Muzium Warisan Budaya Islam di Daerah Yi Ngo, Narathiwat, Thailand: Menjelajah Kekayaan Al-Quran dan Sejarah Islam di Selatan Thailand

Kunjungan aku ke Selatan Thailand baru-baru ini juga membawa aku ke Muzium Warisan Budaya Islam. Muzium Warisan Budaya Islam di Daerah Yi Ngo, Wilayah Narathiwat, Thailand, telah menjadi destinasi menarik bagi masyarakat Islam yang berkunjung ke negara ini. Muzium ini terkenal dengan koleksi Al-Quran bersejarahnya dan bangunan unik yang menggabungkan seni bina tempatan dengan reka bentuk Islam.

Namun kerana ketika kunjungan kami, muzium ini masih lagi belum beroperasi jadi kunjungan kami hanyalah di tapak muzium lama yang sedia ada.



 

Koleksi Al-Quran dan Pemulihan

 

Ciri utama muzium ini adalah pameran Al-Quran lama yang disimpan dalam bekas kaca. Lebih dari 100 Al-Quran lama telah dikumpulkan melalui sumbangan penduduk setempat. Muzium ini juga memiliki sebuah jabatan pemulihan di mana sekelompok seniman dilatih untuk memulihkan al-Quran yang rosak. Mereka tidak hanya memperbaiki fisiknya tetapi juga mempelajari jenis kulit dan kertas asal.

 


Menurut Ketua Muzium, Mohd Lotfi Samae, muzium ini bermula sebagai pusat pendidikan yang dilengkapi dengan koleksi ayat Al-Quran. Pusat ini menarik perhatian orang ramai terhadap pemeliharaan Al-Quran yang indah. Setelah menubuhkan jabatan pemulihan, penduduk tempatan mulai menyumbangkan Al-Quran lama mereka untuk dipulihkan.

 


Kisah Sejarah dan Asal Usul Al-Quran Lama

 

Al-Quran lama yang disimpan di muzium ini diyakini berasal dari berbagai negara seperti India, China, Iran, Mesir, Yaman, Maghribi, Sepanyol, Afrika, dan Uzbekistan. Muzium ini tidak hanya menjadi tempat penyimpanan, tetapi juga tempat untuk mengeksplorasi sejarah kehidupan Islam di selatan Thailand, di mana penganut Islam hidup berdampingan dengan penganut Buddha dari Cina.

 

Pembangunan Muzium Baru dan Koleksi Baru
 

Mohd Lotfi Samae menyatakan bahawa sebuah kompleks muzium baru sedang dibangun di dekat lokasi muzium lama. Muzium ini dijadualkan untuk dibuka pada awal tahun 2023(namun ketika kunjungan kami pada penghujung bulan November, muzium ini masih lagi belum dibuka kepada orang ramai) dan akan menjadi daya tarik utama di selatan Thailand, memperkenalkan warisan budaya dan sejarah yang kaya kepada pengunjung yang ingin memahami keberagaman di rantau ini.


Muzium Warisan Budaya Islam di Daerah Yi Ngo
Gambar kredit : Kita Reporters



 


Al-Quran Tulisan Tangan Kuno

 

Pada muzium ini, terdapat al-Quran tulisan tangan kuno dengan umur yang mengagumkan. Sebagai contoh, ada mushaf tulisan tangan kuno dengan usia lebih dari 449 tahun, ditulis oleh Ibnu Almarhum Al-Marfu Maula Muhammad Al-Bassari pada tahun 987 Hijriyah. Selain itu, terdapat Tafsir Al-Jalalain, kitab masyhur di kalangan ulama, yang ditulis pada tahun 840 H./1436 M., berusia sekitar 596 tahun dalam kalendar Hijriah.

 


Muzium Warisan Budaya Islam di Daerah Yi Ngo, Narathiwat, Thailand, adalah saksi hidup sejarah Islam di wilayah ini, menawarkan pengunjung peluang unik untuk menjelajahi dan menghargai kekayaan warisan budaya Islam.

 

 

 

 

 

Post a Comment

0 Comments