Manfaat Retinol Pada Kulit

Dipetik dari halaman Harvard Medical School, retinol atau retinoid adalah bahan yang terbuat dari vitamin A. Bahan ini pada asalnya digunakan sebagai ubat jerawat sekitar tahun 1970-an. Walau bagaimanapun, para penyelidik menemui fungsi lain, salah satunya adalah untuk mencegah penuaan.


Gambar Ihsan Google (Beauty Glossary)

Sebagai salah satu "pelaku utama" dalam produk anti-penuaan, retinol dikatakan mempunyai kemampuan untuk merangsang pengeluaran kolagen. Tidak hanya itu, retinol juga mempercepat proses pembaharuan sel kulit mati dan menjadikan tekstur kulit lebih halus.

 

Retinol dibahagikan kepada beberapa jenis mengikut tahap kekuatan. Produk over-the-counter biasanya mengandungi retinil palmitat, retinol, retinaldehid, atau adapalena. Adapalene juga terdapat dalam banyak produk untuk merawat jerawat.

 

Terdapat juga jenis retinol yang lebih kuat, seperti tretinoin dan tazarotene. Kedua-duanya memerlukan preskripsi kerana kesannya yang kuat pada kulit. Kesannya kelihatan lebih cepat, tetapi risiko kerengsaan juga lebih besar.

 

Tidak kira apa jenis retinol yang anda gunakan, pada dasarnya semuanya akan memberikan hasil pada kulit setelah penggunaan jangka panjang mengikut peraturan. Kulit rata-rata mula menunjukkan peningkatan setelah sekurang-kurangnya tiga bulan menggunakan produk tersebut.

 

Manfaat Retinol Pada Kulit


Terdapat pelbagai sebab mengapa retinol begitu popular di kalangan aktivis kecantikan. Antaranya ialah ;

 

1. Merawat jerawat

Doktor sering menetapkan ubat atau produk penjagaan kulit yang mengandungi retinol untuk merawat jerawat dengan keparahan ringan hingga sederhana. Ini kerana retinol dapat membuka pori-pori sehingga kulit dapat menyerap ubat jerawat dengan betul.

Di samping itu, retinoid juga mencegah jerawat berulang dengan mengurangkan pengeluaran minyak berlebihan dan mengurangkan keradangan pada kulit. Dengan cara itu, tidak ada pori tersumbat yang merupakan permulaan pembentukan jerawat.

 

Gambar Ihsan Google

2. Mencegah kedutan akibat penuaan

Retinol, terutamanya tretinoin, dapat mencegah munculnya kedutan atau garis-garis halus pada kulit. Ini kerana tretinoin meningkatkan pengeluaran kolagen dan merangsang aliran darah di bawah kulit sehingga kulit menjadi lebih sihat.

Tretinoin juga membantu memudarkan bintik-bintik gelap akibat penuaan dan mengurangkan bintik-bintik kulit penyebab barah yang disebut keratin aktinik. Kompaun ini berfungsi dengan menghilangkan pendedahan berlebihan terhadap sinar ultraviolet pada wajah.


Gambar Ihsan Google


3. Mengawal gejala psoriasis

Retinoid jenis tazarotene mempunyai faedah tersendiri bagi penghidap psoriasis. Bahan ini membantu mengawal gejala psoriasis dengan:

  • melambatkan pertumbuhan sel kulit,
  • menipis kulit yang menebal dan bersisik,
  • melegakan bengkak dan kemerahan juga
  • mengatasi psoriasis kuku.

Sekiranya anda menghidap psoriasis, doktor anda akan mengesyorkan menggunakan sedikit krim retinol sehari sekali sebelum tidur. Krim atau gel retinol untuk psoriasis juga boleh digabungkan dengan rawatan steroid.

 

Psoriasis (Gambar Ihsan Google)

4. Menghilangkan milia

Milia adalah lebam kecil yang biasanya tumbuh di sekitar hidung, dahi dan kelopak mata. Benjolan ini sering sukar dikeluarkan, jadi ubat diperlukan untuk menyingkirkannya.


Anda boleh menyingkirkan milia dengan menggunakan retinoid serum, terutama jenis tretinoin. Sebatian ini membantu mengikis milia dan mencegah pertumbuhan benjolan baru sehingga tekstur kulit menjadi sekata.

Ini yang dinamakan milia (Gambar Ihsan Google)


Shaklee Antara Produk Terawal di Pasaran Menggunakan Retinol Dalam Skincare 


Shaklee adalah jenama yang tidak asing lagi di seluruh dunia. Telah diasaskan sejak berkurun lama, Shaklee juga mempunyai rangkai produk penjagaan kulit yang mereka bangunkan sendri hasil penyelidikan selama 8 tahun.



Youth menawarkan produk yang dicipta secara harmoni dengan alam semulajadi malah dibuktikan secara klinikal yang memberikan anda keputusan klinikal tanpa kompromi. Dibangunkan secara klinikal oleh pakar-pakar bertaraf antarabangsa, Indeks Usia Kulit mengukur kehadiran tanda-tanda utama penuaan dengan data klinikal yang berasaskan fakta ;

  • Kedutan kulit
  • Saiz pori
  • Tona kulit
  • Keanjalan
  • Tekstur kulit
  • Hiperpigmentasi/jeragat
  • Seri kulit
  • Kekenduran


Dan hasilnya 100% wanita dibuktikan secara klinikal mengunakan Youth mempunyai kulit yang lebih muda! Hebat bukan? semuanya kerana hasil dari bahan-bahan yang selamat yang terkandung di dalam produk penjagaan kulit Youth ini. 

Bukan sahaja mengandungi retinol, malah standard keselamatan Shaklee adalah sangat tinggi. Selain bahannya dipatenkan, Youth juga bebas dari lebih 1500 bahan kimia merbahaya.



Bukan Hanya Dermatalogi Malah Turut Diuji Oleh Oftalmologi


Berbeza dengan produk jagaan kulit yang lain, Youth bukan hanya diuji oleh ahli Dermatalogi (pakar perubatan yang mempunyai kepakaran dan pengkhususan kepada perubatan masalah dan penyakit yang melibatkan kulit, rambut dan kuku) malah turut diuji oleh Oftamalogi iaitu pakar dalam bidang mata dan mampu mendiagnosis dan merawat segala penyakit mata serta dapat melakukan pembedahan rumit untuk menyelamatkan penglihatan seseorang.



Kenapa perlu Oftamalogi menguji produk Youth? Ia bagi memastikan bahawa produk Youth ini sangat selamat digunakan oleh mereka yang mengalami mata sensitif. Begitu teliti sekali Shaklee dalam menghasilkan produk penjagaan kulit Youth ini.


Produk Penjagaan Kulit Youth


Produk penjagaan kulit Youth mempunyai pelbagai rangkaian, antaranya :

1. Youth Luminous Gel Oil Cleanser (125ml) 

  • Pencuci muka 3 dalam 1 ini membersihkan kulit dengan mendalam, menghaluskan kulit dengan lembut (exfoliation) dan menyediakan kulit untuk langkah seterusnya.
  • Tidak mengandungi sabun, tidak berbuih dan mempunyai PH seimbang
  • Bahan kandungan Muscadine Extract anggur yang terkandung dalam pencuci muka ini berfungsi untuk melindungi dan memperbaiki sel DNA badan kita. Pada masa yang sama ia mampu menghalang kerosakan kolagen dan elastin. Menjadikan sel kulit menjadi sihat dan muka akan lebih berseri dan kelihatan lebih muda dari usia sebenar.
  • Bahan kandungan ekstrak Alga Hijau yang terkandung dalam pencuci muka hebat ini membantu membuang sel kulit mati sekaligus berfungsi membersihkan bintik hitam dan bintik putih di muka kita. Exfoliation ini sangat lembut pada kulit, tidak menggunakan microbeads seperti produk scrub lain dimana microbeads kebiasaannya terlalu kasar dan boleh merosakkan sel kulit.
  • Manakala bahan kandungan Vital Repair + Complex Vitamin pula adalah ramuan unggul dan eksklusif 7 nutrisi anti-oksidan dan vitamin yang melindungi dan menghalang radikal bebas dari merosakkan sel kulit, serta membantu menggalakkan proses pembaharuan sel kulit yang sihat.
Cara penggunaanya : Picit sedikit pencuci muka ke atas tapak tangan yang basah, gosokkan sedikit dan perlahan-lahan urut diseluruh muka selama 1-2 minit.




2. Youth Perfecting Skin Toner (177ml) 

  • Dirumus khas untuk buangkan sel-sel kulit mati yang menjadikan kulit kusam dan bahan-bahan berbahaya toksin dan pencemaran.
  • Membersihkan sel kulit mati, menghidratkan dan membekalkan nutrisi kepada kulit supaya kulit lebih cerah dan berseri.
Cara penggunaannya : Jadikan macam essence - tuangkan toner ke tapak tangan dan tepuk-tepuk ke seluruh wajah dengan perlahan atau guna sebagai exfoliation dengan menuangkan toner ke permukaan kapas dan sapu keseluruh wajah untuk menarik sel kulit mati.




3. Youth Age Defense Moisturizer SPF50 (50ml)

  • Digunakan hanya ketika waktu siang
  • Ianya bertindak sebagai pelembap dan pelindung UV
  • Untuk pasaran Malaysia yang panas sepanjang tahun, pelembap ini didatangkan dalam SPF50 berbanding pasaran US hanya SPF30
  • Bukan setakat melindungi daripada sinaran matahari sahaja, Youth Age Defense Moisturizer SPF50 ini turut melembapkan kulit muka serta membaiki tona kulit dan penampilan wajah secara keseluruhan.
  • Boleh bertindak sebagai primer atau makeup base kerana mempunyai unsur glowing
  • Kandungan SPF broad spectrum melindungi kulit muka daripada panahan sinar UVA dan UVB matahari yang mampu merosakkan sel kulit d mempercepatkan proses penuaan.
Cara penggunaanya : Sapukan keseluruhwajah secukupnya. Hindari bahagian mata.




4. Youth Advanced Renewal Night Cream (50ml)

  • Menggalakkan proses pembaharuan sel kulit anda semasa anda tidur.
  • Merangsang penghasilan kolagen dan elastin, membuatkan kulit anda kelihatan lebih muda, licin dan cerah
Cara penggunaanya : Oleskan krim keseluruh wajah dan ratakan.



Selepas membaca artikel ini diharapkan anda tahu dengan lebih jelas tentang manfaat retinol pada kulit. Retinol sangat 'berkuasa' dalam menangani masalah penuaan kulit sebelum usia, jerawat dan sebagainya. 

Namun harus diingat bahawa retinol tidak boleh terdedah kepada cahaya matahari dan kerana itu penggunaan sunscreen sangat penting. Retinol hanya dipakai ketika malam hari sahaja. Manfaat retinol pada kulit sangat besar, penggunaan yang konsisten diperlukan bagi mendapatkan impak yang maksima kerana retinol memerlukan masa untuk memulihkan kulit kita.

Bagi mereka yang ingin mendapatkan produk penjagaan kulit Youth pula, jangan lepaskan peluang untuk merebut set promosi pada bulan Febuari . Set promosi bulan ini bukan hanya menyediakan  penjimatan sehingga RM247 malah pelanggan turut mendapat ;

  • Penghantaran percuma
  • Keahlian percuma
  • Pulangan wang tunai sehingga RM32




Bagi yang berminat boleh layari ;


Post a Comment

21 Comments

  1. Br tau retinol buka liang pori. Bukan main ilustrasi pemudaan wjh tu ye. Hehe. Tnggu kita kmpul bajet dulu la ye...

    ReplyDelete
  2. Info yg best berkenaan dengan retinol. Byk belajar! Thank you sebab share kak.

    ReplyDelete
  3. apa yang saya nak semua ada dalam set ni, biasalah wanita ni, bila umur mencapai 40an, memang perlukan produk untuk kelihatan lebih cantik

    ReplyDelete
  4. apa yang saya nak semua ada dalam set ni, biasalah wanita ni, bila umur mencapai 40an, memang perlukan produk untuk kelihatan lebih cantik

    ReplyDelete
  5. Uishh menarik jugak yer , nak2 ada fungsi hilangkan MILIA tu. Sesuai dengan nama dia YOUTH. Tunggu produk yang baru beli ni habis nanti nak cuba juga.

    ReplyDelete
  6. Yes......retinol is good for preventing acne and anti aging. Thank you for this knowledge sharing.

    ReplyDelete
  7. tak pernah tau pasal retinol ni. nice sharing about the product's contain retinol

    ReplyDelete
  8. Banyak manfaat retinol nie kan. Buat yang usia macam Rawlins memang perlu sangat bantuan gini. Nak young kena try Youth la kan

    ReplyDelete
  9. saya tak tahu pulak banyak kebaikan retinol ni terutamanya untuk jerawat. muka saya ni memang banyak jerawat dah jadi macam ladang ternak je

    ReplyDelete
  10. Fungsi retinol mmg best tapi tak bestnya ibu2preggy dan myusu tak boleh pakai retinol. So sad tau.. Tak sabar nak guna retinol dlm skincare basic balik

    ReplyDelete
  11. Retinol memang bagus. Kena tahu berapa percent sesuai utk kulit kita. Bagus produk dah siap-siap buat camni. Mudah untuk mereka yang memerlukan amalkan. Muda remaja ngan YOUTH.

    ReplyDelete
  12. Retinol has many benefits to our skin especially anti aging, will check out this skincare range.

    ReplyDelete
  13. Ramai dah cuba, ramai kata bagus ek.. Sis nak rekemen kat anak laa, now kulit dia ada masaalah agne.. naik risau Sis..

    ReplyDelete
  14. Baru tahu fungsi retinol ni. Bagus jugak ye retinol ni untuk cegah jerawat

    ReplyDelete
  15. Ohhh Youth ni brand dari Shaklee rupanya.. ada nampak few times before this.. banyak juga manfaat retinol ni kan... sampai Nell pun tertarik dengan produk ni.. especially time usia dah masuk 3 series ni... :P

    ReplyDelete
  16. Woww bgausnya dalam satu produk ada banyak kelebihan. Baru tau pasal retinol ni, banyak kebaikan dia erk.

    ReplyDelete
  17. woow...very informative sharing akak, now learn much more about Retinol in skincare & its benefits :D cheers, siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  18. i selalu dgr org ckp retinol ni bagus utk kulit but i never really found out why until i read your blog! thanks for the useful info!

    ReplyDelete
  19. baru tahu banyak rupanya manfaat retinol. patutlah skincare Shaklee ni laku keras memang banyak manfaat yer

    ReplyDelete
  20. Nampak gayanya kita dah kena mula produk macam ni lah sebab dah start nampak ada kedutan kat mata dan juga pipi tu hehehe yer lah faktor usia hehehehe....

    ReplyDelete