CEGAH SEBELUM PARAH! DAPATKAN SARINGAN AWAL KANSER PARU-PARU SECARA PERCUMA MENGGUNAKAN TEKNOLOGI AI TERKINI

Kanser paru-paru adalah antara kanser kedua tertinggi yang dicatatkan di Malaysia dan penyebab utama kematian berkaitan kanser di kalangan lelaki di Malaysia.


CEGAH SEBELUM PARAH! DAPATKAN SARINGAN AWAL KANSER PARU-PARU SECARA PERCUMA MENGGUNAKAN TEKNOLOGI AI TERKINI


Menghisap rokok (90%), sama ada aktif atau pasif, adalah penyebab utama kanser paru-paru . Penyelidikan sejak tahun 1950an telah menunjukkan dengan jelas kaitan rokok dan kanser paru-paru.

 

  • Asap rokok mengandungi lebih dari 4,000 bahan kimia, banyak daripadanya telah dikenalpasti penyebab kanser paru-paru.
  • Menghisap 20 batang rokok sehari berisiko sebanyak 20 hingga 25 kali ganda mendapat kanser paru-paru jika dibandingkan dengan mereka yang tidak merokok.
  • Apabila seseorang berhenti merokok, risiko mendapat kanser paru-paru beransur kurang. Lebih kurang setelah 15 tahun berhenti merokok, risiko mendapat kanser paru-paru berkurangan sama seperti seseorang yang tidak pernah merokok.
  • Menghisap curut serta paip juga meningkatkan risiko mengidap kanser paru-paru.


Sebab-sebab lain kanser paru-paru ialah:

 

  • Pencemaran udara dari asap kereta, asap kilang dan lain.
  • Pendedahan kepada asbestos memberi risiko mendapat kanser paru-paru sebanyak 9 kali ganda. Gabungan antara asap rokok dan asbestos meningkatkan risiko setinggi 50 kali ganda. “Mesothelioma” (kanser yang asalnya dari selaput paru-paru) adalah berkait rapat dengan pendedahan kepada asbestos.
  • Penyakit paru-paru seperti tuberkulosis dan “chronic obstructive pulmonary disease” (COPD) juga meningkatkan risiko seseorang untuk mendapat kanser paru-paru.
  • Pendedahan kepada radon/radium (bahan yang terjadi daripada uranium) juga adalah risiko kanser paru-paru.
  • Pekerjaan yang terdedah kepada arsenic, kromium, nikel, hidrokarban aromatik dan eter juga boleh meningkatkan risiko kanser paru-paru.


Namun begitu, yang meningkatkan lagi kadar kematian akibat kanser paru-patu adalah kerana penghidapnya lewat mendapatkan rawatan. Ini adalah kerana tiada kesedaran awal untuk membuat saringan kesihatan walaupun mengetahui tentang risiko menghidapi penyakit ini.


CEGAH SEBELUM PARAH! DAPATKAN SARINGAN AWAL KANSER PARU-PARU SECARA PERCUMA MENGGUNAKAN TEKNOLOGI AI TERKINI


Baru-baru ini aku berkesempatan untuk menghadiri sebuah majlis 'Enabling Early Lung Cancer Detection with State of the Art AI X-Ray' .


Majlis ini dianjurkan bertujuan untuk memberitahu bahawa pengesanan awal kanser paru-paru dengan teknologi  x-ray AI terkini


Rakan kongsi penjagaan kesihatan terkemuka, Lung Cancer Network Malaysia (LCNM), AstraZeneca dan Qualitas Medical Group telah bekerjasama sekali lagi, kali ini dengan tiga kemudahan kanser swasta tertiari terkemuka; Hospital Beacon, Pusat Perubatan Subang Jaya dan Pusat Perubatan Sunway untuk menyediakan pemeriksaan kanser paru-paru percuma kepada rakyat Malaysia. Perkongsian ini akan meluaskan lagi akses orang ramai untuk menerima teknologi saringan Kecerdasan Buatan (AI) yang canggih (Qure.ai) di klinik penjagaan primer dan seterusnya, disiasat lebih lanjut dengan imbasan tomografi terkira (LDCT) dos rendah di tiga rakan kongsi. hospital penjagaan tertiari.




Program pemeriksaan kanser Al-paru secara percuma telah dimulakan oleh Dr. Anand Sachithanandan, Pakar Bedah Kardiotorasik dan Presiden LCNM bersama Dr. Sanjeev Panchal, Presiden Negara, AstraZeneca Malaysia berdasarkan hasrat bersama untuk menutup jurang pengesanan awal kanser paru-paru.


Kanser paru-paru adalah kanser kedua paling biasa dan penyebab utama kematian berkaitan kanser di kalangan lelaki Malaysia, di mana kebanyakan kes ini dikesan lewat, memberikan kanser paru-paru kelangsungan hidup yang paling teruk daripada semua jenis kanser utama di negara ini. Melalui penubuhan program ini, rakyat Malaysia terutamanya mereka yang mungkin berada dalam kategori berisiko tinggi seperti perokok tegar semasa atau bekas akan dapat mengesan kehadiran awal kanser melalui penggunaan teknologi canggih sebelum terlambat.


Pengesanan penyakit peringkat awal adalah penting kerana rawatan dan prognosis sangat bergantung pada peringkat. Menurut Dr. Anand, prognosis yang buruk di kalangan pesakit kanser paru-paru sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa kebanyakan pesakit sering mengalami penyakit lanjut kerana selalunya tiada tanda atau gejala amaran pada peringkat awal. Dengan pendekatan terapi pelbagai disiplin dan pelbagai modaliti, kanser paru-paru yang dikesan pada peringkat awal membawa prognosis yang sangat baik kerana ia boleh menerima rawatan kuratif dan lebih kos efektif untuk dirawat.


"Sejarah keluarga dan pencemaran udara muncul sebagai faktor risiko yang ketara untuk peningkatan trend kanser paru-paru dalam kalangan bukan perokok. Kerjasama menggunakan teknologi Al untuk pemeriksaan kanser ini adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia dan akan membantu menangani keperluan yang tidak dapat dipenuhi. pengesanan kanser paru-paru pada bukan perokok," kata Dr Anand.

 


Perikatan ini menandakan kerjasama pelbagai pihak yang unik antara klinik penjagaan primer Qualitas terpilih dan tiga hospital pakar untuk menyediakan pesakit akses kepada teknologi Al termaju (Qure.ai) dan pengimejan LDCT. Dengan akses yang lebih baik, alat tafsiran sinar-X Al yang menggunakan algoritma pembelajaran mendalam untuk mengesan keabnormalan dalam radiograf dada boleh meningkatkan kepekaan untuk pengesanan nodul paru-paru yang selalunya merupakan tanda pertama kemungkinan kanser paru-paru. Kes yang disyaki kemudiannya akan disiasat lebih lanjut dengan imbasan LDCT bukan kontras, kaedah saringan yang terbukti dengan baik yang mengurangkan kematian berkaitan kanser paru-paru dalam individu berisiko tinggi.


"X-ray dada Al akan meningkatkan ketepatan diagnostik dan mempercepatkan rujukan kes yang disyaki kepada pakar paru-paru yang berkaitan. Dengan penyiasatan dan intervensi yang lebih pantas, kadar kelangsungan hidup yang lebih baik boleh dijangkakan. Kemajuan perubatan yang inovatif seperti mesin algoritma Al pembelajaran mendalam ini adalah langkah besar ke hadapan dan potensi penukar permainan untuk industri perubatan. Kami berharap dapat mewujudkan peralihan peringkat yang memberi kesan dan mengesan lebih banyak kanser paru-paru awal dalam komuniti." Jelas Dr Anand lagi.


Mengulas mengenai perkongsian itu, Dr. Sanjeev Panchal berkata, "Melalui kerjasama kedua dengan Rangkaian Kanser Paru-paru Malaysia, Kumpulan Perubatan Qualitas dan kini dengan hospital tertiari, kami berharap dapat meluaskan akses pesakit kepada diagnosis awal kanser paru-paru untuk mengurangkan kadar kematian di Malaysia. Penyepaduan teknologi inovatif seperti Al untuk saringan kanser paru-paru bermula di peringkat penjagaan primer adalah bukti bagaimana saringan awal boleh meningkatkan rujukan tepat pada masanya individu berisiko tinggi ke hospital tertiari untuk diagnosis lanjut menggunakan pengimejan LDCT dan akhirnya menyelamatkan nyawa. AstraZeneca's cita-citanya adalah untuk melampaui pil untuk mencipta ekosistem kesihatan yang teguh yang menggalakkan diagnosis awal untuk mengurangkan beban penyakit dan meningkatkan kebolehcapaian kepada pemeriksaan dan rawatan."



Rakan kongsi berharap inisiatif ini akan membuka jalan kepada rakan industri lain yang berfikiran sama untuk menyertai gabungan itu bagi membantu meluaskan akses pesakit kepada diagnosis kanser paru-paru yang berpatutan dan inovatif di negara ini.


Untuk maklumat lanjut mengenai kempen saringan percuma, sila layari: https://www.lungcancer.net.my/free-ldct-lung-screening-programme-2/


@bebelancikmin Lunh Cancer Network Malaysia (LCNM) and AstraZeneca launced another strategic collaboration to broaden access to lung cancer diagnosis utilising advanced technologies #AIXray #innovativesscreening #AIlungcancerscreening #astrazeneca #lungcancer #lungcancerawareness #info #fyp #bebelancikmin ♬ BIZCOCHITO - ROSALÍA

Post a Comment

0 Comments