Apa Itu Pinktober?

by - Friday, October 01, 2021

Setiap kali masuk bulan Oktober pasti kita akan mendengar tentang Pinktober. Tapi tahukah anda apa maksud Pinktober dan kisah sebaliknya?


Apa Itu Pinktober?


Buat pengetahuan Pinktober sebenarnya adalah kempen kesedaran untuk kanser payudara. Bulan Kesedaran Kanser Payudara (BCAM), juga disebut di Amerika Syarikat sebagai Bulan Kesedaran Kanser Payudara Nasional (NBCAM), adalah kempen kesihatan antarabangsa tahunan yang dianjurkan oleh badan amal barah payudara setiap Oktober untuk meningkatkan kesedaran mengenai penyakit ini dan mengumpulkan dana untuk meneliti penyebab, pencegahan, diagnosis, rawatan dan penawarnya.

 


Sejarah Bulan Kesedaran Kanser Payudara 


NBCAM ditubuhkan pada tahun 1985 pada bulan Oktober sebagai perkongsian antara American Cancer Society dan bahagian farmasi Imperial Chemical Industries (kini merupakan sebahagian daripada AstraZeneca, pengeluar beberapa ubat barah anti-payudara). Tujuan NBCAM sejak awal adalah untuk mempromosikan mamografi sebagai senjata paling berkesan dalam memerangi barah payudara.

 

Pada tahun 1993 Evelyn Lauder, Naib Presiden Kanan Syarikat EstΓ©e Lauder, mengasaskan Yayasan Penyelidikan Kanser Payudara dan menubuhkan pita merah jambu sebagai simbolnya, walaupun ini bukan kali pertama pita digunakan untuk melambangkan barah payudara (Wanita California berusia 68 tahun bernama Charlotte Haley, yang adik perempuan, anak perempuannya, dan cucunya menderita barah payudara, telah mengedarkan pita warna peach untuk menarik perhatian kepada apa yang dia anggap sebagai dana yang tidak mencukupi untuk penyelidikan).  Pada musim gugur tahun 1991, Yayasan Susan G. Komen telah memberikan pita merah jambu kepada peserta dalam perlumbaan New York City untuk mangsa barah payudara.


Apa Itu Pinktober?


Pada tahun 2010, Delta Air Lines melukis N845MH, Boeing 767-432ER dalam warna khas "Yayasan Penyelidikan Kanser Payudara". Pada bulan September 2015, versi baru versi dicat semula pada pesawat yang sama.


Apa Itu Pinktober?
Gambar kredit : www.v1images.com

Semoga dengan kesedaran ini kita dapat membantu dan memberi sokongan moral buat pesakit-pesakit kanser payudara.



Artikel berkaitan

8 comments

  1. Jom kita support bulan kesedaran kanser payudara ni dengan memakai PINK.. dan jangan lupa dapatkan pemeriksaan memogram di hospital terdekat sebab bulan Oktober biasanya akan ada prmosi pemeriksaan percuma..

    ReplyDelete
  2. Indeed setiap kali masuk bulan Oktober, semestinya akan auto teringat mengenai kempen Pinktober ni. Satu kempen yang bagus untuk semua πŸ‘πŸ»

    ReplyDelete
  3. Indeed setiap kali masuk bulan Oktober, semestinya akan auto teringat mengenai kempen Pinktober ni. Satu kempen yang bagus untuk semua πŸ‘πŸ»

    ReplyDelete
  4. Sebab dalam keluarga kita semestinya ada wanita, isu2 sebegini dan perkara berkaitan wajar diketahui dan diajar pada semua mulai kecil. Tak gitu Kak Min?

    ReplyDelete
  5. Its october ;) memang october hari special utk fa sbb sambut birthday. And ofcourse tak lupa pink october juga.

    ReplyDelete
  6. Kempen bulan kesedaran kanser payudara ni paling mudah diingati sebab ribbon pink dan ia adalah kanser nombor 1 di Malaysia. Semoga kita terus berwaspada tentang kanser. Lakukan memogram apabila mencecah usia 40 tahun. ❤️

    ReplyDelete
  7. Betul kita setiap tahun dengar juga pasal PinkTober tu apa dan apa sumbangn kita pada masyarakat diluar sana sangat membantu....

    ReplyDelete
  8. jom support pinktober.. sama-sama kita membantu pada mereka yg betul-betul memerlukan

    ReplyDelete