Menyusuri Kejayaan: Pengalaman Menjuarai Malakoff Amazing Hunt 2023 Kategori Media

Untuk artikel kali ini suka untuk aku kongsikan pengalaman aku dan team MyJejakRasa menjuarai Malakoff Amazing Hunt 2023 bagi kategori Media. Satu pengalaman berharga bagi penutup 2023.


Pada hari Sabtu yang lepas, iaitu 16 Disember 2023, aku bersama pasukan MyJejakRasa berpeluang menyertai Malakoff Amazing Hunt. Kami bermula dengan berkumpul di Plaza Sentral KL seawal jam 7 pagi sebelum 'flag off' pada jam 8 pagi.

Perjalanan pencarian kami bermula di Bangi. Sebagai peserta pertama kali yang serius dalam treasure hunt, aku agak kebingungan pada mulanya, tetapi keadaan dipermudahkan oleh Moka, ahli pasukan yang berpengalaman dalam acara seumpama ini.

Kerjasama cemerlang di kalangan ahli pasukan membantu kami menyelesaikan cabaran pertama dalam masa satu jam sebelum melangkah ke destinasi seterusnya di Cyberjaya. Keunikan cabaran di sana membolehkan kami menamatkannya dalam masa singkat, kira-kira 15 minit, sebelum meneruskan perjalanan ke Putrajaya untuk menyelesaikan misi terakhir.

Namun, satu cabaran sebenar adalah mencari numee mee kari bagi menjawab soalan terakhir. Kebanyakan kedai yang kami kunjungi tidak menjual numee mee kari, tetapi rezeki berpihak apabila kedai ke-8 yang kami cuba mempunyai stok yang kami perlukan.

Selepas menemui numee mee kari, kami melangkah ke tempat terakhir, iaitu Fasiliti Inovasi Kitar Semula (FIKS) di Presint 5, Putrajaya. Di sini, tugas terakhir menuntut kami menyerahkan jawapan dan menjual barangan kitar semula untuk menyelesaikan soalan Harta Karun bahagian 1.


Ketekunan dan kerjasama pasukan membawa kami ke puncak kemenangan, dan dengan bangganya, MyJejakRasa dinobatkan sebagai juara dalam Malakoff Amazing Hunt untuk kategori Media. Kepada pasukan yang sentiasa bersatu padu, tahniah, dan terima kasih kepada Moka yang banyak memberi panduan dalam treasure hunt ini.


Ucapan tahniah juga kepada semua pemenang lain, dan penghargaan setinggi-tingginya kepada penganjur dan semua yang terlibat. Pengakhiran tahun 2023 bagi MyJejakRasa tidak dapat lebih bermakna dengan penciptaan kenangan terindah bersama dalam Malakoff Amazing Hunt.



Mengenai Malakoff Corporation Berhad



Malakoff Corporation Berhad, sebuah syarikat penjana tenaga dan penyediaan penyelesaian alam sekitar bertaraf antarabangsa, komited untuk meningkatkan kualiti hidup dan memperkayakan masyarakat. Sebagai Pengeluar Tenaga Bebas Terbesar Malaysia ("IPP"), Malakoff memiliki kapasiti penjanaan sebanyak 6,953 MW melalui loji termal di Malaysia dan 151 MW melalui Tenaga Boleh Diperbaharui. Melalui anak syarikatnya, Alam Flora Sdn Bhd, Malakoff juga merupakan salah satu syarikat perkhidmatan alam sekitar terkemuka di negara ini, menguruskan jumlah sisa sebanyak 5,748 tan sehari.

Komitmen Terhadap Alam Sekitar


Malakoff turut meninggalkan jejak antarabangsa dengan penyelesaian inovatif, terutama melalui projek-projek penjanaan tenaga dan desalinasi air di Arab Saudi, Bahrain, dan Oman. Ketika ini, Malakoff sedang melalui peringkat transformasi seterusnya, memacu perubahan untuk mencapai aspirasi negara dalam mencapai neutraliti karbon dan ekonomi bulat melalui tiga entiti utamanya.


1. Malakoff Green Solutions
  • Menawarkan penyelesaian tenaga terbaharu melalui solar, hidro kecil, biogas, biomass, dan infrastruktur mobiliti bebas karbon.

2. Malakoff Environmental Solutions
  • Menguruskan pengurusan sisa pepejal, pembersihan awam, penyelesaian sisa, pengurusan fasiliti bersepadu, kitar semula, penyelesaian sisa marin dan berbahaya, desalinasi air, dan projek Pembangkitan Tenaga daripada Sisa.

3. Malakoff Energy
  • Berperanan dalam aset penjanaan tenaga termal, operasi dan penyelenggaraan, pengedaran elektrik, dan sistem penyejukkan zon.

Perjalanan Malakoff


Pada awalnya dikenali sebagai Malakoff Berhad ("MB") pada awal 1970-an sebagai perniagaan berasaskan ladang ketika sektor pertanian mencapai puncaknya. MB diasaskan pada 9 Oktober 1975 dan disenaraikan di Bursa Malaysia pada 1976. Pada Oktober 1993, pergeseran strategik membawa kepada pelupusan aset berdasarkan ladang dan pelaburan dalam sektor tenaga merespon kepada permintaan elektrik yang meningkat.

Peralihan kepada Malakoff Corporation Berhad


  • MB memasuki fasa transformasi apabila MMC Corporation Berhad ("MMC") menawarkan untuk mengambil alih semua aset sebagai sebahagian daripada strategi transformasi MMC untuk menjadi pemain utiliti dan infrastruktur utama.

  • Pengambilalihan selesai pada 30 April 2007, menjadikan MB tidak lagi disenaraikan di Bursa Malaysia pada 18 Julai 2007.

  • Malakoff Corporation Berhad ditubuhkan pada 25 April 2007, dan pada 15 Mei 2015, Malakoff kembali disenaraikan di Bursa Malaysia.

Melalui usahanya dalam mencapai dunia yang lebih bersih dan lestari, Malakoff menunjukkan komitmen terhadap kerjasama, perkongsian ilmu, dan memanfaatkan kepakaran bersama untuk membina masa depan yang lebih lestari dan daya tahan bagi semua. Untuk maklumat lanjut mengenai Malakoff, sila layari [www.malakoff.com.my]

Post a Comment

0 Comments