Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken

by - Tuesday, October 05, 2021

Siapa peminat ayam pedas Korea? Sebenarnya nak buat ayam pedas Korea ni sangat mudah, tambahan pula sekarang zaman dah moden segala keperluan dah tersedia di pasaran. Jika ditanya pendapat peribadi aku, lebih jimat jika masak sendiri terutama jika anda mempunyai keluarga yang besar. Maklumlah, nak beli ayam pedas Korea di restoran-restoran makanan Korea bukanlah murah. Jadi, apa kata kita masak sendiri je di rumah.


Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken



Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken


Penyediaan Sos Pedas Korea

Bahan-bahannya ;

2-3 ulas bawang putih dicincang

1 sudu kecil gula

4-5 sudu besar sos pedas Korea (aku guna Sos Pedas Korea Adabi)


Cara-caranya ;

  • Tumis bawang putih
  • Masukkan sos pedas
  • Masukkan gula
  • Tutup api dan ketepikan

Penyediaan Ayam Goreng

Untuk ayam gorengnya pula sangat mudah sebab aku guna ayam goreng Ayamas je. Goreng pula menggunakan air fryer. Ayam yang beku dalam peti beku tu aku masukkan je terus dalam air fyer. Goreng pada suhu 185° selama 20 minit.

Bila ayam dah masak cantik, masukkan ayam goreng tersebut ke dalam sos yang telah disediakan tadi. Gaul sebati dan kemudian masukkan semula ke dalam air fryer selama 3-5 minit pada suhu 185°. Angkat dan taburkan bijan. Sedia untuk dihidang.


Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken



Menggoreng Dengan Air Fryer Gaabor 


Secara jujurnya aku menggoreng ayam untuk buat ayam pedas Korea ini mengunakan air fyer Gaabor buatan Jerman. Jenama Gaabor ni dah lama sebenarnya ye, dah berada di pasaran Jerman sejak tahun 1987 lagi.

Jenis yang aku guna ni ialah Gaabor Air Fryer GA-M4A. Product descriptionnya seperti berikut ;

Brand

Gaabor

Product Name

Electric Oven (Air Fryer)

Model

GA-M4A

Rated power

1200W

Rated Voltage

220~240V

Rated Frequency

50~60Hz

Plug Type

Malaysia 3 Pin Plug

Heating Method

Cyclone Air System

Removal Heating Basket

Yes

Working Time

0-30 minute

Setting Temperature

80-200°C

Color

White

Inner Tank Material

Non-stick coating

Control Method

Double Knob (timing/temperature control)

Application

Household

Power Source

Electric

Product Size

30x261x295mm

Product Weight

Around 3.2kg


Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken



Ciri-ciri

  • Peredaran udara panas tiga dimensi 360°, pemanasan seragam
  • Suhu boleh disesuaikan 80-200°C
  • Masa boleh disesuaikan selama 0-30 minit
  • Kapasiti ultra besar 4L, memenuhi keperluan keluarga
  • 8 menu fungsi
  • Putaran berganda, suhu/masa mudah berputar tanpa rumit
  • Reka bentuk pemegang anti-panas, prinsip reka bentuk mesra telapak tangan
  • Rak pembakaran yang boleh ditanggalkan dan tidak melekat, mudah dibersihkan dan dijaga.
  • Memori pemadaman kuasa automatik, menggandakan keselamatan.


Apa yang paling aku suka mengenai Gaabor ni ialah ;

  • Ada jaminan 30 hari pulangan
  • 3 tahun jaminan (tahun pertama & kedua jika air fyer yang kita beli rosak, mereka akan gantikan unit yang baru untuk menggantikan unit yang rosak. Manakala untuk tahun ketiga, jika berlaku kerosakan, air fryer akan dibaiki dengan sedikit caj perkhidmatan)
  • Penghantaran percuma.
Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken


Resipi Ayam Pedas Korea | Korean Spicy Chicken


Harga & Beli Di Mana?


Aku beli air fryer ni di Shopee pada harga RM189 (penghantaran percuma). Jika anda berminat untuk dapatkan air fryer Gaabor ini melalui pautan berikut ;

Artikel berkaitan

4 comments

  1. Ishhh sedapnyaaa Min.. tak terfikir plak nak buat ayam korea guna AF ni hahahaha.. nanti nak cubalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang ya rabbi sis. Estimate masa 1/2 jam siap hidang dah

      Delete
  2. wahhhh...dah la warna dia cantik...tak tipikal selalu AF warna hitam je kan

    ReplyDelete