Pentingnya Kalsium Untuk Kesihatan

Seringkali kita dicanangkan tentang keperluan kasium dalam tubuh. Tapi adakah kita benar-benar faham tentang kepentingan kalsium atau kita biarkan apa yang dicanang itu berlalu pergi? 


Jom..hari ni aku nak sharekan dengan korang tentang kepentingan kalsium untuk kesihatan.

Tahukah korang yang kalsium penting untuk :
  • kesihatan tulang dan gigi
  • mencegah osteoporosis (tulang reput)
  • membantu pengecutan otot jantung
  • penghantaran maklumat saraf dan pembekuan darah
  • melegakan pedih ulu hati
  • membantu individu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi.

Sebenarnya sebahagian besar kalsium dalam badan kita ialah terkandung di tulang dan gigi. Sebab tu selalu doktor tekankan tentang tulang dan gigi yang cepat mereput sekiranya kita kekurangan kalsium dalam badan. Masa muda mungkin tak rasa sangat tapi bila usia makin meningkat kita akan mula merasai akibat kekurangan kalsium tu.

Sebahagian kecil kalsium pula terdapat dalam aliran darah yang membawa nutrien memasuki membran sel selain menghasilkan hormon dan enzim untuk mengawal atur proses pencernaan dan metabolisme.

Tahukah korang yang kalsium perlu sentiasa berada dalam aliran darah yang membolehkan ia menjalankan tugasnya? Jika paras kalsium dalam darah tak mencukupi, tubuh akan mengambil kalsium daripada tulang dan keadaan ini sebenarnya sangat bahaya kerana jika ia berterusan, kandungan kalsium dalam tulang akan berkurangan lalu meningkatkan risiko osteoporosis.



Berikut adalah antara kepentingan kalsium dalam badan :

  • Menguatkan tulang - kalsium membantu menguatkan tulang belakang dan memastikan bentuk yang betul kepada badan selain daripada mengurangkan risiko sakit belakang. Kalsium membantu menjadikan tulang berada dalam keadaan yang baik dan mencegah sakit tulang seperti artritis dan osteoporsis yang boleh menjejaskan pergerakan bebas selain dari menjadi amat menyakitkan.
  • Mencegah obesiti - Kalsium dapat membantu dalam mengekalkan berat badan optimum bagi lelaki dan perempuan. Jika terdapat mana-mana kekurangan kalsium dalam diet, badan akan cenderung melepaskan hormon paratiroid yang seterusnya merangsang tulang untuk melepaskan kalsium ke dalam aliran darah untuk mengimbanginya. Dari segi lain hormon paratiroid juga merangsang pengeluaran lemak dan mencegah pembuangannya yang sekali lagi boleh membuat kita gemuk.
  • Melindungi otot jantung - kalsium melindungi otot jantung kita. Jumlah kalsium yang mencukupi membantu otot jantung untuk melakukan penguncupan dan pengembangan betul. Kalsium juga membantu sistem pisaraf untuk mengekalkan tekanan di dalam arteri. Jika terdapat penurunan kalsium, sejenis hormon yang dipanggil calcitrol dilepaskan yang bertindak dengan otot lembut arteri, dan dengan itu meningkatkan tekanan darah. Otot jantung memerlukan ion kalsium extracellular untuk penguncupan. Apabila kepekatan intrasellular kalsium meningkat, ion kalsium berkumpul bersama-sama dengan troponin protein yang merangsang cecair extracellular dan ruang intraselular, malah otot rangka yang hanya diaktifkan oleh kalsium yang disimpan dalam reticulum sarcoplasmic
  • Mengelakkan kanser kolon
  • Mengurangkan gejala-gejala pra-haid
  • Mencegah batu karang
  • Mengekalkan gigi dan gusi yang kuat
(kredit kepada juraidahrahman.blogspot.com)

Bagaimana Kita Ingin Mendapatkan Kalsium Tambahan?

Sebenarnya tak susah pun untuk mendapatkan kalsium tambahan, cuma melalui pemakanan dan minuman. Misalnya macam aku, aku mengamalkan minum susu Anlene. Susu Anlene? Ye..susu Anlene mempunyai 50% lebih nutrien.

Sebab tu aku gigih mengejar truck-truck Anlene bermula 27 Ogos sehingga 7 September yang lepas. Jujur, sejak usia menginjak ke angka 30-an..badan dan tulang tak sekuat dulu lagi. Sebab tu aku kekal consume Anlene ni untuk aku mengekalkan kesihatan dan menjalani gaya hidup yang aktif.



Di usia sekarang, Alhamdulillah aku masih mampu untuk buat aktiviti-aktiviti lasak seperti hiking, jungle trekking ataupun membuat aktiviti kurang lasak seperti flying fox mahupun melompat tinggi!


Pengalaman Anlene On-the-Go

Anlene baru-baru ini telah melancarkan promosi Anlene bermula dengan kempen srapan RM1 dengan sekotak Anlene dan 7 days Crossaint. Rugilah siapa yang lepaskan peluang ni kan? Maklum lah..Anlene concentrate kini dengan rumusan MoveMax mengandungi nutrien-nutrien penting untuk membantu menjaga tulang, sendi dan otot.


Tambahan pula Anlene concentrate kan dalam kotak yang senang dan mudah dibawa ke mana-mana! Dah la terdapat kandungan kalsium, kolagen, vitamin D dan protein! Jadi rugilah kan kalau aku tak consume Anlene yang mempunyai 50% lebih nutrien ni.

Tak cukup dengan itu, pada 7 September lepas aku juga tak melepaskan peluang untuk bersama Stacy Anam yang menjadi duta Anlene Malaysia. Hehehe..gigih aku melompat dimajlis tersebut tau untuk membuktikan yang aku memang aktif dan lincah walaupun di usia 30-an ni.


Nah..aku belanja 1 video aku melompat di sana..hahaha..



Bagi yang ingin dapatkan maklumat lebih lanjut tentang Anlene boleh lah melayari laman web mereka di https://www.anlene.com/my/

Post a Comment

35 Comments

  1. minum susu mmg baik untuk tulang dan pilihan utama semestinya anlene..

    ReplyDelete
  2. Bestnya jumpa dengan Stacy. Makin comel kan dia. Tu berkat minum Anlene la kot. Hehe. Rawlins pun peminum susu gak - tapi bukan yang tegar. Boleh la nak try Anlene next.

    ReplyDelete
  3. Masa pregnant ni kan, rasa macam semua kalsium dah hialng kene tarik dek baby. Hahahha. Dah la sekarang ni tak mampu nak minum susu. Asal minum susu je muntah, loya. Nanti berpantang nak cari anlene coklat tu lah. Nak topup balik kalsium dalam badan

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la yang coklat tu memang sedap..yang penting 50% lebih nutrien

      Delete
  4. Patutlah cantik minum anlene rupanya. Hahaha to share entry ni sangat bermanfaat Dan peringatan untuk semua

    ReplyDelete
  5. Amboi kak min, seronoknya lompat2 and jumpa stacy. Yes, susu Anlene mmg terbaik. Sy suka susu coklat dia. Sedap rasanya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..tu la..haritu x sempat jumpa Zhariff..akak datang awal..

      Delete
  6. Calcium indeed very important for us to stay healthy. I am a loyal user of Anlene and I love the taste.

    ReplyDelete
  7. kalsium memang penting untuk kesihatan. orang selalu ingat kalsium ni untuk tulang saja. sedangkan kalsium ni untuk banyak fungsi lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu.. lagipun sebab memang kalsium yang paling banyak terkandung di gigi & tulang kan..hehe

      Delete
  8. Kalsium yang cukup dalam badan akan menjadikan gigi dan tulang kita kuat dan tahan lama. dah berusia nanti tak terasa sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..nasib saya memang tak ada masalah dengan pengambilan susu hehe

      Delete
  9. bagus minum susu ni.tapi brand anlene ni memang well known since years ago kan.tapi perisa coklat tu baru lagi kan keluar?

    ReplyDelete
  10. Memang tau kalsium tu sangat untuk kesihatan badan tulang. Nak2 pada usia yang semakin menjangkau ni, memang bagus minum anlene. Tapiiiii ayu x suka susu..mane tau dengan anlene persepsi ayu bertukar

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe try consume yang coklat tu..maybe tu ok kot pada yang x minum susu

      Delete
  11. Tu dia, masih mampu melompat..hehee..yup nad dah mula start minum anlene ni..bila dia buat dalam uht memnag bgus sebab boleh terus minum..senang nak dapatkan tulang yang kuat dan kalsium..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. yup..bila sekarng dah ada air kotak anlene ni senang la..x payah nak bancuh-bancuh da

      Delete
  12. Yeah. Kalsium memang penting untuk kita semua terutamanya ibu-ibu. Selepas bersalin, kenalah dapatkan semula kalsium yang dicuri anak-anak. Ha :D So dengan Anlene ini, dapatlah serap dengang cepat kalsium ke dalam tulang kan?

    ReplyDelete
  13. Kita mmg suka Anlene sbb ada flavour vanilla and chocolate.. serius we need more sumber kalsium bila usia makin meningkat untuk menyokong keperluan kalsium dlm badan..

    ReplyDelete
  14. Memang happeningkan?seronok sgt dpt jumpping dgn stacy yg sporting

    ReplyDelete
  15. eh sama entry dgn Maha.
    aida kerap minum anlene. prefer susu putih dari coklat.
    nak jaga gula :) hi hi hi...
    yes. osteoprosis memang menakutkan!
    lelebih aida nak masuk dah 40-an. aduhai. lagi la kena amik berat meskipun hal ni nampak kecik kan :)

    ReplyDelete
  16. kalau nak cari susu yang berkualiti tinggi, tak payah susah2 pikir. anlene lah jawapannya. senang nak beli plak tu

    ReplyDelete
  17. Yes I sebenarnya teruja dengan anlene yang terbaru ni sebab ada kandungan kolagen, kolagen salah satu bahan yang boleh lambatkan penuaan. tapi cuma kurang gemar rasa manis je... ;(

    ReplyDelete
  18. percaya ke tak, i mmg tk pernah rasa susu anlene. haha. nanti one day nak try lah. hehe

    ReplyDelete
  19. Kita sempat jugalah tengok kak min lompat ngan mat salleh tu heheh suka lain macam jer wakakaka tapi kita suka susu Anlene ini memang sedap kita paling suka yang coklat nya ok..

    ReplyDelete
  20. Lepas ni kena buat stoklah susu anlene ni. Skang mudah xperlu bancuh dah memang siap dalam kotak kan. Nanti nak p beli lah.

    ReplyDelete
  21. Ramai tulis info pasal minum susu kebelakangan ni. Nampaknya lepas ni ramai cantik gigi dan kuat tulang macam besi waja

    ReplyDelete
  22. Lepas ni nak minum susu Anlene banyak nak tambah kalsium dalam badan dan kuatkan tulang. Bestnya dapat jumpa stacy.

    ReplyDelete