Risau Kepala Makin Botak? Ini Cara Rawatan Berkesan Atasi Rambut Gugur

Secara jujur, bila makin berusia ni semakin banyak pula rambut yang gugur. Keadaan ini kadang-kadang memang mendatangkan gusar di hati. Ye la..siapa yang tak bimbang bila rambut semakin botak.

Masalah rambut gugur merupakan mimpi ngeri kepada setiap individu. Jika berterusan, rambut gugur boleh menyebabkan alopecia ataupun botak. Rambut gugur sebanyak 50-150 helai sehari adalah normal. Namun apakah tanda-tanda rambut gugur yang serius?



1. Rambut pada bahagian depan atau atas kepala semakin jarang

2. Botak pada satu kawasan tertumpu (bald patches / spots)

3. Rambut gugur yang banyak secara tiba-tiba

4. Rambut gugur berserta kulit kepala gatal, kering ataupun sakit

Antara faktor rambut gugur adalah 

  • Keturunan 
  • Jangkitan kulit kepala oleh fungi atau bacteria (seperti syphilis) 
  • Penyakit seperti thyroid, kemurungan atau penyakit auto-immune seperti lupus 
  • Kesan sampingan daripada ubat 
  • Kurang nutrisi 
  • Stress

 


Terdapat pelbagai jenis alopecia. Namun begitu, bentuk atau jenis alopecia boleh dikenalpasti bergantung kepada puncanya.

1. Androgenic alopecia (Male-pattern baldness or Female pattern baldness)

2. Alopecia areata

3. Alopecia totalis

4. Traction alopecia




 

Kenali kitaran rambut

 

1. Anagen (fasa tumbesaran)

Fasa ini mengambil masa 2-6 tahun. Namun begitu, faktor-faktor yang dinyatakan diatas boleh mencepatkan fasa anagen beralih ke fasa seterusnya.

 

2. Catagen (fasa transisi)

Dalam fasa ini, akar rambut bergerak lebih hampir ke permukaan kulit kepala dan semakin jauh dari salur darah sebagai persiapan ke fasa seterusnya iaitu fasa gugur.

 

3. Telogen (fasa gugur)

Rambut gugur dan follicle rambut bersedia untuk kitaran seterusnya.

 

 

Pastikan anda hanya membuat rawataan dan memakai produk yang di luluskan oleh KKM. Lagi selamat jika anda dapatkan rawatan rambut gugur dari doktor.

Dapatkan rawatan di klinik yang diiktiraf. Ini kerana Renora Clinic menyediakan rawatan ‘Hair @Clinic and Hair @Home’. Di klinik, rawatan ‘hair regrowth stemcell’ dilakukan supaya akar rambut dapat dirangsang kembali sihat dan mendapat bekalan nutrisi yang diperlukan. 

Akar rambut yang sudah tidak sihat berisiko tinggi untuk terus tertutup dan seterusnya menjadi botak kekal. Jika anda merasa masalah rambut gugur anda makin serius, segeralah pergi mendapatkan khidmat nasihat doktor di estetik klinik yang diiktiraf seperti di Renora Clinic


Renora Clinic menawarkan pelbagai rawatan rambut gugur yang selamat dan terbukti berkesan dari segi saintifik. Ini kerana ia dikendalikan oleh Doktor yg bertauliah dalam bidang ini. Bukan sahaja klinik ini menggunakan "medical grade products" malah semua skincare dan ubatan juga mereka pastikan adalah dari sumber yang selamat.

 

Kebiasaannya sebelum memulakan rawatan Dr akan memeriksa kulit kepala beserta mencari punca kepada masalah gugur dan kemudian akan mengesyorkan rawatan. Ini kerana mengikut kata Dr . Ruhil (Doktor Pakar Kecantikan yg mempunyai lesen LCP yg diiktiraf oleh KKM) setiap individu mempunyai punca-punca rambut gugur yang berbeza, justeru memerlukan jenis rawatan yang berlainan.

 

Renora Clinic ini terkenal dengan rawatan rambut dengan menggunakan method ‘Hair @Clinic and Hair @Home’ yang sangat berkesan. Rawatan rambut gugur haruslah holistic dan konsisten, maka rawatan rambut gugur bukan sahaja dilakukan di klinik. Pesakit memerlukan shampoo, tonic rambut dan ubat yang bersesuaian untuk kegunaan harian di rumah. Barulah akar rambut akan terus dirangsang, dibekalkan nutrisi yang baik untuk tumbesaran dan akar rambut menjadi kuat!

 


Berkesan ke rawatan di Renora Clinic?
 

Tengok sahaja ya result pesakit-pesakit rambut gugur yang datang ke Renora Clinic. Semuanya menunjukkan hasil yang sangat memberangsangkan.

 

Yang paling penting anda perlulah pastikan anda membuat rawatan yang selamat kerana untuk elakkan kesan buruk seperti jangkitan kuman dan parut sekiranya anda membuat rawatan di tempat yang salah dan tidak mempunya doktor yang berpengalaman dalam bidang ini.

 

Ini adalah gambar sebelum dan selepas mendapatkan rawatan di Renora Clinic


Sekiranya anda mengalami masalah rambut gugur atau alopecia, dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan yang sesuai melalui doktor yang bertauliah. Ini kerana, jenis rawatan perlu disesuaikan dengan punca rambut gugur seseorang pesakit bagi mendapatkan kesan yang optimum.

 

Renora Clinic merupakan sebuah klinik perubatan estetik dan kulit yang berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Di sini, perkhidmatan rawatan kulit menjadi fokus dan kepakaran utama selain daripada rawatan penyakit-penyakit umum yang lain. Klinik ini telah memperoleh persijilan LCP bagi menjalankan rawatan perubatan estetik daripada KKM.

 


Renora Clinic mempunyai 3 orang doktor yang sangat berpengalaman dalam diagnosis dan rawatan pelbagai jenis penyakit kulit, terutamanya jerawat. Setiap rawatan dijalankan oleh doktor perubatan estetik dengan  menggunakan kaedah yang telah terbukti berkesan secara klinikal. Peralatan dan ubat-ubatan yang digunakan dalam setiap rawatan pula adalah berdaftar dan ‘ok medical grade’.

 


Sekiranya anda mempunyai masalah jerawat, jeragat atau masalah kulit lain, cuba dapatkan rawatan di RENORA CLINIC , klinik kulit dan estetik yang menjadi pilihan ramai di kawasan sekitar Kuala Lumpur dan Selangor ni, bukan itu sahaja malah mereka juga sentiasa dikunjungi oleh ramai pesakit dari luar negeri seperti Pulau Pinang, Kedah dan juga Kuantan.

 

Anda semua perlu mendapatkan temujanji sebelum datang ke Renora Clinic, ini untuk mengelakkan waktu menunggu yang lama.  Boleh lawati  terus ke sosial media (FB dan IG) Renora Clinic atau boleh terus hubungi klinik yang beroperasi dari jam 10 pagi hingga 6 petang, seperti tertera dibawah :

Whatsapp : 011 6098 8315 / Tel : 03-9172 7211

https://www.wasap.my/601160988315

Web : www.renoraclinic.com | FB : @renoraclinic | IG : @renora_clinic

Emel : inforenora@gmail.com




Renora Clinic Bandar Sri Permaisuri Cheras Kuala Lumpur

(Klinik Jerawat , Jeragat , Laser, Estetik & Kulit )

Alamat : R-UG-17, Kompleks Permasuri Q, Jalan Sri Permaisuri, Bandar Sri Permaisuri, 56000, Kuala Lumpur

No Tel : 011 6098 8315

Website : www.renoraclinic.com


Buat pengetahuan, Renora Clinic bakal membuka cawangan klinik kedua mereka di Bandar Baru Bangi dan bakal memulakan operasi mereka pada April 2023.


Untuk info lanjut jangan lupa untuk mengikut laman social media mereka di ;


Facebook : @renoraclinic

Instagram : @renora_clinic

 

 

 

 

 

 

 

Post a Comment

1 Comments

  1. Nak masuk umur 40an nanti, memang faktor keguguran ni satu masaalah.. kena pandai pilih syampoo, kalau tak, nangis laaa

    ReplyDelete