2 Filem Mind Blowing Yang Anda Boleh Tonton di Netflix

Jika anda peminat filem jenis mind blowing apa kata anda tonton 2 buah filem ini yang anda boleh tonton di Netflix. 2 buah filem yang aku maksudkan ialah ;


1. Mirage (Sepanyol)


Filem Sepanyol yang ditebitkan pada tahun 2018 dan dilakonkan oleh Adriana Ugarte sebagai Vera Roy, Chino Darín sebagai Inspector Leyra, Javier Gutiérrez Álvarez sebagai Ángel Prieto,  Álvaro Morte sebagai David Ortiz, Nora Navas sebagai Clara Medina, Miquel Fernández sebagai Aitor Medina dan Clara Segura sebagai Hilda Weiss. 


2 Filem Mind Blowing Yang Anda Boleh Tonton di Netflix


Mirage mengisahkan tentang Vera yang sedaya upaya ingin menyelamatkan Nico dari sebuah kejadian yang tidak diingini namun akhirnya telah memerangkapnya ke dalam sebuah situasi yang sangat aneh.


Plot


Filem ini bermula dengan adengan flashback sekitar tahun 1989 ketika Tembok Berlin runtuh akibat ribut yang berlaku selama 72 jam. Ianya berkisar tentang seorang budak lelaki bernama Nico yang sedang merakam video secara tidak sengaja telah menyaksikan pergaduhan antara suami isteri yang merupakan jirannya.

 

Penuh dengan rasa ingin tahu, Nico kemudiannya telah pergi ke rumah jiran tersebut namun telah menemui mayat Puan Weiss iaitu pasangan suami isteri yang bergaduh tadi. Keadaan lebih mendebarkan apabila suami Puan Weiss iaitu Angel Prieto telah melihatnya. Akibat ketakutan, Nico meluru keluar sambil dikejar oleh Angel Prieto namun nasib malang apabila Nico telah dilanggar sebuah kereta yang mengakibatkan kematian Nico. Angel Prieto telah ditangkap polis dengan senjata pembunuhan masih ditangannya.

 

Adengan seterusnya beralih kepada tahun 2014, sepasangan suami isteri iaitu Vera Roy dan David Ortiz telah berpindah ke rumah yang pernah di diami oleh Nico bersama anak perempuan mereka yang bernama Gloria. Ketika sedang membersihkan rumah, mereka telah menjumpai sebuah television lama serta video dan perakam kaset.  Penuh dengan rasa ingin tahu, Vera dan David mula memainkan semula rakaman video menggunakan TV lama tersebut dan melihat kembali rakaman yang pernah dirakam oleh Nico. Anehnya, kejadian ribut yang berlaku pada tahun 1989 kembali berulang dan TV lama tersebut mula memainkan kembali berita-berita lama pada tahun 1989. Kejadian tersebut kemudiannya mereka ceritakan kepada rakan baik yang merupakan jiran mereka iaitu Aitor dan ibunya Clara.

 

Mendengar nama Nico disebut, akhirnya Aitor telah menceritakan bahawa Nico yang mereka maksudkan adalah rakan sekelasnya yang telah meninggal akibat dilanggar sebuah kereta. Adengan beralih lagi, kali ini memaparkan Vera yang tengah tidur kemudiannya terbangun apabila mendengar bunyi TV terbuka. Alangkah terkejutnya Vera apabila TV tersebut memainkan rakaman Nico dan lebih terkejut kerana mereka dapat berkomunikasi dan sekaligus Vera memberi amaran kepada Nico agar tidak keluar rumah supaya dia tidak ditimpa kemalangan.

 

Keesokkan paginya Vera bangun daripada tidur dan mendapati bahawa keadaan sekelilingnya telah berubah. Gloria anak kesayangannya hilang dan lebih malang tiada siapa mengenali Gloria. Kaget dengan kehilangan Gloria menyebabkan Vera telah mencari David di pejabat namun keadaan lebih parah kerana David tidak mengenalinya dan Gloria. Puas Vera menerangkan keadaan yang berlaku namun tiada siapa yang mempercayainya yang akhirnya membawa Vera ke balai polis.

 

Seorang Inspektor bernama Inspektor Leyra cuba membantu Vera namun memerlukan bukti bagi mengukuhkan segala dakwaan Vera. Siapakah Inspektor Leyra sebenarnya dan apakah kaitan antara Inspektor Leyra dengan kejadian yang menimpa Vera? Bagaimanakah Vera mampu berkomunikasi dengan Nico walaupun Nico berada pada tahun 1989, iaitu 25 tahun sebelumnya.

 

 


2. The Call (Korea)


The Call ialah filem thriller Korea Selatan 2020 arahan Lee Chung-hyun, dibintangi oleh Park Shin-hye dan Jeon Jong-seo. Berdasarkan filem British dan Puerto Rico 2011 The Caller, The Call berkisar tentang Seo-yeon (Park Shin-hye) dan Young-sook (Jeon Jong-seo), dua wanita dari masa berbeza yang berhubung melalui panggilan telefon yang bertukar-tukar nasib. Filem ini pada asalnya akan ditayangkan secara teater tetapi dibatalkan kerana pandemik COVID-19.  Ia dikeluarkan di Netflix secara global pada 27 November 2020


2 Filem Mind Blowing Yang Anda Boleh Tonton di Netflix


Plot


Pada 2019, Kim Seo-yeon yang berusia 28 tahun kehilangan telefon bimbitnya semasa dalam perjalanan untuk melawat ibunya yang sakit dan terasing di kawasan luar bandar. Setibanya di rumah zaman kanak-kanaknya, dia menjumpai telefon tanpa wayar berusia beberapa dekad, dan melalui telefon itu menerima panggilan daripada seorang wanita yang tertekan yang mengatakan dia diseksa oleh ibunya. Selepas menyiasat rumah itu, Seo-yeon mendapati bahawa wanita di telefon, Oh Young-sook, tinggal di rumah yang sama tetapi pada tahun 1999. Kedua-duanya dapat berkomunikasi merentasi masa melalui telefon, dan bertukar maklumat tentang kehidupan mereka . Young-sook yatim piatu dan tinggal bersama ibu angkatnya, yang merupakan seorang bomoh, manakala Seo-yeon kehilangan bapanya dalam kebakaran yang dia menyalahkan ibunya, Eun-ae.

 

Young-sook, bertindak atas maklumat daripada Seo-yeon, menyelinap keluar dari rumah untuk mengelakkan kebakaran yang membunuh bapa Seo-yeon. Dia berjaya, dan realiti Seo-yeon berubah: ibu bapanya masih hidup dan sihat, dan rumah mereka mewah. Young-sook, bagaimanapun, telah dihukum oleh ibunya, dan menjadi marah kerana kehidupan Seo-yeon bertambah baik manakala dia adalah sama.

 

Seo-yeon mencari di internet dan mengetahui bahawa Young-sook telah dibunuh oleh ibunya semasa upacara pemujaaan. Semasa panggilan telefon seterusnya, Seo-yeon memberi amaran kepada Young-sook, yang menyelamatkan dirinya dan sebaliknya membunuh ibunya. Kini dibebaskan, Young-sook menjadi pembunuh bersiri. Seo-yeon sedar apa yang berlaku apabila mangsa Young-sook hilang pada hari ini. Semasa panggilan telefon, Seo-yeon bersemuka dengan Young-sook, tetapi secara tidak sengaja mendedahkan kepadanya bahawa dia akan ditangkap.

 

Pada tahun 1999, Young-sook dikunjungi oleh Seo-yeon yang berusia 8 tahun dan bapanya, yang telah pergi ke rumah Young-sook. Young-sook membunuh bapa Seo-yeon dan menawan Seo-yeon . Pada 2019, realiti Seo-yeon berubah lagi: bapanya telah meninggal dunia dan keadaan rumah lebih teruk. Young-sook menelefon Seo-yeon dan memberitahunya untuk mengetahui bagaimana dia akan ditangkap. Pada mulanya Seo-yeon memberi maklumat palsu kepada Young-sook, tetapi apabila Young-sook mengancam untuk membunuh Eun-ae seterusnya, Seo-yeon memecah masuk ke balai polis tempatan untuk buku nota yang digunakan pada tahun 1999. Young-sook mengejek Seo-yeon bahawa mereka 'Sama, kerana Seo-yeon menyebabkan kebakaran yang pada asalnya membunuh bapanya, dan berbohong tentang Eun-ae yang bertanggungjawab.

 

Seo-yeon memberi Young-sook maklumat yang betul, dan realitinya berubah lagi: rumah itu kini dimiliki oleh Young-sook yang lebih tua, yang terus tidak dihentikan sebagai pembunuh bersiri. Kandungan buku nota juga berubah, dengan nota bahawa Eun-ae datang ke rumah dengan seorang pegawai polis dan membuat panggilan melalui telefon tanpa wayar. Seo-yeon menunggu di dalam rumah untuk panggilan dan menggunakannya untuk memberi amaran kepada Eun-ae.

 

Pada tahun 1999, Young-sook membunuh pegawai polis dan mengejar Eun-ae. Pada 2019, Young-sook yang lebih tua mendedahkan dirinya dan juga mengejar Seo-yeon. Eun-ae menggunakan telefon sekali lagi, dan Seo-yeon mengangkat dan menggalakkannya untuk melawan. Eun-ae nampaknya mengorbankan dirinya untuk membunuh Young-sook, dan tahun 2019 berubah, dengan rumah itu menjadi terbiar dan Young-sook yang tua hilang. Seo-yeon meninggalkan rumah dan secara emosi bersatu semula dengan Eun-ae, yang masih hidup dan sihat, walaupun dengan parut.

 

Dalam adegan seterusnya, Young-sook yang lebih tua menunggu dan menjawab panggilan daripada rakan sejawatnya yang lebih muda dan memberi amaran kepadanya tentang Eun-ae dan pegawai polis, membenarkan dia mengubah sejarahnya sendiri, dan memadamkan Eun-ae dari pihak Seo-yeon . Pada penghujungnya, adegan itu memotong ke bilik penyeksaan di mana seseorang yang ditutupi kain putih diikat pada kerusi, menjerit meminta tolong. Kain itu ditanggalkan, mendedahkan Seo-yeon yang ketakutan, yang kemungkinan besar akan menemui kematiannya di tangan Young-sook.

 


 

 

 

Post a Comment

2 Comments

  1. The Call tu dah tengok, memang kena fokus, kalau tak memang tak faham citenya kenapa, sebab duk ayik putar-putar ke masa lampau hahahaha

    ReplyDelete
  2. Dua-dua belum tengok lagi. Boleh la tengok lepas ini. Thank for sharing

    ReplyDelete