal, atau piridoksamina, atau piridoksina hidroklorida)

Digunakan dalam rawatan, sebagai kawalan, pencegahan, & penambahbaikan penyakit, keadaan dan gejala berikut:

  • Gangguan neurologi
  • Masalah mental
  • Anemia
  • Sawan
  • Komplikasi kehamilan
  • Homocystinuria



Vitamin B7 (biotin)

Biotin, atau vitamin B7, adalah vitamin larut air yang merupakan sebahagian daripada kompleks vitamin B - sekumpulan nutrien utama yang diperlukan untuk fungsi metabolik, saraf, pencernaan dan kardiovaskular yang sihat.



Kekurangan vitamin B7 / biotin jarang berlaku di negara-negara di mana orang umumnya mengambil cukup kalori dan makanan secara umum. Ini terutama disebabkan oleh tiga sebab:

 

  • Keperluan harian yang disyorkan agak rendah
  • Banyak makanan biotin yang biasa dimakan
  • Para penyelidik percaya bakteria pencernaan usus kita mempunyai kemampuan untuk membuat biotin sendiri


Vitamin B9 (asid folik)

Asid folik atau folate ini adalah vitamin B9 yang biasanya hadir dalam bentuk pil. Ia sangat penting untuk membina sel-sel baru di dalam tubuh badan. Asid folik ini juga penting untuk membantu menghasilkan sel darah merah baru yang sihat. Apabila badan tidak mempunyai sel darah merah yang cukup, badan mungkin akan mempunyai penyakit anemia iaitu badan tidak mampu membawa oksigen ke dalam badan dengan baik. Oleh itu, ia menyebabkan badan menjadi lemah dan tidak bermaya.


Kepentingan Asid Folik

  •  Mengurangkan kelahiran bayi dengan kecacatan saraf seperti spinia bifida.
  • Mengurangkan risiko mendapat anak yang mempunyai masalah jantung, lelangit terbelah dan juga bayi lahir pramatang.
  • Membantu tumbesaran sel bayi di dalam kandungan.
  • Membantu merawat masalah kesuburan lelaki.
  • Menambah sel darah merah yang sihat.
  • Membantu menyihatkan rambut.


Vitamin B12 (kobalamin pelbagai; umumnya sebagai sianokobalamin dalam makanan tambahan vitamin)


Vitamin B12 sebenarnya terdapat dalam pelbagai bentuk, dan ia mengandungi kobalt mineral, itulah sebabnya sebatian dengan vitamin B12 secara kolektif disebut cobalamin. Dua bentuk vitamin B12 yang aktif dalam metabolisme manusia adalah metilcobalamin dan 5-deoxyadenosylcobalamin.

Vitamin B12 memberi manfaat kepada sistem saraf pusat dengan banyak cara penting: Ia membantu menjaga kesihatan sel-sel saraf - termasuk yang diperlukan untuk memberi isyarat neurotransmitter - dan membantu membentuk penutup pelindung saraf, yang disebut sel myelin sel. Ini bermakna apabila tahap vitamin B12 rendah, hampir setiap fungsi kognitif dapat menderita.


Vitamin B12 juga membantu penghadaman dan kesihatan jantung, jadi kekurangan boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan peningkatan risiko untuk penyakit jantung. Ia boleh didapati dalam sumber makanan, vitamin hidroksokobalimin Suntikan B12 atau sebagai vitamin intramuskular.

Pejabat Diet Institut Kesihatan Nasional (NIH) menganggarkan bahawa di antara 1.5 peratus hingga 15 peratus orang di A.S. kekurangan vitamin B12. (2) Kajian lain, seperti yang diterbitkan dalam Jurnal Pemakanan Klinikal Amerika pada tahun 2000, menunjukkan bahawa jumlah ini mungkin lebih tinggi lagi, sehingga 39 persen penduduk mungkin menderita kekurangan vitamin B12.


Supplemen Vitamin B Pilihan Aku


Memandangkan agak pening juga aku untuk mendapatkan kesemua kebaikan vitamin B seperti yang aku jelaskan di atas kerana aku sememangnya mengalami masalah rambut gugur dan kesan dari mengalami slipped disc hampir 4 tahun lepas, badan seperti dah tak sekuat macam sebelum terkena slipped disc.

Jadi aku sememangnya memerlukan supplemen untuk membantu mengembalikan tenaga dan sebagainya. Diperkenalkan kepada B-Complex with Folic Acid tablet oleh seorang kenalan bagaikan satu rahmat buat aku.


Manakan tidak, kesemua jenis vitamin B yang aku jelaskan di atas terkandung di dalam sebotol B-Complex with Folic Acid ini dan aku cuma perlu mengambil sebiji sahaja tablet ini untuk sehari. Dan apakah keistimewaan produk ini berbandik produk-produk yang lain? 

Asid Folik, salah satu vitamin B kritikal dan tidak mudah diserap. Maka, Shaklee membangunkan sistem penyerapan bioaktif berpaten yang menjadikan nutrien ini lebih mudah diserap untuk menyokong penyerapan. Teknologi berpaten ini adalah milik eksklusif Shaklee.


SHAKLEE B-COMPLEX MEMBEKALKAN KESEMUA LAPAN VITAMIN B YANG SEIMBANG UNTUK MENGUATKAN TUBUH ANDA, MELENGKAPI JURANG NUTRISI VITAMIN B.

MEMBEKALKAN KUANTITI ASID FOLIK DAN BIOTIN CUKUP, SESUAI UNTUK TUBUH YANG SIHAT.

Vitamin B12

Thiamin

Asid Pantotenik

Vitamin B6

Riboflavin

Niacin

Folat

Biotin


Ramuan Amaun Setiap Tablet
Tiamin Mononitrat 9.73 mg
(Menyediakan 7.73 mg Vitamin B1)
Riboflavin 11.81 mg
(Menyediakan 11.57 mg Vitamin B2)
Niasiamida 134.60 mg
(Menyediakan 132.58 mg Niacin)
Piridoksin Hidroklorida 16.71 mg
(Menyediakan 13.57 mg Vitamin B6)
Asid Folik 0.19 mg
(Menyediakan 184.30 mcg Asid Folik)
Sinokobalamin 3.04 mg
(Menyediakan 30.40 mcg Vitamin B12)
Biotin 14.99 mg
(Menyediakan 150.00 mcg Biotin)
Kalsium D-Pantotenat 76.40 mg
(Menyediakan 70.30 mg Asid Pantotenik & 6.10 mg Kalsium)



Untuk sebarang maklumat lanjut mengenai B-Complex with Folic Acid, boleh terus ke pautan ini https://bit.ly/3hKlEpx

Baca juga : Saranan KKM Tentang Pengambilan Vitamin C

Post a Comment

13 Comments

  1. nice sharing..vitamin b ni memang ida akan amik setiap hari. takleh nak miss

    ReplyDelete
  2. Good info sis, sampai sekarang saya juga tak lupa ambil sebiji vitamin B complex setiap hari..sejak sakit belakang lepas doktor ada sarankan bagus untuk kesihatan saraf..

    ReplyDelete
  3. Mujur ada B-complex dari shaklee ni ye. Complete semua keperluan vitamin B yang kita perlukan. Sebiji sehari dah cukup.

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing this amazing supplement. There is no doubt that vitamin Bs are essential for our general wellbeing especially for children who are still growing up.

    ReplyDelete
  5. elok consume vitamin b shaklrr je la dah tak yah nak pikir makanan apa ada vitamin b hehe

    ReplyDelete
  6. Lama betul tak nampak formula molekul tu. Zaman dulu bikin pusing belajar tindakbalasnya. Vit B ni memang kena amik dr supplement sb sgt kurang dr sumber haiwan n tumbuhan. Bagus infonya!

    ReplyDelete
  7. Dulu za mmg amek vitamin b dan folic acid ni tapi sbb masa anak kedua ni dia mcm alahan skit so stop semua. Hmm kena start balik lepas breastfeed ni..

    ReplyDelete
  8. Kadang memang tak terkejar dan belajar bab vitamin yang diperlukan ni tau, paling mudah beli aje vitamin siap sedia dan amalkannya.. nak amik dalam pemakanan pun, nak kena study gak kandungannya.. adeiii...

    ReplyDelete
  9. Saya dan mak memang amalkan ambil supplement b complex, untuk tenaga dan metabolisme. Sebab kalau nak harapkan pemakanan saja, takut x mencukupi.

    ReplyDelete
  10. bagus la supplement Shaklee ni. semua jenis vitamin ada dipasarkan. alah membeli menang memakai...

    ReplyDelete
  11. This is indeed an interesting article with so many useful tips. learned a lot from you today :) need to increase my vitamin b intake now

    ReplyDelete
  12. Penting kan pengambilan vitamin ni. Terutama bagi kita jarang dapat makan lengkap setiap hari

    ReplyDelete