Kleenso Kills Germ Disinfectant Dengan Kelulusan NPRA Bantu Basmi Kuman Merbahaya

Selain kerap mencuci tangan dengan sabun dan hand sanitizer, aku juga sarankan agar kita kerap mencuci rumah dan persekitaran kita. Misalnya sering mop lantai rumah dan mengelap permukaan meja atau mana-mana tempat yang sering kita sentuh.


Aku sendiri kini sering menggunakan disinfectant keluaran Kleenso yang membunuh 99.9% kuman. Mesti anda tertanya-tanya, kenapa nak guna disinfectant lagi sedangkan boleh je bersih rumah dengan air dan sabun? Dan mengapa pembersih pembasmi kuman ni penting? Sebenarnya kuman merujuk kepada bakteria mikroskopik, virus, kulat, dan protozoa yang boleh menyebabkan penyakit. Mereka aktif di kawasan dengan bahan organik, garam dan tanah yang kelihatan. Membersihkan dan membasmi kuman di permukaan dapat menghilangkannya dengan berkesan, oleh itu ia dapat mencegah dan mengurangkan penyebaran penyakit.



Kleenso Kills Germ Disinfectant Dengan Kelulusan NPRA Bantu Basmi Kuman Merbahaya


Apa yang lebih meyakinkan aku untuk menggunakan Kleenso Kills Germ Disinfectant adalah kerana Kleenso Kills Germ Disinfectant telah mendapat kelulusan National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA)  pada awal Mei lalu.

NPRA memberikan kod SD (Surin Disinfektan) kepada Kleenso Resources untuk mematuhi kwalan peraturan yang dimandatkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengawasi amalan selamat dalam pembuatan disinfektan permukaan .

Kelebihan Kleenso Kills Germ Disinfectan ialah ;

  • Diluluskan dan diperakui di Malaysia
  • Diuji dan terbukti berkesan di makmal luaran
  • Membunuh patogen dengan cepat
  • Sangat berkesan terhadap 99.9% bakteria dan virus
  • Tidak beracun dan pH neutral
  • Direka untuk penggunaan harian yang selamat
  • Mudah digunakan - hanya semburkan, tunggu dan lap.
  • Boleh digunakan untuk merendam kain bagi membasmi kuman.
  • Terdapat dalam 3 saiz iaitu 60ml, 500ml dan 4L
  • Boleh didapati dalam talian di kleenso.my atau boleh juga dibeli di Parkson, MR DIY, TF Mart dan Family Store.


Apakah perbezaan antara pembasmian kuman dan pensterilan?


Pembasmian kuman adalah kaedah menggunakan penyelesaian fizikal atau kimia untuk menghilangkan kebanyakan patogen dan mikroorganisma penyebab penyakit, sementara pensterilan biasanya menggunakan haba untuk membunuh semua mikroorganisma. Jadi, aku menggunakan Kleenso Kills Germs Disinfectant ni kerana diformulasikan untuk membunuh 99.9% kuman. Ia dikembangkan dengan menggunakan sebatian netral pH, dan ianya sesuai digunakan di permukaan dapur dan ruang makan.

Buat pengetahuan, bahan aktif dalam Kleenso Kills Germs Disinfectant  menggunakan Benzalkonium Chloride, sebatian kimia yang terbukti sangat berkesan terhadap semua jenis bakteria seperti E. Coli, Salmonella dan Listeria, serta kebanyakan virus termasuk campak, influenza dan rabies. Benzalkonium Chloride digunakan sebagai bahan aktif dalam penyelesaian pembersih permukaan yang dikembangkan oleh kebanyakan jenama komersial di seluruh dunia.


Sejauh Mana Keberkesanan Kleenso Kills Germs Disinfectant?


Pembasmi kuman Kleenso Kill tidak mengandungi alkohol, dan diketahui bahawa tahap alkohol yang tinggi dapat membunuh kuman dan virus. Sejauh manakah keberkesanan pembasmi kuman ini?

Pembasmi kuman dengan kandungan alkohol tinggi dirancang untuk digunakan di kawasan kritikal seperti hospital. Oleh kerana ciri-ciri menghakis sebatian kimia ini, mereka disyorkan untuk digunakan hanya oleh kakitangan terlatih, dengan memakai peralatan pelindung seperti sarung tangan. Selain itu, pembasmi kuman ini mahal dan dilarang dijual dalam talian kerana sangat mudah terbakar.

Kleenso Kills Germs Disinfektan direka untuk kegunaan umum dan harian. Mereka (Kleenso Resources Sdn Bhd) telah membuat pembasmi kuman ini agar selamat dan berpatutan, menjadikannya sesuai untuk digunakan di kawasan umum dan umum.

Ujian makmal luaran yang dilakukan pada Kleenso Kills Germs Disinfektan mendedahkan bahawa apabila ia digunakan pada permukaan yang mengandungi 94 kumpulan kuman yang berlainan, ia berjaya menghilangkan semua kuman ini. Ini membuktikan keberkesanan Kleenso Kills Germs Disinfectant .


Cara Penggunaan

Setiap botol Kleenso Kills Germs Disinfectant  500ml telah didatangkan bersama penutup biasa dan nozzle. Jadi, sekiranya anda nak gunakan untuk membersihkan permukaan meja makan anda cuma perlu menukarkan penutup biasa dengan nozzle bangi memudahkan penyemburan. Apa yang perlu anda lakukan ialah menyembur permukaan yang diperlukan dengan Kleenso Kills Germs Disinfectant dan biarkan selama 10 minit dan kemudian lapkan dengan kain bersih.


Kleenso Kills Germs Disinfectant  tidak digalakkan digunakan pada vinil lembut, permukaan varnis atau aluminium. Untuk penggunaan pada cat kerja, disarankan agar disinfektan diuji dengan mengaplikasikannya pada bahagian kecil cat terlebih dahulu.

Selain itu, Kleenso Kills Germs Disinfectant juga berguna untuk ;

PERMUKAAN YANG MUNGKIN BERHUBUNG DENGAN MAKANAN

Gunakan Kleenso Kills Germs Disinfectant pada permukaan yang dimaksudkan dengan kain atau span, kemudian bilas disinfektan dari permukaan dengan air yang boleh diminum.

MEMBERSIH LANTAI

Campurkan 1 penutup Kleenso Kills Germs Disinfektan hingga 4 liter air dan mop lantai.

TANDAS

Curahkan ½ penutup  Kleenso Kills Germs Disinfectant pada bahagian dalam tandas dan berus tandas seperti biasa.

UNTUK MENGHILANGKAN MERENDAM PAKAIAN

Masukkan 2 penutup Kleenso Kills Germs Disinfectant kedalam  2 liter air. Rendam kain dalam larutan selama 3 minit. Kemudian, bilas dengan air dan biarkan hingga kering pada suhu bilik.




Jika anda berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut kebaikan Kleenso Kills Germs Disinfectant ini, anda boleh la rujuk ke ;

Laman web : http://kleenso.my/

Post a Comment

15 Comments

  1. sekarang ni pembaski kuman atau apa2 pun mmg penting kan..tak boleh buat main2 dh

    ReplyDelete
  2. Spray spray senang je kan kak. Saya cari KKGD ni, adoi selalu habis stok. Nak mudah, beli online je. 4L terus. Pastu refill. Hahaha.

    ReplyDelete
  3. wow! ni memang bagus ye kamin! kite pun nak beli buat stock dekat rumah risau dengan keadaan skrg tak tentu. plus boleh sembur kt baju kan

    ReplyDelete
  4. Memang zaman sekarang nie sangat penting adanya disinfectant di mana jua kan kak. Rawlins pun memang pakai kleenso untuk permukaan di rumah nie

    ReplyDelete
  5. Dalam norma baharu ni memang tahap kebersihan kena dipertingkat. Tak cukup dgn bersih saja, perlu nyahkuman juga

    ReplyDelete
  6. Selalu dengar pasal brand ni.. mmg menarik.. nanti kena cari satu.. skrg ni mmg penting kena jaga kebersihan

    ReplyDelete
  7. Musim pandemik ni, disinfectant sangat penting. Semua nak kena sanitize. Parcel yang sampai ke rumah pun marsha sanitize...takut. Ramai guna kleenso ni nt nak cuba

    ReplyDelete
  8. Senang ada disinfect jenis macam ni. Mudah nak disinfect satu rumah

    ReplyDelete
  9. Memang tersangat bagus, baru bulan lepas membelinya.. tak silap ada satu lagi jenis kan, kleenso gak, alaa lupa plak nama fungsinya tu..

    ReplyDelete
  10. Wawa pun pakai kleenso ni tp yg lama punya... Boleh try yg latest ni... Mmg skrg wajib sanitize uma dan brg2 kan

    ReplyDelete
  11. dah lama dah nak cuba brand kleenso ni. slalu nampak kat kedai. boleh disinfect tombol pintu

    ReplyDelete
  12. Banyak function juga ye disinfectant Kleenso ni...bersihkan satu rumah pun boleh ye.. boleh try la brand ni..

    ReplyDelete
  13. I m using this Kleenso Kills Germ Disinfectant to protect my family and home for viruses too.

    ReplyDelete