Kisah Misteri Lelaki Berwajah Dua

Pernahkah anda mendengar kisah Edward Mordake iaitu seorang lelaki bangsawan berketurunan raja England yang dikatakan berwajah dua?


Edward Mordake adalah seorang lelaki tampan yang mempunyai segalanya termasuk kebijaksanaan dan kekayaan. Namun disebalik wajah tampannya,  Edward Mordake mempunyai satu lagi wajah yang terletak dibelakang kepalanya.


Kisah Misteri Lelaki Berwajah Dua

Edward Mordake (kadangkala dieja Mordrake) yang dilahirkan pada abad ke-19 sebagai pewaris bangsa Inggeris dengan muka di belakang kepalanya. Menurut lagenda, wajah itu boleh berbisik, ketawa atau menangis. Mordake berulang kali memohon doktor untuk mengeluarkannya, mendakwa ia membisikkan perkara buruk kepadanya pada waktu malam, sebelum mengakhiri hidupnya pada usia 23 tahun.


Wajah kedua Edward Mordake dikatakan hodoh dan juga suka membisikkan kata-kata jahat yang menghasut Edward untuk melakukan perkara-perkara buruk. 


Wajah pendua itu tidak boleh melihat, makan atau bercakap namun, ia suka "menyindir apabila Mordake gembira" dan "tersenyum apabila Mordake menangis". Mordake berulang kali meminta doktor untuk mengangkat "muka syaitan"nya, mendakwa bahawa wajahnya selalu membisikkan perkara "yang hanya akan berlaku di neraka" pada waktu malam. Malangnya tiada doktor boleh melakukannya. Menurut cerita, Mordake akhirnya membunuh diri pada usia 23 tahun setelah bertahun mengasingkan diri dari masyarakat.


Kisah Mordake diperincikan dalam Anomali dan Keingintahuan Perubatan:

One of the weirdest, as well as the most melancholy stories of human deformity, is that of Edward Mordake, said to have been heir to one of the noblest peerages in England. He never claimed the title, however, and committed suicide in his twenty-third year. He lived his life in complete seclusion, refusing the visits even of the members of his own family. He was a young man of fine attainments, a profound scholar, and a musician of rare ability. His figure was remarkable for its grace, and his face – that is to say, his natural face – was that of an Antinous. But upon the back of his head was another face, that of a beautiful girl, "lovely as a dream, hideous as a devil." The female face was a mere mask, "occupying only a small portion of the posterior part of the skull, yet exhibiting every sign of intelligence, of a malignant sort, however." It would be seen to smile and sneer while Mordake was weeping. The eyes would follow the movements of the spectator, and the lips "would gibber without ceasing." No voice was audible, but Mordake avers that he was kept from his rest at night by the hateful whispers of his "devil twin", as he called it, "which never sleeps, but talks to me forever of such things as they only speak of in Hell. No imagination can conceive the dreadful temptations it sets before me. For some unforgiven wickedness of my forefathers, I am knit to this fiend – for a fiend it surely is. I beg and beseech you to crush it out of human semblance, even if I die for it." Such were the words of the hapless Mordake to Manvers and Treadwell, his physicians. In spite of careful watching, he managed to procure poison, whereof he died, leaving a letter requesting that the "demon face" might be destroyed before his burial, "lest it continues its dreadful whisperings in my grave." At his own request, he was interred in a waste place, without stone or legend to mark his grave.


Terjemahannya ;


Salah satu kisah yang paling pelik, serta kisah kecacatan manusia yang paling melankolis, adalah kisah Edward Mordake, yang dikatakan telah menjadi pewaris salah satu bangsawan paling mulia di England. Dia tidak pernah menuntut gelaran itu, bagaimanapun, dan membunuh diri pada tahun kedua puluh tiganya. Dia menjalani hidupnya dalam pengasingan sepenuhnya, menolak kunjungan walaupun ahli keluarganya sendiri. Dia seorang lelaki muda yang mempunyai pencapaian yang baik, seorang ulama yang mendalam, dan seorang pemuzik yang mempunyai kebolehan yang jarang berlaku. Sosoknya luar biasa kerana keanggunannya, dan wajahnya - maksudnya, wajah semulajadinya - adalah wajah Antinous (wajah tampan lelaki dari Latin). Tetapi di belakang kepalanya adalah wajah lain, seorang gadis cantik, "indah seperti mimpi, mengerikan seperti syaitan." Wajah wanita itu adalah topeng semata-mata, "menduduki hanya sebahagian kecil bahagian belakang tengkorak, namun mempamerkan setiap tanda kecerdasan, daripada jenis malignan, bagaimanapun." Ia akan dilihat tersenyum dan mencemuh semasa Mordake sedang menangis. Mata akan mengikuti pergerakan penonton, dan bibir "akan membisu tanpa henti." Tiada suara yang dapat didengari, tetapi Mordake menyangkal bahawa dia dihalang daripada berehat pada waktu malam oleh bisikan kebencian "kembar syaitan"nya, sebagaimana dia memanggilnya, "yang tidak pernah tidur, tetapi bercakap dengan saya selama-lamanya tentang perkara-perkara yang mereka hanya bercakap. di dalam Neraka. Tidak ada khayalan yang dapat membayangkan godaan yang mengerikan yang ditimbulkannya di hadapanku. Untuk beberapa kejahatan nenek moyangku yang tidak diampuni, aku bersatu dengan hantu ini – sesungguhnya ia adalah hantu. Saya mohon dan mohon agar engkau menghancurkannya dari rupa manusia. , walaupun saya mati untuk itu." Begitulah kata-kata Mordake yang malang kepada Manvers dan Treadwell, doktornya. Walaupun dia memerhati dengan teliti, dia berjaya mendapatkan racun, yang menyebabkan dia mati, meninggalkan sepucuk surat yang meminta agar "wajah syaitan" itu boleh dimusnahkan sebelum pengebumiannya, "supaya ia tidak meneruskan bisikan yang mengerikan di kubur saya." Atas permintaannya sendiri, dia dikebumikan di tempat yang terbiar, tanpa batu atau legenda untuk menandakan kuburnya.

Post a Comment

0 Comments