YAYASAN AMAL BUDIMAS RAIKAN HARI KANAK-KANAK DAN DEPAVALI SERENTAK BERSAMA 250 ORANG KANAK-KANAK KURANG BERNASIB BAIK

Pada 24 November lepas, aku berkesempatan untuk sama-sama meraikan kegembiraan berganda iaitu sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia dan perayaan Deepavali anjuran Yayasan Amal Budimas.


Acara ini sebenarnya turut meraikan lebih 250 kanak-kanak kurang bernasib baik dan acara ini berlangsung sebagai hari kegembiraan, menyelami perayaan kebudayaan, dan bukti komitmen yang tidak berbelah bahagi yayasan terhadap kesejahteraan kanak-kanak daripada pelbagai latar belakang.


Antara tetamu kehormat yang hadir ke majlis ini termasuk YM Tunku Dato' Yaacob Khyra, Pengerusi The Budimas Charitable Foundation, dan ahli-ahli Lembaga Pemegang Amanah, termasuk YBhg Datin Seri Maneesah, YM Tengku Muinuddin Putra, En Steve Teoh, En Yudistra Darma Dorai & En. Yong Yoke Keong  Pegawai Utama Yayasan Amal Budimas, Cik Anne Rajasaikaran turut menghadiri majlis ini.


Acara ini menyaksikan penyertaan daripada rakan kongsi dan entiti korporat seperti Yayasan Institut Jantung Negara (UN), Hospital Gleneagles Kuala Lumpur, Farm Fresh Sdn Bhd, dan Havan Clothing. Tetamu istimewa dan kanak-kanak dari pelbagai rumah dan kampung, termasuk Pusat Jagaan Kebajikan Kanak-Kanak Budimas Orion, Rumah Kebajikan Orang Kurang Upaya dan anak Yatim Rita, Persatuan Kebajikan Sri Bala illam, Yayasan Hiichiikok, Pusat Jagaan Titian Kaseh, Rumah Hope, dan Kampung Orang Asli Bukit Kepong.


Acara dimulakan dengan ucapan aluan dari  Cik Anne Rajasaikaran dan diikuti dengan Lembaga Pemegang Amanah menyalakan lilin (Kuttu Vilakhu).


Pelbagai persembahan menarik yang mempamerkan bakat luar biasa kanak-kanak dari pelbagai rumah kebajikan telah dipertontonkan sebelum kesemua kanak-kanak dan tetamu dijamukan dengan pelbagai hidangan yang enak.


Untuk majlis istimewa ini, dua pertandingan iaitu Mewarna Kolam dan Menghias Kad Hari Kanak-Kanak- telah diadakan, mempamerkan bakat seni kanak-kanak.


Malam itu juga termasuk majlis khas, penyampaian cek kepada Yayasan UN dan Gleanegles Hosptal Kuala Lumpur, untuk memulakan program Dana Penjagaan Perubatan Kanak-kanak Budimas pada 2024. Isyarat ini menandakan visi yayasan untuk meningkatkan kehidupan kanak-kanak. Cek tersebut telah disampaikan oleh Pengerusi, YM Tunku Dato' Yaacob Khyra, bersama Lembaga Pemegang Amanah yang lain dan Pegawai Utama, Cik Anne Rajasaikaran. Malam itu diikuti dengan isyarat prihatin, semua kanak-kanak menerima beg cenderahati perayaan dan paket Deepavali yang disampaikan oleh semua tetamu kenamaan.


Saya harus katakan bahawa tanggungjawab yang diberikan kepada kita, oleh orang ramai yang menderma dan berikrar dengan Budimas, adalah

yang serius jadi tidak syak lagi, kami akan melakukan yang terbaik, untuk memberikan kualiti yang sama

kehidupan yang akan dimiliki oleh mana-mana kanak-kanak lain

Cik Anne Rajasaikaran menyebut dalam ucapannya menekankan peranan penting orang ramai dalam melaksanakan perubahan positif untuk kanak-kanak di Malaysia.


Yayasan Amal Budimas kekal teguh dalam komitmennya terhadap prinsip teras yang terkandung dalam tiga program terasnya-Budimas Home Charity Fund (BHCF), Budimas Food Charity Fund (BFCF), dan Budimas Education Charity Fund (BECF). Inisiatif yang akan datang, Dana Penjagaan Perubatan Kanak-kanak Budimas dan Dana Seni Persembahan Budimas, menyerlahkan lagi dedikasi yayasan untuk membentuk masa depan yang sihat dan holistik untuk anak-anak Malaysia.



Sedikit Mengenai Yayasan Amal Budimas


Yayasan Amal Budimas ialah Pertubuhan Bukan Kerajaan dan Bukan Untung. Diperbadankan pada September 1998 di bawah Akta Pemegang Amanah 1952 dan ditadbir oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sejak Disember 1999 dengan status pengecualian cukai.


Yayasan itu menangani keperluan kanak-kanak kurang berkemampuan melalui pendekatan serampang lima mata, membentuk lima program: Tabung Amal Rumah Budimas (BHCF), Dana Amal Makanan Budimas (BFCF), Tabung Amal Pendidikan Budimas (BECF), Seni Persembahan Budimas Dana, dan Dana Penjagaan Perubatan Kanak-kanak Budimas. Program-program ini bertujuan untuk menyediakan kanak-kanak dengan keperluan asas mereka, termasuk makanan, pendidikan, rumah, pengayaan budaya, dan penjagaan kesihatan.


Post a Comment

1 Comments

  1. Cantik kolum tu. Orang India ni pandai bermain dengan warna.
    Seronok dapat berkumpul macam ni. Baru muhibbah. Semua bangsa ada!

    ReplyDelete