Google Search Console Dikemaskini Dengan Experience Desktop Report

Hai semua, untuk artikel kali ini aku ingin kongsikan tentang Google Search Console yang dikemaskini dengan Experience Desktop Report. Sejujurnya artikel ini adalah petikan dari laman web searchenginejournal.com


Tertarik dengan perkongsian ilmu di laman web ini, aku turut ingin berkongsikan tentang Google Search Console Dikemaskini Dengan Experience Desktop Report untuk pembaca setia blog aku. 


Google Search Console mempunyai laporan baharu khusus untuk menilai kriteria Pengalaman Halaman pada versi desktop halaman web. Laporan ini boleh membantu anda bersedia untuk pelancaran kemaskini algoritma pengalaman halaman pada desktop, yang akan mula dilancarkan pada bulan Februari dan tamat pada penghujung Mac.


Dalam satu pengumuman di Twitter, Google menyatakan: 

"Untuk menyokong pelancaran kedudukan pengalaman halaman yang akan datang ke desktop, Konsol Carian kini mempunyai bahagian desktop khusus dalam laporan Pengalaman Halamannya untuk membantu pemilik tapak memahami kriteria 'pengalaman halaman yang baik' Google."

Laporan desktop boleh diakses daripada tab Pengalaman Halaman dalam Search Console, betul-betul di bawah laporan mudah alih. Ia kelihatan sama dengan laporan mudah alih, kecuali bahagian Kebolehgunaan Mudah Alih.


Kebolehgunaan Mudah Alih bukan antara kriteria untuk mencapai skor pengalaman halaman "Good" pada desktop, jadi ia telah diabaikan daripada laporan.




Selain daripada Kebolehgunaan Mudah Alih, kemaskini pengalaman halaman pada desktop dibina menggunakan isyarat kedudukan yang sama seperti kemaskini mudah alih. Lagi Mengenai Pengalaman Halaman Google Pada Desktop Google telah mengesahkan tiga metrik Core Web Vitals: LCP, FID dan CLS, dan ambang yang berkaitan akan digunakan untuk kedudukan desktop. Aspek lain isyarat pengalaman halaman, seperti keselamatan HTTPS dan ketiadaan interstisial mengganggu, akan kekal sama juga. Untuk melihat dengan tepat bagaimana kemas kini mudah alih dan desktop berbeza, lihat carta di bawah:




Post a Comment

0 Comments