Resipi Kerabu Taugeh Bersama Sos Blueberry

Siapa di sini yang suka makan blueberry? Untuk artikel kali ini aku akan kongsikan kebaikan blueberry dan juga akan berkongsikan sebuah resipi menarik dari Chef Bob Kamaruddin Adnin iaitu Resipi Kerabu Taugeh Bersama Sos Blueberry



Penemuan penyelidikan menunjukkan blueberry mengandungi antioksidan dan nutrien lain yang membantu badan kita kekal sihat dan boleh membantu mencegah penyakit berkaitan usia.


Resipi Kerabu Taugeh Bersama Sos Blueberry


Di bawah adalah pelbagai fakta pemakanan blueberry dan faedah kesihatan:


1. Satu cawan (148g) beri biru menyumbang 25% daripada nilai harian vitamin C anda, 14.4 miligram vitamin C.

  • Vitamin C ialah vitamin larut air yang bertindak sebagai antioksidan yang menstabilkan radikal bebas, sekali gus membantu mencegah kerosakan sel.
  • Vitamin C membantu dalam penghasilan kolagen; membantu dengan penyerapan zat besi; dan membantu menyembuhkan luka dan memastikan gusi anda sihat.
  • Vitamin C boleh membantu menyokong sistem imun badan.

 

2. Satu cawan (148g) beri biru mengandungi 3.6g serat, bersamaan dengan 14% daripada keperluan serat harian anda.

Serat pemakanan telah terbukti memberikan pelbagai manfaat kesihatan, termasuk meningkatkan tahap lipid darah, mengawal glukosa darah dan meningkatkan rasa kenyang (membuatkan anda berasa kenyang lebih lama), yang boleh membantu penurunan berat badan.

 

3. Blueberry kaya dengan antioksidan

Blueberry dipercayai mempunyai salah satu tahap antioksidan tertinggi dari semua buah-buahan dan sayur-sayuran biasa.

Antioksidan melindungi badan anda daripada radikal bebas, yang merupakan molekul tidak stabil yang boleh merosakkan sel anda dan menyumbang kepada penuaan dan penyakit.

 

4. Satu cawan (148g) blueberry menyumbang 36% daripada nilai harian vitamin K anda, 28 mikromiligram vitamin K.

Pengambilan vitamin K yang rendah telah dikaitkan dengan risiko patah tulang yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, pengambilan vitamin K yang mencukupi meningkatkan penyerapan kalsium dan boleh mengurangkan kehilangan kalsium.

 

Beri biru diperakui sebagai makanan yang menyihatkan jantung oleh Persatuan Jantung Amerika dan mengandungi sebatian semula jadi yang membantu otak kekal kuat.


Resipi Kerabu Taugeh Bersama Sos Blueberry


Bahan-bahannya ;


300 gram taugeh di cuci bersih

Setengah cawan kacang buncis dipotong serong

1 biji bawang merah sederhana, dihiris nipis

2 biji cili api, dihiris halus

150gram udang rebus

Daun selasih

Setengah cawan kelapa parut disangai



BAHAN REMPAH – Tumbuk dengan alu dan lesung

 

50 gram bawang merah - dicincang

2 ulas bawang putih

1 biji cili merah

1 sudu besar udang kering, rendam dalam air panas untuk empuk

Secubit garam

1 sudu kecil gula

1 sudu kecil minyak sayuran

 

Sos Blueberry


2 sudu besar mentega

1 cawan beri biru segar Oregon atau Washington

1 hingga 2 sudu besar cuka balsamic

1 sudu besar jus oren atau lemon

1 sudu besar madu



 

Cara-cara membuatnya ;


  • Dalam mangkuk adunan, gaulkan taugeh, kacang Perancis, hirisan bawang besar, cili mata burung dan ketepikan.

 

  • Panaskan 1 sudu kecil minyak dalam kuali dan kemudian tumis bahan yang ditumbuk selama beberapa minit kemudian masukkan kelapa kering, kacau sebati. Perasakan dengan garam dan gula.

 

  • Biarkan kuali masak selama satu minit lagi kemudian padamkan api. Biarkan adunan sejuk selama beberapa minit sebelum digaulkan ke dalam mangkuk taugeh. Apabila tauge dicampurkan ke dalam bancuhan kelapa hangat ia akan menjadi lembut sedikit sambil mengekalkan kerangupannya. Tutup dan masukkan ke dalam peti ais.

 

  • Buat sos blueberry. Panaskan mentega dalam kuali. Setelah cair masukkan blueberry segar Oregon atau Washington dan bahan-bahan sos yang lain. Biarkan mendidih kemudian kecilkan api hingga mendidih selama 5 minit.

 

@bebelancikmin Senang giler nak buat kerabu ni + memang sedap sgt! Saja aku share resipi ni sebab berkhasiat kan?! Blueberrykan banyak khasiat..ada vitamin C, vitamin K, antioksidan & baik utk jantung! Btw semua mangkuk dlm ni aku beli kat bag kuning kat bawah#oregonblueberries #washingtonblueberries #blueberrygoodness #healthyblueberries #fyp #makanlokal #inistylekita #bebelancikmin #sharingrecipe ♬ Commercial - TimTaj
Untuk dihidangkan: Salad atas dengan udang rebus kemudian siramkan sos blueberry ke atas salad. Hiaskan dengan daun selasih dan cili potong 

 



Sedikit Mengenai Chef Bob Kamaruddin Adnin


Dengan pengalaman kulinari hampir 20 tahun Chef Bob Kamaruddin Adnin adalah salah seorang chef tempatan yang terbaik. Pada masa ini beliau adalah Presiden Persatuan Masakan Profesional (Malaysia) tetapi perjalanan makanannya bermula ketika beliau baru berusia 18 tahun di Petaling Jaya Hilton, di mana beliau mula-mula mengembangkan minat yang mendalam untuk memasak.

 

Selepas memulakan kerjayanya di The Hilton, Chef Bob bekerja di kapal persiaran dengan Royal Viking dan Sea Bourn Cruises sebelum berpindah ke Jebel Dhanna Resort Abu Dhabi, UAE dan Khartoum, Sudan selama 2 tahun.

 

Setelah mendapat pengalaman, beliau kembali ke Malaysia pada 2003 dan bekerja di beberapa hotel bertaraf 5 bintang di Kuala Lumpur termasuk The Westin dan Mandarin Oriental. Chef Bob menyertai Sheraton Imperial Kuala Lumpur sebagai Chef de Cuisine pada 2008 dan dilantik sebagai Chef Eksekutifnya pada 2016.

 

Berikutan itu, Chef Bob bekerja sebagai Chef Eksekutif Korporat dengan MAS Awana Sdn Bhd sebelum beralih kepada kerjaya semasa sebagai chef perunding sepenuh masa dan pengacara rancangan masakannya sendiri, Chef Bob Cooking.


Untuk mengetahui lebih banyak info mengenai  khasiat dan kebaikan blueberry boleh layari ;


https://www.oregonblueberry.com/

https://wablueberries.com/wa-blueberry-commission/

 


Post a Comment

0 Comments