Sinopsis Filem Sinkhole Lakonan Lee Kwang Soo

Sinkhole  ialah sebuah filem komedi bencana Korea Selatan arahan Kim Ji-hoon dan dibintangi oleh Cha Seung-won, Kim Sung-kyun, Lee Kwang-soo dan Kim Hye-jun. 


Sinopsis Filem Sinkhole Lakonan Lee Kwang Soo




Kisah filem Sinkhole bermula apabila seorang lelaki bernama Park Dong Won berjaya membeli sebuah rumah di Chungwoon Villa, sebuah bangunan pangsapuri murah di Seoul, hasil kerja kerasnya selama 11 tahun. Dia kemudian menjemput rakan-rakan kerjanya untuk melawat rumah barunya. Park Dong Won sebenarnya merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan rumah barunya apabila anaknya bermain guli .


Pesta pindah rumah baru Park Dong Won telah diadakan. Tetapi malangnya, bencana menimpa rumah Park Dong Won. Rumah yang baru dibeli itu jatuh ke dalam lubang sedalam 500 meter dalam masa beberapa minit. Akibatnya, Kim Seung Hyun dan Eun Joo yang menghadiri majlis kenduri rumah baru bos mereka turut terperangkap dalam lubang yang dipenuhi air kerana ia juga bertepatan dengan hujan lebat.


Jung Man Soo, yang merupakan jiran Park Dong Won, turut terperangkap di dalam lubang besar itu. Jung Man Soo seorang bapa tunggal yang bekerja keras demi menyara anak lelakinya yang bernama Sung Tae mula terperangkap ketika berada di bumbung pangsapuri mereka dan tanpa disedari Sung Tae turut berada di situ ketika kejadian.


Pelbagai kejadian suspens, lucu dan sedih terjadi apabila 5 nyawa berharga iaitu Park Dong Won, Kim Seung Hyun, Eun Joo, Jung Man Soo dan Seung Tae bertemu dan berganding bahu untuk menyelamatkan diri.


Sinopsis Filem Sinkhole Lakonan Lee Kwang Soo



Keadaan bertambah cemas apabila Park Dong Won menyedari bahawa anaknya turut terperangkap di dalam lubang benam bersama mereka namun akhirnya anak Park Dong Won ditemukan dalam keadaan selamat.


Kos penerbitan filem itu sebanyak 15 bilion dijadualkan ditayangkan semasa cuti Chuseok pada tahun 2020 tetapi kemudiannya ditangguhkan kerana wabak COVID-19 yang semakin meningkat. Filem ini telah ditayangkan di seluruh dunia pada 6 Ogos 2021 di Festival Filem Locarno ke-74 yang diadakan di Locarno, Switzerland dan telah ditayangkan di pawagam pada 11 Ogos 2021.

Post a Comment

0 Comments