Fakta Yang Perlu Anda Tahu Tentang #shorts Yang Trending di Youtube

by - Sunday, January 03, 2021

Berikutan tentang TikTok yang semakin trending dan viral, Youtube juga tidak mahu ketinggalan dengan memperkenalkan #shorts iatu video menegak yang berdurasi pendek (tidak melebihi 60 saat). Video pendek ini anda boleh memuatnaik ke channel YouTube anda dengan meletakkan tanda pagar #shorts.


Menurut Vice President of Product Management Youtube ;

Shorts is a new short-form video experience for creators and artist who want to shoot short, catchy videos using nothing but their mobile phones

Yang bermaksud ;

Shorts adalah pengalaman video bentuk pendek baru untuk pencipta dan artis yang ingin merakam video pendek dan menarik dengan hanya menggunakan telefon bimbit mereka

Shorts adalah sumbangan YouTube untuk dunia video pendek yang dikerumuni oleh TikTok dan pesaing lain seperti Byte, Triller, dan Dubsmash. YouTube mengiklankan Shorts sebagai cara untuk pencipta merakam video dengan "hanya telefon bimbit mereka," yang bertujuan untuk mengurangkan halangan untuk membuat video dan memudahkan pencipta baru mendapat subscribers. Dengan syarat bahawa video berorientasi menegak dan berdurasi kurang dari 60 saat, pengguna akan dapat membuat shorts dalam aplikasi mudah alih YouTube yang ada menggunakan fitur penyuntingan yang mereka lancarkan.

Walau bagaimanapun, ketika ini hanya pengguna di India sahaja yang mempunyai akses untuk menggunakan beta version dimana mereka dapat menggunakan fitur penuh di telefon bimbit mereka. Namun begitu bagi bukan penduduk India, YouTuber masih boleh membuat shorts video namun video di edit terlebih dahulu dari aplikasi video editing yang lain.


Bagaimana Membuat Video Durasi Pendek #shorts

Anda boleh membuatnya menggunakan alat pembuatan video YouTube atau memuat naik dari aplikasi membuat video yang lain. Seperti aku, aku lebih selesa menggunakan Inshot dan kemudian baru memuatnaikkan video tersebut di Youtube.

Video yang dimuatnaikkan mestilah didalam bentuk menegak dan berukuran 9:16 (ukuran video tiktok). Alat pembuatan video bentuk pendek terbaru YouTube, kamera Shorts, memudahkan untuk membuat video berdurasi hingga 15 saat dengan pilihan untuk menangkap beberapa klip. Anda juga boleh menggunakan pelbagai ciri kreatif, termasuk:

 

  • Muzik: Pilih dari pilihan lagu yang bebas digunakan.
  • Kawalan kelajuan: Pilih untuk mempercepat atau melambatkan rakaman.
  • Pemasa: Tetapkan Countdown untuk merakam hands-free dan Stop point untuk menghentikan rakaman secara automatik.
  • Catatan: Kandungan yang dibuat menggunakan kamera Shorts dihadkan pada 15 saat. Oleh itu, walaupun masa sehingga 60 saat dapat muncul , YouTube mengesyorkan agar anda memfokus pada video 15 saat yang dinikmati oleh penonton dengan cepat dan mudah.


Bilakah Shorts Akan Dilancarkan Ke Seluruh Dunia?

Saat ini tidak ada tarikh yang ditetapkan untuk kapan Shorts dilancarkan di luar India kerana YouTube tidak pasti berapa lama proses pengembangan dan pengujian akan berlangsung.

Walaupun begitu, sesiapa sahaja boleh memposting Shorts di YouTube, walaupun anda tidak tinggal di India dan mempunyai akses beta. Video yang anda muat naik ke YouTube dapat muncul di suapan penonton Shorts asalkan mengikuti beberapa panduan: video harus berorientasi secara menegak, 60 saat atau kurang (team YouTube mengesyorkan 15 saat atau kurang), dan termasuk #shorts dalam tajuk atau keterangan.


Di mana Anda Boleh Menonton Shorts?

Shorts akan dipaparkan di bahagian laman utama aplikasi mudah alih YouTube. Sebaik sahaja anda mengklik salah satu shorts, pengguna dibawa ke suapan di mana meleret ke atas (swipe up) akan mendedahkan video seterusnya. Ini hanya ditunjukkan untuk pengguna di India, di mana mereka menguji bagaimana shorts akan muncul di homepage.



Apa ciri penyuntingan dalam aplikasi yang akan dimiliki oleh YouTube?


Aplikasi YouTube mudah alih akan mempunyai beberapa alat dalam aplikasi untuk membuat shorts , termasuk kemampuan untuk:

 

  • Klip filem dengan rakaman hingga 15 saat menggunakan kamera Shorts
  • Tambahkan muzik dari pustaka trek
  • Tukar kelajuan video
  • Rakam bebas tangan menggunakan pemasa undur/countdown timer.

Dalam beberapa bulan mendatang, YouTube ingin menambahkan penapis, hamparan teks, dan kemampuan untuk membuat draf. Pengguna boleh memuat naik shorts dari desktop atau telefon mudah alih.




Adakah shorts  yang saya muat naik dapat dilihat di saluran saya?

Ya, shorts  akan tetap berada di saluran anda bersama dengan video YouTube biasa yang pernah anda upload pada masa lalu. Analisis shorts  anda akan dicampur dengan video anda yang lebih panjang juga. Oleh kerana itu, team  YouTube mengesyorkan mempertimbangkan bagaimana reaksi  penonton anda terhadap video yang lebih pendek dari saluran anda.


Adakah Shorts Boleh di Monetize?

Ya, walaupun shorts adalah video pendek dengan durasi kurang 60 saat anda masih boleh menerima wang dari iklan yang disiarkan di video shorts anda.


Bagaimana algoritma cadangan Shorts berfungsi?

Perincian algoritma cadangan Shorts tidak dinyatakan kerana teknologi ini terus berubah dalam fasa pengembangan ini. Team YouTube mengatakan bahawa penanda kandungan yang baik biasanya diambil kira, seperti masa menonton dan nisbah suka tidak suka.


Apa perbezaan antara  Stories dan Shorts YouTube?

Stories  hanya muncul dalam satu bahagian aplikasi YouTube dan hilang setelah beberapa waktu. Mereka bersifat sementara dan bertindak sebagai kemas kini status. Shorts difokuskan untuk menurunkan penghalang untuk membuat video berkualiti tinggi dan menghiburkan. Shorts  akan kekal di saluran anda dan tidak hilang.


Aplikasi Terbaik Untuk Buat Shorts Video?


Aku secara peribadinya selesa menggunakan aplikasi Inshot seperti yang aku jelaskan diawal tadi. Namun begitu, antara apliksai lain yang boleh anda cuba aladah aplikasi Kapwing yang boleh didapati di iOS dan Android.

Semoga arikel ini membantu anda untuk lebih memahami apakah Shorts dan bagaimana ia berfungsi. 




Artikel berkaitan

9 comments

  1. Pernah juga buat shorts di channel, adakala view naik ada juga tdk..nice info about shorts

    ReplyDelete
  2. Best juga layan shorts .. banyak idea menarik walaupun durasi singkat.

    ReplyDelete
  3. Baru tahu pasal shorts ni..boleh try nanti kalau rajin..hihi

    ReplyDelete
  4. Tak pernah buat shorts lagi. Video youtube yg biasa tu pu lama dah x update.huhu. makan hasil adsense video lama je

    ReplyDelete
  5. Baru tahu, lepas nie video buat kat tik tok boleh masuk youtube juga la kan

    ReplyDelete
  6. Oh ok la boleh monetize..malas cakap dan buat video panjang.

    ReplyDelete