Sabah Tea Resort Tawar Pengalaman Penginapan Yang Berbeza

Jika anda inginkan percutian yang berbeza, apa kata anda memilih Sabah Tea Resort sebagai destinasi percutian anda bersama keluarga atau teman-teman pada kali ini?



Dengan slogan 'A journey of tea in the Borneo Rainforest' , penginapan anda pasti berbeza dengan Sabah Tea Resort.


Sedikit Mengenai Sabah Tea


Aku pasti nama Sabah Tea bukanlah asing bagi kita di Malaysia. Ladang teh Sabah terletak di kampung Nalapak dalam daerah Ranau iaitu kira-kira 120 kilometer dari bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Lokasi ladang teh ini berada di laluan lebuh raya di antara Telupid - Ranau iaitu selepas persimpangan ke Poring Hot Spring. Ladang teh ini berada di ketinggian 2,272 kaki daripada aras laut dengan keluasan ladang sebesar 6,200 ekar. Kawasan ladang teh ini dikelilingi dengan hutan rimba yang telah wujud sejak 130 juta tahun dahulu. Selain itu, ladang teh ini juga berlatarbelakangkan gunung Kinabalu dan merupakan ladang teh organik tunggal di Malaysia serta menjadi pilihan di dunia




Sabah Tea Resort Tawar Pengalaman Penginapan Yang Berbeza


Tidak seperti ladang teh yang lain di Malaysia, Sabah Tea turut menyediakan penginapan bagi pengunjung yang ingin merasai suasana di dalam ladang teh

Dengan ladang teh yang luas dikelilingi oleh hutan hujan asli dengan udara pergunungan yang sejuk, Sabah Tea Resort mengajak anda untuk menikmati persekitarannya yang indah, jauh dari hiruk-pikuk kehidupan bandar. Semasa penginapan anda di resort teh , anda akan terjaga dengan latar belakang Gunung Kinabalu diiringi dengan matahari terbit pagi yang indah dan embun berkabus. 


Jika anda menyukai alam semula jadi dan menikmati suasana persekitaran yang ‘hijau’, apa kata rancang percutian  anda ke Sabah Tea Resort.

Di sini, Sabah Tea Resort menawarkan 3 jenis penginapan yang berbeza untuk pilihan keselesaan anda, iaitu:


1. Sabah Tea Longhouses (Rumah Panjang)
Harga : RM140/room (harga tidak termasuk sarapan pagi dan aktiviti)

Ingin merasai bagaimana rasanya tinggal dalam suasana tradisional dan budaya di Sabah? Pilih Rumah Panjang Teh Sabah desa untuk mengalami gaya hidup hutan hujan Borneo tradisional Malaysia.

Ciri-ciri asas Rumah Panjang Sabah Tea

Boleh memuatkan 2 – 3 orang setiap bilik

Kelambu

Kipas siling

Besen basuh

Kaunter

Kunci pintu individu

Lampu

Soket elektrik untuk telefon bimbit atau komputer riba

 

Bersebelahan 14 bilik air (dengan pemanas air)

 

Bersebelahan 6 Tandas

 

 

Rumah Panjang Teh Sabah adalah adaptasi reka bentuk Rumah Panjang Rungus. Ia bersih, dan selesa. Dipamerkan di dindingnya ialah pameran tujuh budaya etnik Sabah, iaitu: Bajau, Rungus, Kadazandusun, Murut, Lundayeh, Lotud dan Melayu Brunei.


2. Sabah Tea Cottages

Harga : RM280/bilik (harga termasuk sarapan pagi untuk 2 orang)



Jika anda datang bersama keluarga, apa kata anda memilih Sabah Tea Cottages yang boleh memuatkan sehingga 3 orang dalam sebuah cottage.

Ciri-ciri asas Rumah Cottage Sabah Tea

Katil bersaiz Queen & Single (boleh memuatkan 3 orang)

TV LCD

 

Meja solek dengan cermin

 

Unit penghawa dingin

 

almari

 

Bilik mandi peribadi (dengan pemanas air)

 

Susun atur suite junior

 

Sarapan pagi untuk 2 orang



Apa yang aku perasan ketika menginap di sini tempohari, setiap cottage telah dinamakan dengan nama personaliti di zaman penjajah British. Misalnya cottage yang aku diami dinamakan Lofty Hodges Cottage yang dinamakan sempena Sarjan John "Lofty" Hodges untuk menghormati keberanian dan pengorbanan askar Australia di Borneo Utara semasa Perang Dunia II.


Lofty ialah ahli Special Operations Australia (SOA), sebuah unit rahsia yang menjalankan misi berani di belakang barisan musuh. Pada Ogos 1945, apabila mengetahui bahawa beberapa orang tawanan perang, yang telah melarikan diri dari Kem Terakhir di Ranau, sedang dijaga oleh penduduk kampung di dalam hutan, Lofty dan enam yang lain telah terjun ke Lansat. Dari sini mereka mendirikan pangkalan di Silad, berhampiran Ranau.

Dengan bantuan orang tempatan, Lofty Hodges memainkan peranan penting dalam menyelamatkan Prebet Keith Botterill, Prebet Nelson Short, Bombardier Bill Moxham, dan Pejabat Waran Bill Sticpewich, yang kesemuanya terselamat daripada perarakan kematian Sandakan-Ranau yang terkenal. Laluan yang dilalui oleh tawanan perang, antara Kg Nabutan dan Kg Muruk, melalui Ladang Teh Sabah.


3. Camping Grounds

Jika anda adalah jenis yang lebih suka berada di luar rumah hanya dengan mengira bintang, Sabah Tea Resort mempunyai apa yang anda perlukan - tapak perkhemahan yang indah untuk mereka yang ingin tidur di luar rumah. Pasang khemah anda sendiri, masak makanan anda sendiri dan nikmati satu dengan alam semula jadi dalam persekitaran semula jadi.

 

Butiran Camp Ground: Berhampiran dengan Sungai Sapaon di tanah bertingkat/padang bola sepak/bersebelahan dengan Dewan Acara

 

Kemudahan: Tandas awam

 

Perkhidmatan Tambahan: Untuk kumpulan besar, makanan yang dibungkus boleh disediakan dari restoran.

 

Kapasiti: 150 orang

 

Kadar:

Pilihan 1 : Yuran Perkhemahan + Sewaan Khemah dari Kebun Teh Sabah

RM 20 seorang (Malaysia)

RM 30 seorang (Bukan Warganegara Malaysia)

 

Pilihan 2 : Yuran Perkhemahan + Khemah Sendiri

RM 8.15 bersih seorang (Malaysia)

RM 15.00 bersih seorang (Bukan Warganegara Malaysia)

 

Kadar TIDAK termasuk makanan atau aktiviti


Aktiviti Di Sabah Tea Resort


Sebenarnya jika menginap di Sabah Tea Resort ni terdapat pelbagai aktiviti yang anda boleh lakukan kerana di sini turut disediakan aktiviti seperti ;

  • Quailey’s Hill Memorial (Sandakan-Ranau Death March)
  • Jungle Trekking
  •  River Trekking
  • Morning Sunrise Walk
  • Tea Bushes/Insect Night Walk
  • DIY Batik Painting
  • Blowpipe Lesson
  • Team Building Activity
  • Obstacle Crossing/Low Rope & Commander Course

Berikut adalah jadual cadangan aktiviti yang anda boleh lakukan sepanjang berada di Sabah Tea Resort ;

Day 1

1.      4.30 pm – Check-in Cottage / Longhouse.

2.      5.00 pm – 30 minute tea talk

3.      5.30 pm – Briefing on program & sampling

4.      7.00 pm – Dinner

5.      8.00 pm – Free & Leisure

 

Day 2

1.      6.00 am – Morning walk

2.      7.00 am – Harvesting of tea

3.      8.00 am – Enjoy breakfast while tea is withering

4.      8.30 am – Tea factory tour & explore Sabah Tea Resort

5.      12.00 pm – Lunch

6.      1-4 pm – Making tea : WOK or STEAM

7.      4.15 pm – Certificate giving & photo taking

8.      4.30 pm – Check-out & depart Sabah Tea


Pendek kata, percutian anda pasti berbeza di sini dan sudah pasti akan menciptakan kenangan indah untuk dikenang sampai bila-bila.

Jika ke Sabah Tea Resort, jangan lupa untuk merasai sendiri pengalaman memetik teh secara tradisi, mencuba pelbagai hidangan berasaskan teh dan juga berjalan di canopy yang telah disediakan.


Pastikan juga anda abadikan kenangan sebanyak mungkin di Sabah Tea Resort sebagai tanda ingatan sepanjang zaman ketika membelek gambar-gambar lama suatu masa nanti.

Sebelum pulang, pastikan anda membawa cenderahati dari Sabah Tea buat sanak saudara di Gift Shop mereka yang menjual kesemua produk teh keluaran Sabah Teh serta cenderahati lain yang ada di sini


Untuk sebarang tempahan dan pertanyaan lanjut mengenai Sabah Tea Resort, sila hubungi ;

Laman web : www.sabahtea.com.my
Tel : +(6088) 440882 (Kota Kinabalu)
Fax : +(6088) 440886

Ranau Reception Office ;

Alamat : KM 18, Jln Ranau-Sandakan, 
Kg. Nalapak, 89309 Ranau, Sabah, 
Tel +(6088) 876611 / 879220
@bebelancikmin Nama Tempat : Sabah Tea Garden Resort Jenis penginapan : Cottage Harga : RM280/room (termasuk sarapan pagi) Salam semua.. oleh sebab macam dh lama jugak tak share pasal penginapan, kali ni aku share pasal Sabah Tea Resort yang terletak di daerah Ranau, Sabah. Incase la if korang merancang percutian ke Sabah dan mencari tempat nak menginap yang best 🥰 Nama Tempat : Sabah Tea Garden Resort Jenis penginapan : Cottage Harga : RM280/room (termasuk sarapan pagi) Parking : Ada Cottage ni muat untuk 3 orang sebab disediakan 1 katil saiz Queen & 1 katil single. Antara yang turut disediakan ialah ; ✅ TV LCD ✅ Meja solek dgn cermin ✅ Air-Cond ✅ Almari ✅ Bilik mandi peribadi dgn penghawa dingin ✅ Susun atur suite junior Oh ye! Bagi yang nak merasa untuk tinggal di rumah panjang, kat sini pun ada penginapan jenis rumah panjang dan harganya RM140/room (tidak termasuk sarapan pagi). Cuma if stay kat sini tak ada la aircond tp ada kipas syiling. Bilik mandi & tandas pula berbeza la sbb kena mandi di bilik mandi yg ada 14 bilik air (dengan pemanas air) dan tandas ada 6. Kat sini paling best ada aktiviti2 yg disediakan yg korang boleh join tp ada bayaran dikenakan dan berbeza mengikut aktiviti. Antara aktivit yg ada ; ✅ Jungle trekking ✅ River trekking ✅ Morning sunrise walk Pas tu ada juga canopy walk. Atau if korang nak mencuba dan bergambar pakaian tradisi Sabah pun ada sambil2 fefeeling petik daun teh 🥰 Actually banyak lg yang aku tak larat nak taip kat sini tapi jangan bimbang aku dah sediakan artikel sebagai rujukan (klik kat bahagian komen ye) #bebelancikmin #fyp #info #sabahteacottage #tearesort ♬ Relaxation Sape Borneo - Mr. Borneo Kinabalu

Post a Comment

6 Comments

  1. Pernah beberapa kali menginap di cottage, dan selalu singgah makan di restorannya.

    ReplyDelete
  2. rindu mahu balik sabah huhuhu T-T .. dah hampir setahun di Johor

    ReplyDelete