Anak Soekarno Murtad?

Heboh 2 hari ini dengan berita duka anak Presiden Pertama Indonesia Soekarno, Diah Mutiara Sukmawati Soekarnoputri telah murtad dan memilih agama Hindu sebagai agama barunya. 


Upacara Sudhi Wadani iaitu upacara memeluk agama Hindu itu telah dilakukan dalam sebuah upacara tertutup yang hanya dihadiri oleh keluarga Sukmawati di Sukarno Centre Heritage di Bale Agung, Singaraja, Bali.


Anak Soekarno Murtad?
gambar kredit : Agenda Daily

Diah Mutiara Sukmawati Soekarnoputri memilih agama Hindu dengan alasan neneknya Nyoman Rai Sirimbe adalah beragama Hindu.



Sedikit Mengenai Soekarno


Soekarno atau Sukarno (lahir Koesno Sosrodihardjo; Jawa: 6 Jun 1901 21 Jun 1970) merupakan Presiden Indonesia pertama, yang berkhidmat selama 22 tahun, dari 1945 hingga 1967.

 

Soekarno ialah pemimpin perjuangan negaranya untuk Kemerdekaan dari Belanda. Beliau merupakan ketua pergerakan nasionalis Indonesia semasa zaman penjajahan Belanda, dan menghabiskan lebih dari satu dekad di bawah penahanan Belanda sehingga dibebaskan oleh pasukan Jepun yang menyerang. Soekarno dan rakan-rakan nasionalisnya bekerjasama untuk mendapatkan sokongan untuk usaha perang Jepun dari penduduk, sebagai ganti bantuan Jepun dalam menyebarkan idea-idea nasionalis. Selepas penyerahan Jepun, Soekarno dan Mohammad Hatta mengisytiharkan kemerdekaan Indonesia pada 17 Ogos 1945, dan Soekarno dilantik sebagai presiden pertama. Beliau mengetuai Indonesia dalam menentang usaha semula penjajahan Belanda melalui diplomatik dan ketenteraan sehinggalah pengakuterimaan Belanda kemerdekaan Indonesia pada tahun 1949. Pengarang Pramoedya Ananta Toer pernah menulis "Sukarno adalah satu-satunya pemimpin Asia era moden dapat menyatukan rakyat yang berlainan etnik, latar belakang budaya dan agama tanpa menumpahkan setitik darah."

 

Selepas tempoh demokrasi berparlimen, Soekarno menubuhkan sebuah sistem autokratik yang dipanggil "Demokrasi Terpimpin" pada tahun 1957 yang berjaya menamatkan ketidakstabilan dan pemberontakan yang mengancam kelangsungan negara yang pelbagai dan pecah. Pada awal 1960-an, Sukarno memandang Indonesia ke kiri dengan memberikan sokongan dan perlindungan kepada Partai Komunis Indonesia (PKI) kepada kerengsaan tentera dan Islamis. Beliau juga memulakan beberapa dasar asing agresif di bawah rubrik anti-imperialisme, dengan bantuan dari Kesatuan Soviet dan China. Gerakan 30 September (1965) membawa kepada kemusnahan PKI dan penggantiannya pada tahun 1967 oleh salah seorang jeneralnya, Soeharto (lihat Peralihan ke Orde Baru), dan beliau masih ditahan di rumah sehingga kematiannya.

 


Keluarga Soekarno


Sukarno berketurunan Jawa dan Bali. Sukarno berkahwin dengan Siti Oetari pada tahun 1920, dan menceraikannya pada tahun 1923 untuk berkahwin dengan Inggit Garnasih, yang beliau bercerai sekitar 1943 untuk berkahwin dengan Fatmawati. Sukarno juga berkahwin dengan Hartini pada tahun 1954, selepas itu beliau dan Fatmawati berpisah tanpa perceraian. Pada tahun 1959, beliau diperkenalkan kepada gadis Jepun yang berusia 19 tahun, Naoko Nemoto, yang berkahwin pada tahun 1962 dan menamakan semula Ratna Dewi Sukarno. Sukarno juga berkahwin dengan beberapa pasangan lain: Haryati (1963–1966); Kartini Manoppo (1959–1968); Yurike Sanger (1964–1968); Heldy Djafar (1966–1969).


Anak Soekarno Murtad?
Sukarno bersama Fatmawati dan lima anak mereka. Arah pusingan jam dari tengah: Sukarno, Sukmawati, Fatmawati, Guruh, Megawati, Guntur, Rachmawati


Megawati Sukarnoputri, yang berkhidmat sebagai presiden Indonesia kelima, adalah anak perempuannya oleh isterinya Fatmawati. Adiknya, Guruh Sukarnoputra (lahir 1953) telah mewarisi seni bengkok Sukarno dan seorang koreografer dan pencipta lagu, yang membuat filem Untukmu, Indonesiaku mengenai kebudayaan Indonesia. Beliau juga merupakan ahli Majlis Perwakilan Rakyat Indonesia untuk Parti Demokratik Indonesia - Perjuangan Megawati. Saudara kandungnya, Guntur Sukarnoputra, Rachmawati Sukarnoputri dan Sukmawati Sukarnoputri semuanya aktif dalam politik. Sukarno mempunyai anak perempuan bernama Kartika oleh Dewi Sukarno. Pada tahun 2006 Kartika Sukarno berkahwin dengan Frits Seegers, ketua pegawai eksekutif kelahiran Belanda dari Barclays Global Retail and Commercial Bank. Anak-anak lain termasuk Taufan dan Bayu oleh isterinya Hartini, dan seorang anak bernama Toto Suryawan Sukarnoputra (lahir 1967, di Jerman), oleh isterinya, Kartini Manoppo.


Post a Comment

1 Comments

  1. Ya Allah ..apa dah jadi ..semoga Allah mengampuni kita hambaNya.Aamin

    ReplyDelete