Tips Naikkan View di TikTok

Tidak dinafikan kini aplikasi TikTok sangat popular dan mendapat tempat dihati kalangan penduduk seluruh dunia. Buka sahaja aplikasi tersebut pasti anda sendiri melihat pelbagai golongan umur dan bangsa menyumbangkan video-video untuk menghiburkan kita. 




Ada konten berbentuk ilmiah, ada konten kecantikan, lucu dan banyak lagi. Aku sendiri adalah pengguna aktif di TikTok. Saban hari aku akan memuatnaikkan video-video dan kebanyakan dari video yang aku selalu muatnaik adalah video masakan.


Namun tahukah anda bahawa terdapat beberapa syarat yang telah disediakan pihak TikTok dan tidak seperti Facebook atau Instagram, TikTok agak sensitif dengan beberapa perkara dan jika perkara-perkara tersebut dibuat maka akan menjejaskan 'view' dan akaun TikTok kita? Malah algorithm TikTok seringkali berubah. Jadi, jika anda ingin video-video anda kerap muncul di 'fyp' maka pastikan anda betul-betul memahami syarat dan pantang larang dalam berTikTok




Syarat-Syarat TikTok Dan Pantang Larang Dalam BerTikTok


Antara yang perlu anda ambil tahu jika ingin kekal aktif di TikTok adalah ;

1. Usia 

TikTok telah mengumumkan langkah-langkah baru untuk menjadikan platform ini lebih selamat bagi pengguna di bawah usia 16 tahun. Di bawah peraturan baru, semua pengguna TikTok baru dan sedia ada di bawah 16 tahun akan mempunyai akaun mereka secara automatik ditetapkan ke 'peribadi' secara lalai, yang bermaksud kandungan mereka hanya boleh dikongsi dengan kenalan yang dipilih dan bukannya dikongsi secara terbuka.




2. Perkataan yang dilarang

Video terus menunjukkan bahawa istilah termasuk "pro-Black", "Black Lives Matter", "Black success" dan "Black people" ditandai sebagai tidak sesuai atau dilarang. Sebagai tindak balas terhadap kontroversi itu, TikTok berkongsi kenyataan dengan Forbes ;

“Our TikTok Creator Marketplace protections, which flag phrases typically associated with hate speech, were erroneously set to flag phrases without respect to word order.

“We recognise and apologise for how frustrating this was to experience, and our team has fixed this significant error. To be clear, Black Lives Matter does not violate our policies and currently has over 27 billion views on our platform.”





3. Ekstremisme yang ganas

TikTok mengambil sikap tegas untuk menentang keganasan di dalam atau di luar TikTok. TikTok tidak membenarkan orang menggunakan platform TikTok untuk mengancam atau menghasut keganasan, atau untuk mempromosikan individu atau organisasi yang berbahaya. Apabila ada ancaman terhadap keselamatan awam atau akaun digunakan untuk mempromosikan atau memuliakan keganasan di luar platform, TikTok mungkin menangguhkan atau melarang akaun tersebut. Apabila dibenarkan, TikTok akan melaporkan ancaman kepada pihak berkuasa undang-undang yang berkaitan. Untuk melindungi komuniti TikTok dengan berkesan, TikTok mungkin mempertimbangkan maklumat yang terdapat di platform lain dan di luar talian untuk mengenal pasti individu dan organisasi yang ganas dan ekstremis di platform kami. Sekiranya TikTok menemui individu atau organisasi seperti itu di TikTok, TikTok akan menutup akaun mereka.


Ancaman dan hasutan keganasan

TikTok menganggap menghasut keganasan sebagai menganjurkan, mengarahkan, atau mendorong orang lain untuk melakukan kekerasan. TikTok tidak membenarkan ancaman keganasan atau menghasut keganasan di platform TikTok yang boleh mengakibatkan bahaya fizikal yang serius.

 

Jangan hantar, muat naik, strim, atau kongsi:

 

  • Pernyataan niat untuk menyebabkan kecederaan fizikal pada individu atau kumpulan
  • Pernyataan atau gambaran yang mendorong orang lain untuk melakukan atau yang menyokong kekerasan fizikal
  • Pernyataan bersyarat atau aspirasi yang mendorong orang lain untuk melakukan keganasan
  • Panggilan untuk membawa senjata ke lokasi dengan tujuan untuk menakut-nakutkan atau mengancam seseorang atau kumpulan dengan kekerasan
  • Petunjuk mengenai cara membuat atau menggunakan senjata dengan niat untuk menghasut keganasan




4. Kelakuan benci


TikTok adalah komuniti yang pelbagai dan inklusif yang tidak mempunyai toleransi terhadap diskriminasi. TikTok tidak membenarkan kandungan yang mengandungi ucapan kebencian atau melibatkan tingkah laku kebencian dan TikTok mengeluarkannya dari platform TikTok. TikTok menggantung atau melarang akaun yang melakukan pelanggaran ucapan kebencian atau yang dikaitkan dengan ucapan kebencian di luar platform TikTok.

 

Serangan berdasarkan atribut yang dilindungi

TikTok mendefinisikan ucapan atau tingkah laku benci sebagai kandungan yang menyerang, mengancam, menghasut keganasan terhadap, atau dengan tidak berperikemanusiaan seseorang atau kumpulan berdasarkan sifat-sifat terlindung berikut:

 

  • Kaum
  • Etnik
  • Asal negara
  • Agama
  • Kasta
  • Orientasi seksual
  • Jantina
  • Identiti jantina
  • Penyakit serius
  • Kecacatan
  • Status imigresen

 

Jangan hantar, muat naik, strim, atau kongsi:

 

Kandungan kebencian yang berkaitan dengan individu atau kumpulan, termasuk:

  • mendakwa bahawa mereka secara fizikal, mental, atau moral lebih rendah
  • menyeru atau membenarkan keganasan terhadap mereka
  • mendakwa bahawa mereka adalah penjenayah
  • merujuknya sebagai haiwan, benda mati, atau entiti bukan manusia yang lain
  • mempromosikan atau membenarkan pengecualian, pemisahan, atau diskriminasi terhadap mereka
  • Kandungan yang menggambarkan bahaya yang ditimbulkan ke atas individu atau kumpulan berdasarkan atribut yang dilindungi



5. Slurs

Slurs ditakrifkan sebagai istilah menghina yang bertujuan untuk menjatuhkan maruah etnik, bangsa, atau sifat lain yang dilindungi yang disenaraikan di atas. Untuk meminimumkan penyebaran istilah yang sangat menyinggung perasaan, TikTok membuang semua penghinaan dari platform TikTok, kecuali syarat tersebut digunakan semula, digunakan secara rujukan sendiri (mis., Dalam lagu), atau tidak meremehkan.

 

Jangan hantar, muat naik, strim, atau kongsi:

 

  • Kandungan yang menggunakan atau merangkumi penghinaan


6. Kegiatan haram dan barang yang dikawal selia

TikTok berusaha untuk memastikan TikTok tidak mengaktifkan aktiviti yang melanggar undang-undang atau peraturan. TikTok melarang perdagangan, penjualan, promosi, dan penggunaan barang tertentu yang diatur, serta penggambaran, promosi, atau fasilitasi kegiatan kriminal, termasuk eksploitasi manusia. Konten dapat dihapus jika berkaitan dengan kegiatan atau barang yang diatur atau menyalahi undang-undang di sebahagian besar wilayah atau dunia, bahkan jika kegiatan atau barang yang dimaksudkan adalah sah di wilayah hukum pengeposan.

 

Kegiatan jenayah

Kegiatan jenayah merangkumi pelbagai tindakan yang boleh dihukum oleh undang-undang, termasuk pencurian, serangan, eksploitasi manusia, pemalsuan, dan tingkah laku berbahaya yang lain. Untuk mengelakkan tingkah laku tersebut tidak dinormalisasi, ditiru, atau difasilitasi, kami membuang kandungan yang mempromosikan atau membolehkan kegiatan jenayah.

 

Jangan hantar, muat naik, strim, atau kongsi:

 

  • Kandungan yang menggambarkan atau mempromosikan tindakan bahaya fizikal, seperti serangan atau penculikan
  • Kandungan yang membahayakan keselamatan orang lain, termasuk swatting
  • Kandungan yang menggambarkan atau mempromosikan eksploitasi manusia, termasuk penyeludupan manusia, pekerjaan terikat, perbudakan rumah tangga, perdagangan seks, atau pelacuran
  • Kandungan yang menggambarkan atau mempromosikan perburuan liar atau perdagangan liar haiwan liar
  • Kandungan yang menawarkan pembelian, penjualan, perdagangan, atau permintaan barang yang diperoleh secara haram atau palsu
  • Kandungan yang memberikan arahan mengenai cara melakukan aktiviti jenayah



Itu adalah antara yang sempat aku kongsikan pada artikel kali ini. Antara pantang larang lain adalah ;

1. Spam Like

Ini antara yang paling banyak dilakukan terutama bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan TikTok. Tidak seperti Instagram yang anda boleh like banyak-banyak, TikTok sebaliknya. Anda dilarang like tanpa menonton sampai habis sesuatu video. Ia akan mengakibatkan tontonan (view) akan jatuh baik di pihak anda mahupun d ipihak yang telah di spam like tersebut.

2. Spam Komen

Kerana algorithm TikTok sering berubah, yang terbaru anda dilarang spam komen dengan menghantar komen-komen seperti berikut ;

  • Done support
  • Done follow
  • Done Copylink
  • DCL
  • Hadir

Tips Naikkan View di TikTok

Ini adalah soalan yang paling popular iaitu bagaimana nak naikkan jumlah tontonan dan jumlah pengikut di TikTok anda. Seperti platform lain, tidak ada jalan singkat untuk menjadikan diri anda popular melainkan dengan kerajinan.

Pastikan anda membuat perkara ini bagi menaikkan tontonan dan jumlah pengikut ;

1. Membuat konten yang menarik
2. Memuatnaik konten minima 3 video sehari
3. Rajin singgah melihat video orang lain
4. Rajin komen video orang lain
5. Paling penting rajin copylink kerana TikTok sukakan mereka yang aktif, copylink video orang lain bermaksud anda kongsikan video tersebut dan anda dilihat aktif oleh pihak TikTok. Dengan cara itu TikTok akan membantu untuk pastikan video anda turut boleh dilihat oleh orang lain dan tidak mustahil untuk masuk dalam senarai 'fyp'





Inilah sedikit sebanyak perkongsian buat kali ini. Sebenarnya ada banyak lagi pantang larang dan syarat-syarat. Anda boleh rujuknya di TikTok Community Guidelines untuk syarat yang lebih lanjut. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua.

Post a Comment

14 Comments

  1. Tips yang menarik untuk dicuba. Rupanya kena 3 video sehari ya. Baik. Nanti nak cuba juga. Susah betul video nak dapat view sekarang. Copy link tu tak payah paste mana-mana ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah paste di mana2. Memadai tekan butang copy link tu

      Delete
  2. belum sampai seru lagi nak buat akaun tiktok..hehe

    ReplyDelete
  3. I don't have a Tiktok account and not planning to have one. However, this is a good information. Thank you for sharing.

    ReplyDelete
  4. tik tok kalau ikut survey top 20 dia berada di rank no 4.. mmg cepat naik.. maybe sbb aoos ni menghiburkan

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Min, sangat berguna ni tips bagi pengguna baru macam Saya hehehehe.. dan thanks juga banyak bagi semangat dan cara macam mana nak gunakan TT dengan manfaatnya..

    ReplyDelete
  6. Thanks for the tips, kita pun baru nak berjinak dengan TikTok so banyak kena belajar.

    ReplyDelete
  7. Tips yang berguna. Kena rajin buat video. Kita orang baik-baik ni content InsyaAllah tak langgar undang-undang. Hahaha. Mari bagi sikit tenaga dan idea kreatif buat video. ☺️

    ReplyDelete
  8. Bagusnya sharing Min. Kak Nina memang noob Bab TikTok ni, bukak account tapi tak pernah upload apa². HEhee

    ReplyDelete
  9. Berguna betul tips2 ni sis. Kita pun baru nak berjinak2 dgn tiktok. Tak masuk fyp lg tpi dah happy pun.hehehe. Thank you sis

    ReplyDelete
  10. Terima kasih kak min tips ni, ada tiktok xaktif kongsi video buka tengok video masak2 kak min dan lain2 hihihi

    ReplyDelete
  11. Belum mampu lagi nak buat 3 video dalam sehari

    ReplyDelete
  12. Saya tak punya akun tiktok dan tak kepikiran buat akun. Tapi ini informasi yang bagus buat mereka yang ingin punya akun tiktok.

    ReplyDelete
  13. terimakasih atas tipsnya. ada rasa cm nak create acc. tapi masih berfikir fikir lagi hehe

    ReplyDelete