Typical Malaysian Menu

by - September 25, 2017

Kalau dah orang Malaysia tu kan..menu wajib mesti nasi lemak..nak bfast nasi lemak kekadang malam pun carik nasi lemak jugak. Aku tak la selalu sangat masak nasi lemak..kekadang sebulan sekali je masak. Pagi semalam tetibe rasa nak makan nasi lemak pandan sambal sotong kering. Sebenarnya Sabtu malam tu kuar jap ngan suami gi beli sikit barang dapur. Suami cadangkan sarapan nanti makan kat luar je. Tapi aku pulak fikir cam lebih seronok makan masak sendiri kat rumah. Ye la..hari kerja jarang-jarang dapat sediakan bfast dan makan sama jadi amik peluang cuti-cuti camni la nak tunjuk skill memasak..wakakaka..so alang-alang dah keluar beli barang dapur terus beli timun dan ikan bilis. Sampai je rumah terus ke dapur rendam sotong kering supaya esok nak masak tak la lama dan untuk pastikan sotong kering tu betul-betul lembut bila dimasak.

Oleh sebab semalamnya aku buat kuih kaswi pandan, maka dalam peti dah ada la air pandan yang aku dah siap-siap blend..cantikk..senang keje aku..muahaha..so bila semua dah ada esok pagi zassss..kejap je la kejadian nak membuat nasi lemak pandan ni kan..nah aku share dengan korang resipi nasi lemak pandan cara aku. Ni hidangan untuk 2 orang je. Kalau korang nak masak makan ramai pandai-pandailah korang adjust ye.

Bahan-bahan untuk Nasi Lemak Pandan :

1 pot beras
3 sudu besar santan kotak (guna kotak je senang)
1 pot air
5 sudu besar jus pandan (tak nak letak jus tak pe letak daun pandan 2 helai)
* sedikit pewarna hijau utk cantikkan nasi lemak (aku tak letak sebab aku dah guna jus pure pandan yang aku dah blend)
setengah biji bawang besar dihiris halus
sedikit garam

Cara-cara memasak Nasi Lemak Pandan :

  • Basuh beras, masukkan beras bersama air, santan, jus daun pandan/pandan, bawang & garam. Kacau sedikit dan masak (aku assume korang mesti guna periuk elektrikkan..so just masukkan semua bahan dan tekan. Cuma aku suka kalau nasi tu lembut sedikit dan kembang cantik jadi aku lebihkan sikitttt je air. Jangan lebih sangat nanti lembik pulak. Dah tekan suis & butang rice cooker..tunggu je masak sambil tu buat sambal tumis, rebus telur, goreng ikan bilis & hiris timun..ekeke..jimatkan masa anda di dapur.

Bahan-bahan Sambal Tumis Sotong Kering :-

Sotong kering yang sudah direndam semalaman (aku guna sotong kering dari Sabah yang kecil sekor-sekor tu - cam gambar bawah ni)


3 sudu besar cili giling
1 biji bawang besar di hiris
1 sudu gula pasir
sedikit garam
sedikit asam jawa/asam keping (tak nak letak pun tak apa)
Minyak untuk menumis

Cara-cara memasak Sambal Tumis Sotong Kering :-
  • Panaskan minyak dalam kuali
  • Masukkan bawang besar yang dihiris, goreng sebentar hingga layu
  • Masukkan cili giling & gula
  • Masak sehingga betul-betul masak dan pecah minyak
  • Masukkan sotong kering
  • masukkan sedikit air, garam & asam jawa/keping
  • Biarkan masak hingga air sudah kering (kalau suka berkuah sikit tutup la api cepat sikit)
  • Siap untuk dihidang.
Senang je kan..tu cara aku la. Simple je yang penting sedap. Kadang memasak ni ikut air tangan jugak. Kadang resipi sama je tapi rasa lain. Apa pun selamat mencuba. Jangan lipa hidang bersama telur rebus, Timun & ikan bilis goreng.









You May Also Like

2 comments

  1. Sedapnya nasi lemak. Migha dah lama gila tak makan sambal sotong kering selalu makan nasi lemak sambal kerang je takpun sambal ikan bilis.

    ReplyDelete
  2. Tak berapa suka makan sotong kering. Selalu makan nasi lemak sambal ikan bilis je. Lynda jenis makan nasi lemak takde lauk 😬

    ReplyDelete