Kenali Jenis-Jenis Kopi Yang Ada di Dunia

Selamat Hari Kopi Sedunia! Bercerita tentang kopi, aku pasti peminat-peminat kopi pasti mempunyai citarasa yang tersendiri mengenai kopi kegemaran mereka. Jom kenali jenis-jenis kopi yang ada di dunia.

Gambar : TVS

Jenis-Jenis Kopi Yang Ada di Dunia


1. Arabika

Kopi Arabika adalah antara kopi yang menjadi pilihan paling popular di dunia. Berasal dari Brazil dan Ethiopia, kopi Arabika adalah kopi yang yang menguasai lebih 60% keluaran kopi dunia. Biji kopi Arabika adalah paling asidik berbanding jenis lain dan ia biasanya dipanggang tidak terlalu gelap atau terlalu cerah warna biji kopinya

Sumber foto : Google

2. Liberika

Kopi ini berasal dari Liberia, Afrika Barat. Kopi jenis ini rasanya seakan rasa bunga, buah-buahan dan aroma salai. Menambahkan 10% daripada kopi Liberika ke dalam sebarang campuran kopi akan menyebabkan rasanya menjadi lebih beraroma dan sedap.

Sumber foto : Google


3. Robusta

Kopi Robusta adalah seakan sama dengan kopi Arabika tetapi ukuran biji kopinya lebih berbentuk membulat, memiliki kadar kafein yang lebih tinggi dan aroma kurang harum. Ia kurang asidik dan lebih enak dibancuh dengan gula dan susu.

Kandungan kafeinnya lebih tinggi menjadikan kopi Robusta pilihan terbaik untuk campuran espreso dan kopi o ais americano.

Sumber foto : Google

Mister Coffee Bawakan Kepada Anda Semua Jenis Kopi

Bercerita tentang jenis-jenis kopi di atas, pasti penggemar-penggemar kopi di Malaysia tercari-cari dimanakah kopi-kopi ini boleh dibeli secara terus di Malaysia? Jangan bimbang kerana Mister Coffee selaku pengeluar kopi di Malaysia sejak tahun 1982 memahami keperluan penggemar kopi di Malaysia.



Siapakah Mister Coffee?

  • Mister Coffee adalah perniagaan milik keluarga yang beroperasi selama lebih dari 3 Generasi…

       rasa Nostalgia yang tidak anda dapati di tempat lain.

  • Mister Coffee diberi hak istimewa untuk menjadi salah satu Perintis Pod Kopi di Asia.
  • Mister Coffee memastikan bahawa setiap langkah dilakukan sesuai dengan piawaian tertinggi, dari akar produksi hingga pengiriman setiap produk dan perkhidmatan.
  • Mister Coffee dianggap sebagai pembekal OEM terkemuka untuk banyak jenama kopi lain di Malaysia.
  • Mister Coffee selalu mengikuti perkembangan dan perkembangan terkini dunia F&B dengan terus mengikuti Pameran Perdagangan Antarabangsa.

Berikut adalah kopi keluaran Mister Coffee

  • Single origin specialty coffee : Costa Rica, Indonesia, Rwanda dan banyak lagi.

  • Bean & ground coffee


  • DripBrew™ - Drip Coffee Bag



  • EasyBrew™ - Coffee Filter Bag



  • BagBrew™ - Coffee Filter Bag



  • Traditional Kopi O



  • EseBrew™ - E.S.E Pod


  • PodBrew™ - Senseo Coffee Pod



  • Instant Coffee & Tea



Mister Coffee Penuhi Citarasa Aku

Dari dulu aku memang menyedari yang aku lebih gemarkan kopi berbanding teh. Dan kopi yang sering menjadi pilihan aku adalah kopi gelap pekat tanpa gula.

Bagi aku satu kepuasan jika minum kopi gelap pekat tanpa gula setiap pagi atau ketika hari hujan. 

Aku dah cuba beberapa jenis kopi dari Mister Coffee dan antara yang paling aku suka adalah kopi jenis BagBrew - Colombia Dark Roast kerana aromanya yang harum dan rasanya tidaklah terlalu keras.



Lagipun penyediaannya sangat mudah! Hanya tuangkan air panas, masukkan 1 sachet BagBrew dan rendam seketika. 

Bagi mereka yang sukakan rasa lebih pekat, anda boleh mencuba Liberica Dark Roast yang mempunyai rasa lebih menyengat. 



Jika anda jenis yang suka kopi manis boleh tambahkan gula dan susu. Tetapi bagi mereka yang memang mempunyai kehidupan yang sibuk dan sering memerlukan kehidupan serba pantas, Mister Coffee turut mengeluarkan BagBrew yang lengkap disediakan gula.


Ini adalah jenis kopi keluaran Mister Coffee yang aku gemar dan review ikhlas dari aku.  Jika anda peminat kopi dan mempunyai citarasa yang berbeza dengan aku, sila la layari laman web Mister Coffee

Apa yang paling penting, kopi keluaran Mister Coffee ini telah mendapat pengiktirafan Halal JAKIM! Jadi anda boleh menikmati kopi anda tanpa rasa was-was. Jangan lupa klik link di bawah jika ingin dapatkan kopi yang enak dari Mister Coffee

Link : Mister Coffee




Post a Comment

14 Comments

  1. Sisyat hantu coffee tp ni 1st time tahu nama cofee..
    Thanks cikmin kasi info ni 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...ada byk jenis lg tp bg info ni je hehe

      Delete
  2. Sedap kan kopi ni. Suka aromanya bila bukak sachet. Hilang stress dibuatnya. Yang best tu perut pon serasi. Mwmang jd bff lah

    ReplyDelete
  3. ida takde la peminat coffee tapi suka minum jugak bila terasa nak minum. Tak pernah lagi dengar jenama mister coffee mi. Boleh la cari nnti dan cuba

    ReplyDelete
  4. kat rumah ni sentiasa ada kopi o. nampak sedap je kopi dia pekat likat, nanti boleh cuba, k9t kena dengan tekak kan..

    ReplyDelete
  5. Rawlins pernah try Arabika dan Robusta. Senang dengan Mister Coffee nie - semua ada dan yang penting Halal tu

    ReplyDelete
  6. Ya rabbi, terus bancuh kopi Sis ko nengok kopiO tu oi hahaha sedap gilerr. Sis coffee lover makanya memang Arabica laa jadi pojaan hatiku hahahaha...
    Baru tau brand ni, nak cuba gak lerr rasa..

    ReplyDelete
  7. Haha.. Nell tahu minum jer.. Adoyai rupanya ada macam2 kopi ye.. Nice information.. Wahhh mister coffee ni baru ke? Tak pernah try lagi before this

    ReplyDelete
  8. Kak Min, kopi ada 3 jenis la eh maksudnya di dunia ni? Saya pernah cuba Arabika dan Robusta aje. Liberika belum pernah jumpa dan try. Mcm menarik juga na tau. Yang Robusta tu saya dpt rasa best sangat di Coffee Plantation Tour di MesaStila Resort & Spa, Indonesia. Memang terangkat minum Robusta kopi tu dengan ubi panas sama sambal. Hahaha. Rindu nak travel. Huwaaa.

    ReplyDelete
  9. Bagi saya, kalau dah namanya kopi, semua sedap. Tp yg tinggi kaffein tu mungkin sy kena elakkan sbb akan jadi sakit kepala kalau tinggi sangat.

    ReplyDelete
  10. Bagi pecinta kopi memang kena tahu tentang kopi ni kita tak adalah coffee lover tapi minum tu boleh lah tak mati hehehehe ada juga kopi yang sedap pernah rasa hurmm dalam list ni tak pernah cuba lagi boleh try..

    ReplyDelete
  11. Wow bagus nyer, i like robusta and now i started to try drip coffee coz its more convenient.

    ReplyDelete
  12. Kita tau arabika je.. Lain tak pernh dgr.. Dan kita tau kalau hitam warnanya kopi la tu.. Heheehe.. Tau minum je tak pernh ambik tau nama kopi..

    ReplyDelete
  13. banyak rupanya jenis-jenis kopi yang wujud kat dunia ni ya. kita tau minum je. tak tahu quality yg mana btol2 ok. hahaha

    ReplyDelete