Jangan Hina Islam Atas Tiket POLIGAMI (PART 1)

by - July 31, 2017

Lately kat geng2 group wssap aku banyak sangat cerita pasal poligami..hari2 ada je yang sentuh bab poligami ni. So harini aku terpanggil nak tulis pasal poligami. Hurm...poligami ni sebenarnya tak mudah pun..I mean mudah bagi yang tak cukup pegangan agama tapi berat bagi yang sememangnya cukup pegangan agama. Kenapa aku cakap camtu?? Sebab poligami ni memerlukan tanggungjawab yang besar, bukan setakat nak puaskan nafsu je.

Nak tau syarat-syarat poligami dalam Islam?? Nah..aku sertakan sekali petikan dari blog Muslim. Or. Id yang ditulis oleh Wiwit Hardi Priyanto yang aku dah translatekan ke Bahasa Malaysia

1- Seorang yang mampu berbuat adil

Seorang pelaku poligami, harus memiliki sikap adil di antara para isterinya. Tidak boleh ia condong kepada salah satu isterinya. Hal ini akan mengakibatkan kezaliman kepada isteri-isterinya yang lain. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda (yang bermaksud), “Sesiapa yang memiliki dua isetri lalu lebih cenderung kepada salah satunya, pada hari kiamat kelak ia akan datang dalam keadaan sebahagian tubuhnya senget.” (HR. Abu Dawud, An-Nasa-i, At-Tirmidzi)
Selain adil, ia juga mestilah seorang yang tegas. Kerana boleh jadi salah satu isterinya merayunya agar ia tetap bermalam di rumahnya, padahal malam itu adalah giliran bermalam di tempat isteri yang lain. Maka ia harus tegas menolak rayuan salah satu isterinya untuk tetap bermalam di rumahnya.
Jadi, jika ia tak mampu melakukan hal itu, maka cukup satu isetri saja. Allah Ta’ala berfirman (yang bermaksud), “…kemudian jika kamu khawatir tidak mampu berbuat adil, maka nikahilah satu orang saja…” (QS. An-Nisa: 3)

2- Taat dalam mengerjakan perintah Allah

Seorang yang melakukan poligami, harusnya ia bertambah ketakwaannya kepada Allah, dan rajin dalam beribadah. Namun ketika setelah ia melaksanakan syariat tersebut, tapi malah lalai beribadah, maka poligami menjadi fitnah baginya. Dan ia bukanlah orang yang layak dalam melakukan poligami.
Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka…” (QS. At-Taghabun: 14)

3- Mampu menjaga para isterinya

Sudah menjadi kewajiban bagi suami untuk menjaga isterinya. Sehingga isterinya terjaga agama dan kehormatannya. Ketika seseorang berpoligami, automatik perempuan yang ia jaga tidak hanya satu, namun lebih dari satu. Ia harus dapat menjaga para isterinya agar tidak terjerumus dalam keburukan dan kerosakan.
Misalnya seorang yang memiliki tiga orang isteri, namun ia hanya mampu memenuhi keperluan batin untuk dua orang isterinya saja. Sehingga ia mengabaikan isterinya yang lain. Dan hal ini adalah satu kezaliman terhadap hak isteri. Akibat yang paling parah terjadi, isterinya akan mencari kepuasan kepada selain suaminya, iaitu berzina. Nauzubillah!
Padahal Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda (yang bermaksud), “Wahai para pemuda, siapa saja di antara kalian yang memiliki kemampuan untuk menikah, maka menikahlah…” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

4- Mampu memberi nafkah zahir

Hal ini sangat jelas, kerana seorang yang berpoligami, wajib mencukupi keperluan nafkah zahir para isterinya. Bagaimana ia ingin berpoligami, sementara nafkah untuk satu orang isteri saja belum cukup? Orang semacam ini sangat berhak untuk dilarang berpoligami.
Allah Ta’ala berfirman (yang bermaksud), “Dan orang-orang yang tidak mampu menikah, hendaklah menjaga kesucian (dirinya), sampai Allah memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurniaan-Nya…” (QS. An-Nur: 33)
Demikian tulisan singkat tentang poligami. Poligami adalah syariat mulia yang bisa bernilai ibadah. Namun untuk melaksanakan syariat tersebut membutuhkan ilmu, dan terpenuhi syarat-syaratnya. Jika anda merasa tidak mampu memenuhi 4 syarat di atas, maka jangan coba-coba untuk berpoligami.


Sumber: https://muslim.or.id/12664-4-syarat-poligami.html




Oleh sebab aku tak nak blog aku ni terlalu panjang bimbang2 takut tak terbaca..aku akan buat part by part dalam tajuk ni saja. Kenapa?? sebab banyak yang perlu diketahui umum tentang buruk baik berpoligami ni terutama kaum lelaki. Korang jangan ingan nak berseronok je..nak bermegah2 je ada bini 2-3..banyak benda yang korang kena pertimbangkan bila mengamalkan poligami ni supaya korang tak akan menganiaya kehidupan sesiapa.

You May Also Like

0 comments