Tony Roma's Ribs Expert Seminar

Siapa suka makan steak..angkat tangan please! Hahaha..perghh..seriously aku memang penggemar steak, sama macam dengan suami aku. Kami sama-sama memang giler steak haha. Tapi selama ni aku tahu makan je tapi tak tahu pun 'rahsia-rahsia' disebalik steak yang sedap.

Aku bertuah sebab baru-baru ni diundang oleh pihak Tony Roma's untuk menghadiri TONY ROMA'S RIBS EXPERT SEMINAR yang diadakan di Tony Roma's Setia City Mall which is memang dekat pun dengan rumah aku.


Dalam seminar ringkas tu kami telah didedahkan tentang dari mana daging terbaik yang dihidangkan di Tony Roma's, jenis potongan daging dan tahap masak steak.


Bagi yang tak tahu, daging-daging yang dihidangkan di Tony Roma's dah pastilah diimport dari Australia yang terkenal dengan lembu-lembu antara yang terbaik di dunia.


Cuts of Beef

Pada aku ni bab penting yang kita kena tahu iaitu bahagian-bahagian daging. Dan untuk Ribeye steaks dah pastilah diambil dari bahagian tulang rusuk. Ia dipotong dari bahagian tulang rusuk utama bahagian rusuk yang biasanya merangkumi rusuk 6 hingga 12. Hehe..agak pening nak faham? ok boleh rujuk pada gambar di bawah ye.

Bahagian Chuck tu ialah Ribs 1-5 manakala bahagian Rib tu pula ialah Ribs 6-12


Ribeye Steak ~ How It's Done?

Selalunya tiap kali korang order steak mesti akan ditanya tahap yang korang nak kan? sama ada betul-betul masak atau separuh masak.

Kalau aku, aku suka yang medium well  yang mana dagingnya tak terlalu masak, lembut dan berjus. Bila makan tu ibarat cair dalam mulut hehe..



Tapi tahu tak korang camne dia dimasak? apa suhunya? Haaaa..dalam Tony Roma's Ribs Expert Seminar ni kami telah didedahkan dengan cara memasak daging dengan sempurna.


Ribeye Doneness


Outside
Middle
Centre
texture
Grill Time
Internal Temp
Rare
Caramelized Brown
Pink
Red
Soft
10-12 mins
125 F/52 C
Medium Rare
Brown Char Mark
Pink
Light Red
Soft
12-14 mins
135 F/57 C
Medium
Burn Darkly Char Mark
Light Pink
Pink
Firm
14-16 mins
A45 F/63 C
Medium Well
Dark Char Mark
Brown
Light Pink
Stiff
16-18 mins
155 F/69 C
Well Done
Dark Brown Char Mark
Brown
Brown
Solid
20-22 mins
165 F/77C

Menarikkan ilmu ni? Lepas ni kalau korang nak makan di Tony Roma's korang dah tahu lah mana tahap yang korang nak.


Nak tahu lanjut? Jom la serbu Tony Roma's :



Post a Comment

1 Comments

  1. seumur idop xprnh mkn steak..
    sllu masak daging bege je kengkonon mcm steak.. haha..

    ReplyDelete