Cara Membuat Playlist Di TikTok

Jika anda seorang TikToker dan mempunyai lebih daripada 10,000 pengikut anda sebenarnya sudah layak untuk membina Playlist. Playlist membolehkan anda mengatur kandungan video anda ke dalam tema yang berbeza untuk penonton anda. 


Apa Itu Playlist?


Playlist membolehkan anda menyusun video anda ke dalam set video yang dikategorikan. Pengguna boleh menemui Playlist anda dari halaman profil anda. Video yang termasuk dalam sebuah Playlist akan menunjukkan pautan ke Playlist penuh di bawah video. Dengan menggunakan ciri ini, anda dapat mengumpulkan kandungan anda mengikut tema untuk ditonton dengan lebih mudah.

Sebagai contoh, jika anda seorang pencipta berkaitan kecergasan, anda boleh membuat Playlist untuk pelbagai jenis latihan. Atau jika anda seorang pencipta kecantikan, anda boleh membuat Playlist untuk video GRWM, hauls, ulasan produk, dan banyak lagi. Aku sendiri, aku suka mengkategorikan Playlist aku mengikut urutan views misalnya 3M++ Views, 2M++ Views dan seterusnya.


Pilihan adalah tidak terhad, dan ini memudahkan baik penonton dan anda untuk menyusun video anda ke dalam Playlist supaya anda dapat mencari apa yang anda perlukan.

Apabila penonton membuka sebuah Playlist, mereka dapat melihat senarai penuh video yang terdapat, termasuk tajuk video, kapsyen, dan tontonan untuk setiap video. Semasa melihat Playlist dari For You feeds, penonton boleh menyentuh "Main seterusnya" untuk menonton video seterusnya dalam Playlist.

Selepas menyentuh video dalam sebuah Playlist, penonton boleh menyilang melalui video, seperti dalam For You feeds mereka, untuk menonton lebih banyak video dari Playlist tersebut.


Cara Membuat Playlist


Jadi, bagaimana untuk memulakan? Anda boleh mengakses Playlist sedia ada atau membuat yang baru dari profil atau dari video yang anda ingin tambahkan.

Dari Profil:

1. Pada halaman profil anda, sentuh "Susun video anda ke dalam Playlists."
2. Cipta Playlist baru.
3. Pilih beberapa video awam ke dalam Playlist. Setiap video hanya boleh ditambah ke satu Playlist, jadi pastikan anda menambahkannya ke yang betul. Anda boleh menyusun semula video dalam Playlist untuk menentukan urutan video dalam Playlist anda.
4. Tekan lama pada video untuk menambahkannya ke dalam Playlist.



Dari Sebuah Video:

1. Tekan lama pada video atau sentuh butang kongsi, kemudian sentuh "Tambah ke dalam Playlist."
2. Pada halaman Cipta Playlists, anda akan melihat arahan langkah demi langkah.
3. Kemudian, sentuh "Mulakan penciptaan."
4. Beri nama Playlist dan sentuh "Seterusnya."
5. Samada sentuh "Cipta Playlist" atau tambah ke dalam Playlist sedia ada.
6. Anda kemudian akan melihat video itu dalam Playlist tersebut!



Menguruskan Playlist Anda


Jika anda ingin mengeluarkan video dari sebuah Playlist, tekan lama pada video atau sentuh butang kongsi, dan sentuh "Keluar dari Playlist."


Anda akan mendapat mesej untuk memastikan samada anda pasti mahu mengeluarkan video tersebut. Sentuh "Keluar." Perlu diingatkan bahawa video yang dikeluarkan dari sebuah Playlist masih boleh ditonton di TikTok dari profil anda atau For You feed.


Soalan Lazim


Siapakah yang boleh membuat Playlist?

Ciri Playlist boleh digunakan oleh pencipta dengan lebih daripada 10,000 pengikut di TikTok.


Bolehkah saya mengedit sebuah Playlist?

Ya, selepas anda membuat sebuah Playlist, anda boleh menambah, mengeluarkan, menyusun semula, atau menamakannya semula.


Berapa banyak Playlist yang boleh saya buat?

Anda boleh membuat sebanyak Playlist yang anda inginkan.

Dengan langkah-langkah yang mudah ini, anda kini boleh menikmati pengalaman yang lebih teratur dan teratur dalam menyusun kandungan video anda di TikTok. Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments