Genting Coffee Festival ~ Ulung Kali Diadakan di Resort World Genting

Siapa peminat kopi? Ha..aku memang seorang 'coffee lover' memang kemana-mana pun aku lebih memilih kopi berbanding minuman lain dan pilihan aku biasanya 'black coffee' la yang tanpa gula tu.

Baru-baru ni aku berkesempatan untuk ke Genting Coffee Festival yang diadakan di Resort World Genting pada 19-21 Oktober lepas. Buat pengetahuan semua, ini adalah festival kopi pertama yang diadakan di sini.


Genting Coffee Festival ini dianjurkan dengan usahasama NESCAFE dan Barista Guild Asia (BGA). Untuk pengetahuan semua BGA ini adalah sebuah akademi yang melahirkan ramai barista profesional tau!





Genting Coffee Festival 19-21/10/18

Sepanjang 3 hari festival yang pertama kalinya diadakan di Resort World Genting ini, pelbagai peraduan dan bengkel telah diadakan termasuk 'bonding', 'brewing', dan 'tasting'. Bengkel ini adalah percuma di mana para pengunjung akan belajar segalanya tentang kopi.




Bukan itu saja, para pengunjung juga akan diajar tentang seni latte..alaaa..yang nak lukis-lukis dalam kopi tu ekekek..macam-macam lukisan korang boleh buat tak kira la bentuk bunga ke, kartun ke.


Menariknya pada hari kedua dan ketiga festival, telah diadakan pertandingan 'Brista Smackdown' dan 'Latte Art Throw' yang menyaksikan barisan barista mempamerkan kehebatan masing-masing dan juara berjaya membawa pulang wang sebanyak RM1,000 tunai manakala tempat kedua dan ketiga berjaya membawa pulang wang tunai sebanyak RM500 dan RM300.

Barisan juri professional



Tawaran Menarik di Resort World Genting

Ini pula adalah tawaran-tawaran menarik yang telah diadakan di Resort World Genting sekarang khas untuk peminat-peminat kopi macam aku :

  • Resort World Genting Coffee Festival Room Package ~ penginapan 1 malam di Frirst World Hotel bermula dari RM219 termasuk 1 Le Festin Hight Tea Set di Cafes Richard di SkyAvenue. Penginapan dari 1-31 Oktober (Isnin-Khamis, tidak termasuk cuti umum)
  • Genting Coffee Festival Sign-up ~ daftar untuk festival 19-21 Oktober 2018 dan dapatkan sekeping voucher untuk kopi percuma di Cafes Richard atau Park Avenue Lounge di SkyAvenue.
  • Kumpulkan 8 Genting Point sepanjang 1-31 Oktober dan tebus 2 minuman NESCAFE secara percuma.
Coffee-related offers dari Resort World Genting merchant/tenants bermula 1-31 Oktober termasuk :
  • Cafes Richard ~ promosi beli 1 percuma 1 untuk kopi terpilih dari Isnin hingga Jumaat
  • Cafes Richard ~ complimentary slice of cheesecake dengan pembelian slow-drip coffee dari Isnin hingga Jumaat khas untuk Genting Reward members.
  • Park Avenue Lounge ~ Promosi beli 1 percuma 1 untuk kopi terpilih dari Isnin hingga Jumaat.
  • Coffee Bean ~ RM10 untuk 12oz Hazelnut Americano (diskaun 23%)
  • Coffee Bean ~ RM10 untuk Nitro Cold Brew (diskaun 31%, sah sehingga 21 Oktober 2018 sahaja)
  • DalKomm ~ diskaun sebanyak 30% untuk pembelian minuman kedua
  • DC Comics Super Heroes Cafe ~ diskaun sebanyak 30% untuk pembelian mana-mana kopi (kecuali espresso dan americano)
  • Morganfield's ~ complimentary Chocolate Flawless Cake dengan setiap pembelian Coffee on the Rock
  • San Francisco Coffee ~ beli 1 percuma 1 Ultimate Frappes (Mocha, Latte, Chocolate atau Vanilla)
  • Starbucks ~ complimentary fresh brewed coffe dengan pembeliam minima RM50 dalam 1 resit
Wah..menarikkan semua tu? Untuk keterangan lanjut korang boleh layari www.rwgenting.com atau pun hubungi mereka di talian +603 61011118

Pengalaman Aku di Genting Coffee Festival

Sabtu lepas, macam yang aku dah ceritakan di atas..aku berkesempatan untuk menghadiri Genting Coffee Festival ni bersama rakan-rakan blogger lain.

Tempat pertama yang kami tuju hari tu ialah Cafes Richard untuk melihat demonstrasi dan penerangan mengenai kopi oleh Mr. Luc JIGUET iaitu Brand Ambassador. Memang satu pengalamn yang menarik bagi aku la untuk memahami serba sedikit tentang kopi dan merasai sendiri kopi yang disediakan oleh beliau.





Selesai je demontrasi terus kami dibawa makan tengahari..maklum lah masa tu pun dah hampir pukul 12 lebih..memang time makan pun.

Alhamdulillah di sini kami dijamu dengan pelbagai hidangan menarik. Terima kasih Resort World Genting kerana menaja makanan kami.
Selesai makan tengahari barulah kami dibawa ke SkyAvenue mall di mana tempat berlangsungnya Genting Coffee Festival. Kat sini pelbagai lagi ilmu tentang kopi yang kami pelajari. Terima kasih pada Mr. Daniel Liew selaku Academic Director di Barista Guild Asia yang telah banyak memberi penerangan tentang kopi from bean to cup!



Dari Mr.Daniel la baru aku tahu tentang latte art yang sebenar dan betul-betul berkualiti ialah yang cuma menggunakan tangan bukan sebarang alat macam lidi dan sebagainya. Menurut Mr. Daniel lagi..kalau boleh elakkan minum latte art yang dilukis menggunakan lidi bagai tu..hehehe..hygiene purpose katanya.

1st time aku tau pasal mesin kopi ni




Apa pun terima kasih sangat pada pihak Resrt World Genting yang sudi menjemput kami untuk turut sama memeriahkan festival ni. banyak yang aku pelajari..maklumlah aku memang peminat kopi..heheh..tak lupa juga jutaan terima kasih juga pada pihak NESTLE..

Lagi sekali aku nak ingat kan korang...Untuk keterangan lanjut korang boleh layari www.rwgenting.com atau pun hubungi mereka di talian +603 61011118

Post a Comment

19 Comments

  1. Bukan peminat kopi tapi suka tengok barista hiaskan kopi tu. Macam2 design. Arwah mama suka kopi. Kopi asli cap hang tuah....teringat kalau citer pasal kopi ni....la ni macam2 kopi ada kat pasaran. Kedai kopi pun dah banyak dah....

    ReplyDelete
  2. ya Allah. selain dari kopi, aida nampak makanan yg depan cikmin tu is marbeles :)
    genting highlands yg sejum + coffee panas! terbaik.
    aida ni memang kaki caffein. ketagih!!!
    now da kena kurangkan, cikmin. diet air manis hu hu hu huhu...
    limited only to weekend saje. maximum 3 cawan.
    if not dulu, caffein ni, sehari 2 gelas tau.

    ReplyDelete
  3. Wow.. memang terbaiklah coffee ni sebab pernah minum Barista coffee harum mewangi satu opis. Kesegaran dia memukau.

    ReplyDelete
  4. peminat kopi memang suka akviti cam ni, brewing the coffee, kat sini kita bole test deria hidung kita kan

    ReplyDelete
  5. I suka bab barista buat seni kopi tanpa lidi memang nampak skillful habis... bestnya kalau kopi prince bebetul wujud dan handsome hahah

    ReplyDelete
  6. Lia bukan peminat kopi tapi minum je kadang-kadang2. kalau peminat kopi memang heaven pergi festival kopi ni.

    ReplyDelete
  7. Bestnye dapat menikmati rasa kopi sebenar dan berkenalan pula dengan jenis-jenis kopi yang popular dan berkualiti tinggi.. Sedapnye kopi tu siap ada buih .. Dan ada lukisan stylo sgt.

    ReplyDelete
  8. First time genting have coffee expo whereby you can learn more about coffee and how to brew your own coffee. A good event.

    ReplyDelete
  9. Menarik sangat tengok coffe ni..terliur terus..hehe..nad coffee lover too..Tahniah kepada pemenang, hadiah dia woww sangat..wah siap ada offer lagi..best gile rla

    ReplyDelete
  10. Wah, banyak offer best untuk coffee lover macam saya ni tapi tu lah, jauh sangat nak pergi. Jalan nak sampai ke Genting pun macam ular kena palu. Saya pi Mc Cafe je la minum kopi..huhu

    ReplyDelete
  11. Coffee fetsival? Menariknya. tak tahu pun ada festival mcm ni. penggemar kopi mesti suka & tak lepaskan peluang hadir ke festival ni.

    ReplyDelete
  12. Saya peminat coffee (sambil angkat tangan tinggi-tingi). Bestnya dapat tengok depan mata tengok latte art tu di buat. Sebagai peminat coffee mesti ni jadi salah satu kenangan manis kan. tak ada coffee tak lengkap kehidupan. Kalau ke Genting memang sesuai la minum coffee panas-panas.

    ReplyDelete
  13. Bestnya blh try coffee yang ada pelbagaj jenis. Suka seni yang buat dengan foam tu... naik tanah tinggi dapat pekena coffee mmg ohsem

    ReplyDelete
  14. Bestnya coffeee ! minum di Genting pulak tuh hehe .. tak pernah tengok depan mata latte art tu di buat , mesti terpegun haha

    ReplyDelete
  15. Wow cantik kopi tu hehehe tapi tu lah kita ni kurang sikit minum kopi setakat satu cawan tu ok lagi lah hehehehe tambah yang pekat dan tiada gula tu memang tak leh masuk hehehehe...

    ReplyDelete
  16. kelas minum kopi sampai ke genting. cuaca sejuk memang feeling dia lain weh minum!teringin nak try nanti

    ReplyDelete
  17. Qiya coffee addict. Suka sangat bau coffee. Kalau da start minum confirm susah nak berhenti...

    ReplyDelete
  18. jauh carik cofee sampai genting ni. hehee. sy memang peminat cofee.. aduh rugi xdapat join event ni..

    ReplyDelete
  19. coffee lover sure love this the most!! they can even have chance to participate in all activities available. even children get the chance to do latte art. so interesting!

    ReplyDelete