Sejarah Peperangan Antara Israel dan Palestin: Asal Usul dan Perkembangan Konflik

Peperangan antara Israel dan Palestin merupakan satu konflik yang panjang dan rumit, dipenuhi dengan sejarah yang sarat dengan ketegangan, konfrontasi, dan penderitaan. Artikel ini akan mengupas asal-usul dan perkembangan peperangan tersebut, memberikan gambaran menyeluruh tentang peristiwa-peristiwa kunci yang membentuk landskap konflik berterusan ini.

Sejarah Peperangan Antara Israel dan Palestin: Asal Usul dan Perkembangan Konflik


Asal Usul Konflik

 

Pembentukan Israel (1948):

Konflik bermula dengan penubuhan negara Israel pada tahun 1948 melalui paksaan. Setelah berakhirnya Perang Dunia II, banyak komuniti Yahudi yang mencari tempat perlindungan daripada Holocaust Nazi, mereka akhirnya ke Palestine dan bertindak bagai melepaskan anjing tersepit kerana setelah itu puak-puak zionis laknatullah bertindak merampas bumi Palestine secara kejam dan tidak adil.

Pada tahun 1947, Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu mencadangkan pembahagian Palestine menjadi dua negara, satu bagi Yahudi dan satu lagi bagi Arab. Walau bagaimanapun, cadangan ini menimbulkan ketegangan dan kecaman daripada masyarakat Arab di rantau tersebut.

 

Perang Arab-Israel 1948:

Menyusul penubuhan Israel, negara-negara Arab sekitar segera melancarkan serangan terhadap negara baru tersebut. Ini membuka tirai bagi Perang Arab-Israel 1948, yang melibatkan negara-negara seperti Mesir, Jordan, dan Syria. Perang ini menyebabkan perubahan ketara dalam peta politik rantau itu dan meninggalkan kesan mendalam terhadap hubungan antara Israel dan negara-negara Arab.

 

Perkembangan Konflik

 

Perang Enam Hari (1967):

Peristiwa bersejarah ini menyaksikan Israel menakluki wilayah-wilayah Arab termasuk Gaza Strip, Semenanjung Sinai, Tepi Barat, dan Golan Heights dalam masa enam hari. Penaklukan ini menguatkan lagi kehadiran Israel di rantau itu dan menambah kesengsaraan penduduk Palestin.

 

Intifada Pertama dan Kedua:

Pada tahun 1987, Intifada Pertama meletus sebagai gerakan perlawanan rakyat Palestin terhadap pendudukan Israel. Ini diikuti dengan Intifada Kedua pada tahun 2000 selepas kegagalan proses perdamaian Oslo. Kedua-dua intifada ini memberikan gambaran tentang perlawanan terus-menerus rakyat Palestin terhadap pendudukan dan pengaruh Israel.

 

Operasi Militer dan Pengeboman:

Israel melancarkan operasi-operasi militernya, termasuk operasi di Gaza, untuk menentang ancaman daripada kumpulan-kumpulan militan seperti Hamas (menurut mereka). Kedua belah pihak terlibat dalam pertempuran sengit yang melibatkan serangan udara, pengeboman, dan konfrontasi darat.

 

Isu Penempatan Yahudi:

Penempatan Yahudi di wilayah-wilayah yang dipertikaikan, terutamanya di Tepi Barat, menjadi punca ketegangan yang berterusan. Isu ini terus mencetuskan kontroversi dan menambah kompleksiti dalam usaha mencapai penyelesaian damai.

 

Peperangan antara Israel dan Palestin adalah satu konflik yang rumit dan berlarutan dengan akar umbi sejarah yang dalam. Sejarah peristiwa-peristiwa kunci, seperti pembentukan Israel, Perang Enam Hari, Intifada, dan operasi-operasi militernya, membentuk latar belakang yang mencorakkan realiti konflik ini. 


Pada tahun 2023 sehingga ke hari artikel ini ditulis, Israel masih lagi meneruskan kekejaman terhadap Palestine hingga mengorbankan sehingga 21,822 nyawa dan sebahagian besar daripada angka tersebut adalah kanak-kanak yang tidak berdosa


Sejarah Peperangan Antara Israel dan Palestin: Asal Usul dan Perkembangan Konflik


Kekejaman Israel yang melampaui batas kemanusiaan ini mendapat sokongan kuat dari Amerika Syarikat. Semoga segala kekejaman Israel yang melakukan kerosakan besar di muka bumi ini akan mendapat balasan azab yang maha dahsyat. 


Marilah sama-sama kita mengangkat kedua tangan dan berdoa buat seluruh rakyat Palestine.


BACAAN DOA QUNUT NAZILAH (VERSI ARAB & RUMI)

اللهم إنا نجعلك فى نحور اعداءنا

Allahumma inna naj ‘aluka fi nuhuri ‘ada ina

و نعوذ بك من شرورهم

Wana’u dzubika min syururihim

اللهم بدد شملهم. و فرق جمعهم

Allahumma baddid syamlahum. Wafarriq jam ‘ahum

وشتت کلمتهم. و زلزل أقدامهم

Wasyattit kalimatahum. Wazalzil aqda mahum

وسلط عليهم کلبامنکلابك

Wasallitt ‘alaihim kalbam mingkila bik

يا قهار ياجبار يا منتقم يا الله يا الله يا الله

Ya qahhar ya jabbar ya muntaqimu ya allahu ya allahu ya allah

اللهم يا منزل الکتاب يا مجري السحاب

Allahumma ya munzilalkitab ya mujriyas saahab

يا هزم الأ حزاب اهزمهم وانصرنا عليهم

Ya hazimal ahzab ihzihum ihzihum ihzihum wansurna ‘alaihim




اللهم أَعِزَّ الإسلامَ و المسلمين , اللهم أَذِلََّ الشِركَ و المُشرِكِين , أللهم انْصُرْ اخوانَنَا المسلمين و المجاهدين و المُسْتَضْعَفِين , فى فلسطين و فى لُبْنَان و فى العراق وفى كل مكان و فى كل زمان.
Ya Allah! Muliakan Islam dan orang islam. Ya Allah! Hinakan Syirik dan musyrikin. Ya Allah! Tolonglah saudara-saudara kami yang muslim dan mujahidin dan golongan-golongan lemah, di Palestine, di Lubnan, di Iraq dan di semua tempat dan di semua masa.
اللهم دَمِّرْ أعْدَائَك أعداءَ الدِّين , اللهم أهْلِكِ الكَفَرَةَ و الشِرْكَ و المُنَافقين , اللهم اِنَّنا نَجْعَلُ فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك
Ya Allah! Binasakan musuh kamu, Musuh agama (Islam). Ya Allah! Hancurkan kekufuran, Syirik dan Munafiq, Ya Allah! Sesungguhnya kami jadikan pada leher-leher musuh kami (kami serah kepada Mu) dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah! Cerai beraikan himpunan mereka, pisahkan kesatuan mereka, selerakkan kalimah-kalimah mereka, gegarkan ketetapan mereka, Kalahkan mereka dengan anjing dari anjing-anjing kamu.
يا قهَّار , يا جبَّار , يا مُنْتَقِم , يا الله , يا الله , يا الله , يا رب العالمين
Wahai Tuhan yang maha gagah, Wahai Tuhan yang maha keras, Wahai Tuhan yang maha membalas, Wahai Allah!!
اللهم يا مُنْزِلَ الكتاب و يا مُجْرِىَ السَحاب و يا هَازِمَ الأحزاب , اِهزِم الكفار , اهزم اليهود , اهزم الهنود , اهزم أمريكا ومن وَلَّا هُم , وانصُرْنا عليهم
Wahai Allah, tuhan yang menurunkan kitab (al-Quran), tuhan yang menggerakan langit, tuhan yang mengalahkan tentera ahzab, kalahkan kuffar, kalahkan yahudi, kalahkan hindu, kalahkan amerika dan sekutu-sekutu mereka, dan tolonglah kami atas mereka.
اللهم انت قَوِىٌّ و نَحْنُ ضُعَفَاء , نَشْكُوا ضُعْفَ قوتِنا , اللهم انت ربنا و نحن عبادك
Ya Allah, Engkau berkuasa, kami lemah, kami mengadu kelemahan kami. Ya Allah! Engkau Tuhan kami dan kami adalah hamba-hamba kamu.
اللهم ارْزُقْنا شهادةً فى سبيلك , ربنا أتنا فى الدنيا حسنة و فى الأخرة حسنة , وقنا عذاب النار
Ya Allah! Rezekikan kepada kami Syahid di jalan kamu. Ya Allah! Berikan kepada kami kehidupan di dunia ini baik dan di akhirat juga baik, dan selamatkan kami dari Azab neraka.

وصلى الله على رسوله الكريم , و على أله و صحبه أجمعين , و الحمد لله رب العالمين


 

 

 

 

Post a Comment

0 Comments